La momentul de fata am doua convoaie, unul la km 216, respectiv Filiasi 7, cu 8 unitati, si a fost ajutat sa treaca de km 216 intrucit acolo este o zona unde Dunarea se ingusteaza, si s-a adunat gheata, iar aceasta il impinge spre aval, nu reuseste sa treaca. De asemenea, mai am la km 219 un convoi, Filiasi 12, care urca foarte, foarte greu. Mai avem inregistrat un impingator, LVOV, cu 6 unitati,
care a intimpinat probleme si acum comandantul convoiului a contactat Capitania, solicitind intrarea la iernat, pe bratul Macin. Operatiunea se afla in derulare".
Capitanul ne-a oferit si citeva detalii, legate de trecerea cu bacul, in diverse puncte: "In ceea ce priveste trecerea cu bacul spre Insula Mare a Brailei, intrucit trecerea nu poate fi oprita, pentru ca s-ar izola, practic, localitatile din IMB, s-a decis ca un bac sa treaca insotit de trei remorchere, pentru siguranta, si numai in situatii de urgenta, pentru aprovizionare, situatii medicale etc. La trecerea Smirdan, lucreaza doua bacuri mari, Oltisoru 1 si Chiciu".
"Nu cred ca o sa mai trecem"
O calatorie de 10 minute, facuta in aproape doua ore. Este problema cu care se confrunta persoanele care trec cu bacul dinspre Braila spre Smirdan, si invers, care stiu cind urca de pe un mal, dar nu stiu cind ajung pe celalalt. Din cauza faptului ca Dunarea este inghetata in proportie de 90%, bacurile plutesc zeci de minute printre sloiuri, incercind sa prinda un gol de gheata, prin care sa se strecoare catre malul celalalt. Cu toate acestea, bacurile sint pline de masini si de pasageri, care, siliti de diverse urgente, se incumeta la aceasta calatorie.
Podurile plutitoare utilizate pentru trecerea Dunarii, in zona Braila-Smirdan au motoare puternice, capabile sa faca fata, in conditii meteo vitrege. Inghetul din ultimele zile le creeaza insa pina si acestora mari dificultati, in traversarea fluviului, astfel incit bacurile sint silite sa pluteasca in zona zeci de minute, pina gasesc o portiune de fluviu neacoperita de sloiuri, pe unde sa treaca. In cazurile fericite, calatoria dureaza o jumatate de ora, in altele, chiar si doua ore. "Doar ce-a plecat, acum zece minute, si a ramas intre sloiuri, izolat. Nu s-a stricat absolut nimic, doar ca il impinge sloiul la vale, deci e clar, nu poate trece, deocamdata, catre Smirdan. Si asta, care trece din partea cealalta acum, o sa ajunga in pozitia paralela cu malul, si va avea aceeasi problema, adica trece foarte greu. Si totusi, bacurile trebuie sa traverseze Dunarea, chiar daca este mai greu, nu avem ce face, pentru ca sint situatii de urgente, sint Salvari, nu se poate bloca trecerea", ne-a declarat ieri Gabriel Georgescu, motorist.
Vazind ce greu se descurcau ieri podurile plutitoare, printre sloiuri, unii calatori au renuntat la ideea de a mai traversa fluviul: " Nu prea mai am curajul sa urc pe bac, am vazut ca acesta, care este pe fluviu, nu reuseste sa ajunga la mal. Nu cred ca o sa mai trecem. Noi sintem marinari de profesie, vrem sa ajungem dincolo, la navele noastre, dar nu cred ca mai trecem azi...", ne-a declarat un calator care astepta cu masina, la trecerea bac Smirdan.
Altii, care trebuiau sa ajunga acasa, la Smirdan, aveau mai mult curaj: "Imi este teama ca s-ar putea sa raminem citeva ore pe Dunare, din cauza ghetii, dar ajungem noi acasa, pina la urma...
Trebuie sa trec, ca acolo locuiesc...".
Altii, care au mai trecut prin ierni grele, se aratau mai intelegatori: "Daca vrei neaparat sa treci, accepti conditiile acestea, de traversare a Dunarii. Este caz de forta majora, conditiile meteo sint de asa natura, nu este o problema din vointa marinarilor, a celor de pe bac. Este greu cu acostarea, cu avalansa de gheturi, banchizele sint si mari, vasele circula foarte, foarte greu, motoarele fac fata greu la conditiile meteo, si se ajunge foarte greu. Practic, acum bacurile ar trebui sa treaca din ora in ora, dar conditiile de acostare pe un mal si pe celalalt sint dificile, asa ca o trecere dureaza aproape doua ore"