Un lider politic adevarat se caracterizeaza prin talent administrativ, abilitate si etica | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Un lider politic adevarat se caracterizeaza prin talent administrativ, abilitate si etica

Formarea unei societati civile nu inseamna doar a critica problemele ei fundamentale, ci impamintenirea instrumentelor democratice care sa resusciteze un popor umilit timp de citeva decenii. Cresterea natiei depinde si de modul in care elitele pot revitaliza componentele devenirii vietii romanesti. In opinia Casei Regale, trebuie cultivate: dialogul, toleranta, argumentele pertinente, eficienta, politetea. Intr-un amplu interviu, Alteta Sa Radu, Principe de Hohenzollern - Veringen, ne vorbeste despre conceptul de leadership, cum a aparut acesta si cind au fost infiintate primele scoli de leadership. Principele Radu explica modul in care este perceput si cultivat acest concept in Romania si face diferenta dintre liderul politic si liderul de stat. Liderul politic se caracterizeaza prin talent administrativ, abilitate, stiinta compromisului in limita legii, respectarea cuvintului dat, respectarea institutiei, etica. Liderul de stat trebuie sa aiba intelepciune, rabdare, spirit de sacrificiu, masura, generozitate, responsabilitate, multa stiinta, sa creada in destinul tarii lui, sa aiba ca lege interesul national si sa nu cunoasca tentatia partinirii. Principele Radu considera ca Romania are nevoie de oameni de stat, cu viziune, responsabilitate, generozitate si loialitate pentru interesul national, dar si de oameni politici profesionisti, scoliti si rigurosi.

- Cind a aparut conceptul de leadership la nivel mondial?
- Fenomenul este prezent in lume de la inceputurile societatii umane, dar sensul de "conducator", de "lider", a suferit modificari pe masura ce societatea s-a transformat. In spatiul romanesc, incepind din Evul Mediu, liderul era considerat principele suveran, care era si voievod. Puterea insa era exercitata, deopotriva, de ceilalti diriguitori ai principatelor, precum si de capii armatei sau de oamenii aserviti marilor puteri care ne inconjurau. Incepind cu regele Carol I, notiunea de lider a devenit mai complexa fiindca, pe linga rolul statal si militar, performat intocmai ca predecesorii sai Stefan cel Mare sau Basarabi, Carol a dus notiunea catre sensul ei modern, fiind seful unui stat parlamentar, in a carui societate functionau mai multe partide politice. Citeva decenii de dictaturi succesive, in secolul XX, au adus valente noi notiunii de conducator, aceasta fiind asociata fie cu extrema dreapta, fie cu cea stanga. Dupa patrunderea limbii engleze in toate mediile si pe toate meridianele, ne referim astazi, in epoca globalizarii, la notiunea de lider, care se aplica si in mediul economic, si in cel politic sau militar, ba chiar si in cel mediatic: un ziar poate fi lider de piata.

Primele scoli de leadership au fost infiintate la Londra, Paris, Berlin, Roma, Madrid, Stockholm

- Cind au fost infiintate primele scoli de leadership in Europa?
- Marile universitati din capitalele europene - la Londra, Paris, Berlin, apoi la Roma, Madrid sau Stockholm - au avut discipline, catedre sau facultati care au incercat sa conceptualizeze acest fenomen istoric si uman complex, consacrindu-se in aceasta arie, dupa al doilea razboi mondial, asa cum au facut universitatile din Statele Unite ale Americii. Dupa caderea cortinei de fier, notiunea de leadership este tratata comprehensiv si in cadrul scolilor militare de inalt nivel. Personal, am avut sansa sa descopar direct aceasta preocupare, absolvind doua dintre aceste scoli - Centrul Marshall din Garmisch, Germania si Universitatea Harvard, SUA, unde dimensiunea militara si cea politica a leadership-ului au fost imbinate in mod fericit pentru a raspunde dinamicii particulare a acestui secol.

Dupa extinderea democratiei, liderii au avut nevoie de perfectionare pentru a face fata evolutiei puterii

- In ce masura a fost resimtita de catre comunitate eficienta, utilitatea acestor scoli?
- In mare masura. In timp, dupa ce economia a inceput sa atinga cote de performanta nemaiintilnite in istorie, dupa colapsul comunismului si dupa extinderea democratiei pe mai bine de 70% din teritoriul omenirii, liderii au avut nevoie de perfectionare teoretica si practica, pentru a face fata evolutiei puterii. In familiile regale ale Europei occidentale, aproape toti principii si principesele noii generatii urmeaza astfel de cursuri. Principesa Margareta este absolventa a Universitatii din Edinburg, unde a studiat si stiinte politice, dar si sociologie si relatii internationale, domenii strins legate de leadership. La noi in tara, astazi, tinerii lideri care au studiat in astfel de universitati se deosebesc fundamental de majoritatea oamenilor politici care au deprinderi, nu scoala de lider.
- Care au fost primele manifestari ale notiunii de leadership, in adevaratul sens al cuvintului, in Romania?
- Exista numeroase personalitati mondiale care au avut si au cultivat calitatea de leader fara a o fi dobindit in mod stiintific. Daca ignoram perioada comunista, cind liderii erau scoliti din greu pentru a face sa se perpetueze sistemul, primele manifestari de leadership, in intelesul de astazi al cuvintului, au aparut dupa 1990. Dar sintem inca departe de performanta. Cunosc oameni din generatia mea sau mai tineri care au beneficiat de avantajul unor cursuri de leadership si aceasta este numai in folosul Romaniei. Implinirea unui lider comporta astazi anumite reguli, tot asa cum scoala face dintr-un student, profesor sau inginer. La noi, exista inca, mai ales in pozitiile de virf ale administratiei si politicii, mestesugari, nu profesionisti.

