"Dvs. stiti ce inseamna sa va oblig? Inseamna sa va bat!"
Fiul ei, deloc impresionat de directorul scolii, a cerut si el socoteala, nemultumit ca acesta a declarat ca profesorii au fost obligati sa-l treaca clasa: "Ce, v-am obligat eu sa ma treceti? Cine zice ca v-am obligat? Dvs. stiti ce inseamna sa va oblig? Inseamna sa va bat!", i-a reprosat pustanul directorului Sandu Manolescu.
Desi situatia nu este de azi-de ieri, directorul Manolescu ne-a spus, ieri, ca nu a discutat cu profesoarele care au asistat la astfel de scene obscene, ba chiar a admis ca a aflat din intimplare de caz: "Dati-mi dvs. un sfat, cum ar fi trebuit sa ma comport, sa-l iau deoparte, ce sa-i spun? Daca era baiatul meu, atunci aveam alte argumente! Eu informatia o am de la diriginta, iar afirmatia cu practica aceasta in prezenta profesoarelor tinere tot de la dinsa o am, pentru ca eu nu predau la clasa respectiva. Mi-e si jena fata de acei copii, colegi de clasa ai lui, sa discut ca director de scoala asemenea aspecte".
Familiile colegilor baiatului, mai ales cele ale elevelor din clasa, sint indignate de ceea ce se intimpla si de lipsa de reactie a scolii.
"Ei sint mici, dar pe noi, parintii si bunicii lor, ne indigna ce se intimpla in aceasta scoala. Nu este posibil sa li se ofere asemenea exemple, pentru ca ei au altceva de invatat in scoala decit aceste lucruri. Cum este posibil ca fetite de 12 ani sa fie supuse unor asemenea scene, iar profesorii sa nu faca nimic?", ne-a spus bunica unui elev.
"Eu stiu ca sufera ceilalti copii, dar este vorba despre un coleg de-al lor si scoala este pentru toti copiii"
In ciuda gravitatii situatiei, reprezentantii Inspectoratului Scolar sustin ca este exclusa scoaterea elevului de la clasa sau indepartarea lui din scoala si spera ca o consiliere psihologica adecvata ii va indrepta comportamentul. Purtatorul de cuvint al ISJ, prof. Maria Stefan, sustine ca legislatia in domeniu impune mentinerea unor astfel de elevi cu handicap psihic la clasa, indiferent de problemele pe care le fac: "El este un pic mai mare fata de colegii lui, pentru ca a ramas repetent, dar anii trecuti a avut certificat CES (cerinte educative speciale), a beneficiat in acea perioada de sprijinul unui cadru didactic pentru orele suplimentare - se numeste cadru didactic de sprijin. De asemenea, a beneficiat de consiliere din partea unui psiholog. In cazul acestor copii chiar exista o recomandare ca nu trebuie nici macar sa ramina corigenti, pentru ca de aceea se apeleaza la programa aceea adaptata. Asta prevede legea. El este integrat, trebuie sa socializeze cu alti copii. Eu stiu ca dvs. ati mai atins aceasta problema, ca sufera ceilalti copii, dar este vorba despre un coleg de-al lor, de semenii nostri, in general, care sufera, din pacate, de anumite afectiuni si atunci asta este, scoala este pentru toti copiii".
Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului s-a autosesizat in acest caz, iar specialistii institutiei vor discuta cu mama baiatului si cu acesta, pentru a vedea care este situatia exacta. Directorul adjunct al DGASPC, Simona Cimpoaie, ne-a declarat, ieri, ca pustanul este in evidentele institutiei din anul 2002, iar in anul 1999, acesta s-a aflat in plasament la bunica materna. Potrivit Simonei Cimpoaie, ultimul certificat medical prezentat in cazul acestui baiat dateaza din luna aprilie 2007, iar recomandarea comisiei a fost aceea de mentinere intr-o scoala obisnuita. In urma ultimelor dezvaluiri, insa, DGASPC a decis sa faca o reevaluare pentru a analiza posibilitatea de a recomanda transferul la o scoala speciala.
Directorul Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Educationala, prof. Valerica Danaila, spune ca educatia inclusiva are un scop nobil, dar aplicarea ei a prins descoperita societatea. Profesorii nu stiu cum sa reactioneze atunci cind se intilnesc cu asemenea situatii si in loc sa le rezolve, mai rau le amplifica. "In scolile generale trebuie sa se faca si educatie, nu numai instruire. Pentru ca profesorii sa poata face acest lucru, programele ar trebui simplificate. Adevarul este ca aceasta realitate a integrarii copiilor cu cerinte educative speciale ne-a prins descoperiti. Noi anul trecut nu am obligat profesorii sa-l treaca. I-am rugat sa-l treaca pentru ca daca-l mai lasau un an repetent nu faceau nici un serviciu nimanui. Pentru asemenea cazuri trebuie sa conlucreze un profesor de sprijin, un psiholog si un profesor", a mai explicat prof. Valerica Danaila.