Recent, cele două coruri din Brăila, "Trison" şi "Vox Femina", s-au clasat pe locul I la faza zonală a Concursului Naţional de coruri şi formaţii vocal-instrumentale şi camerale, desfăşurată la Slobozia, fiind singurele, alături de un alt cor, care au prezentat repertorii majoritar înnoite. La începutul lunii mai, cele două coruri au prezentat un scurt program din muzica românească şi universală, program care a marcat punctul final al unui proiect european de educaţie (cu participanţi din Germania, Italia, Spania, Franţa) coordonat de prof. Valerian Antohe, de la Liceul Pedagogic D. P. Perpessicius. "Cu această ocazie, am aflat că ISJ Brăila nu a mişcat un deget, deşi a fost solicitat de Minister în această direcţie", spune prof. Ştefan Lupu. De asemenea, dirijorii celor două coruri de tineret din Brăila au fost invitaţi de maestrul Voicu Enăchescu, dirijorul Corului de cameră "Preludiu" şi preşedinte al Asociaţiei Naţionale Corale din România, la Adunarea generală anuală a Asociaţiei, desfăşurată la Deva în perioada 13-15 mai 2011. În cadrul programului, profesorii brăileni au făcut cunoscute, alături de preşedintele şi dirijorul venerabilului Cor bărbătesc "Armonia", rezultatele activităţii celor două coruri de tineret, participând totodată şi la concerte corale susţinute de Corul de cameră "Preludiu", corul Facultăţii de Teologie din Oradea şi corul "Amastasis" din Deva şi la Sfânta Liturghie de la Catedrala Episcopală "Sf. Nicolae".
Mişcarea corală din şcoli, în "suferinţă"
Locurile câştigate de "Trison" şi "Vox Femina" sau participări la manifestări precum cea de la Deva ori chiar spectacolul recent de la sediul Societăţii Filarmonice "Lyra", au o valoare deosebită, mai ales în contextul în care, la ora actuală, mişcarea corală de amatori se află într-o situaţie dificilă. "Cauze ar fi mai multe. Să pornim de la Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Olimpiadei Naţionale Corale, alcătuit în anul 2003 de nişte adevăraţi profesionişti în educaţia muzicală, profesori din Bucureşti, Braşov, Cluj, Timişoara, Iaşi, centre de tradiţie în pedagogia muzicală... Ei bine, acest Regulament a fost degradat la o biată fiţuică unde sunt acreditate două tipuri de cor - corul mare şi corul de cameră; orice altă formaţie, cu sau fără acompaniament de pian sau instrumental sunt condamnate fără drept de apel, pe motive de «criză»!", explică prof. Ştefan Lupu. O altă cauză ar fi, în opinia sursei citate, slaba calitate profesională şi chiar intelectuală a proaspeţilor profesori, ca şi faptul că unii dintre aceştia se bucură de susţinerea unor factori decizionali, numiţi în funcţie pe criterii politice. "Nu ştim ce se va alege de educaţia românească dacă Legea Educaţiei ori noul Cod al muncii vor fi aplicate de astfel de «competenţi»! De noi, de toţi cei educaţi în spiritul corectitudinii şi bunului simţ, depinde reaşezarea corectă a scării de valori", concluzionează prof. Ştefan Lupu.