Promovarea liderilor neprofesionisti inseamna transformarea politicii in smecherie si complacerea in mediocritate

- Exista leadership adevarat in prezent, in tara noastra?
- Da. De exemplu, cel al Regelui Mihai. Exista si citiva oameni politici care pot fi gratulati cu acest adjectiv.
- Exista intentia de a fi infiintate scoli de leadership in Romania?
- Exista deja specialitati legate de leadership in Universitatile din Bucuresti, Iasi, Timisoara sau Cluj, la SNSPA sau la Colegiul National de Aparare.
- Ce demersuri s-au facut pina acum?
- Mediul universitar are autonomie. Multe scoli private de nivel universitar au aceste cursuri. Ritmul creste simtitor, in fiecare an. Apoi, sa nu uitam sutele, poate chiar miile de studenti care urmeaza astfel de cursuri in strainatate, la toate nivelele: universitar, master, doctorat, post-doctorat.
- Care sint consecintele promovarii liderilor neprofesionisti?
- Transformarea politicii dintr-o performanta democratica, administrativa, intr-o smecherie care sa te mentina la suprafata. O alta consecinta este complacerea in mediocritate si sub-mediocritate.
- In Romania, notiunea de lider este confundata cu cea de dictator sau de persoana care nu are scrupule in a-si atinge scopurile?
- Este, in parte, adevarat. Aceasta reprezinta, asa cum spuneam mai devreme, o ramasita a anilor de dictatura din secolul XX, care nu ne-au iesit inca din minte si suflet.

Romania are nevoie de oameni cu viziune, responsabilitate, generozitate si loialitate pentru interesul national

- Un lider adevarat utilizeaza populismul in discursul sau?
- Orice om politic, adevarat sau neadevarat, utilizeaza uneori populismul, pentru a fi votat din nou. Un om de stat nu face asta niciodata. Diferenta este mare: un om politic este Tony Blair, un om de stat este Papa Ioan Paul al II-lea.
- Ce tip de lider este preferat in Romania?
- Romania are nevoie de oameni de stat, cu viziune, responsabilitate, generozitate si loialitate pentru interesul national. Are, insa, nevoie si de oameni politici cit mai profesionisti, mai scoliti si mai rigurosi posibil.
- Prin ce se caracterizeaza un lider adevarat?
- Cel politic: prin talent administrativ, abilitate, stiinta compromisului in limita legii, respectarea cuvintului dat, respectarea institutiei, etica. Liderul de stat trebuie sa aiba intelepciune, rabdare, spirit de sacrificiu, masura, generozitate, responsabilitate, multa stiinta, sa creada in destinul tarii lui, sa aiba ca lege interesul national si sa nu cunoasca tentatia partinirii.
- De cit timp este nevoie pentru a forma un lider profesionist?
- Zece ani sint suficienti, uneori mai putin. In anumite cazuri, personalitatile se nasc cu acest dar. Regele Mihai a intors armele impotriva nazistilor la 22 de ani.

Romania isi mai permite inca luxul fanteziilor institutionale

- De la ce virsta incepe formarea liderilor?
- Incepind cu primii ani ai vietii, fiecare etapa adauga caramizi noi la aceasta constructie. Insa, cred ca in anii de facultate se cristalizeaza sensul pentru care aceste valori sint asimilate. Este vorba despre proiectia liderului.
- Despre care tari se poate spune ca stapinesc cultura referitoare la leadership?
- SUA, Danemarca, Marea Britanie, Suedia sint doar citeva exemple. Romania isi mai permite inca luxul fanteziilor institutionale. In incheiere, as vrea sa remarc un lucru. Subiectul leadership-ului este unul de cea mai mare importanta in ziua de astazi. De sapte ani, de cind sint in viata publica, nici o publicatie din Bucuresti nu mi-a adresat astfel de intrebari. O face, insa, un cotidian din Braila. Aceasta spune multe despre echilibrul si realismul comunitatilor locale in contrast cu denaturarea mediatica si institutionala a capitalei. (Interviu realizat de Daniela TUPEA)

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro