Mergi la conţinutul principal

Transportatorii au datorii de miliarde la bugetul local

Operatorii maxi-taxi si cei in regim taxi au acumulat datorii impresionante la plata darilor catre bugetul local. Fie ca este vorba de redeventa in cazul maxi-taxi, fie ca discutam despre taxa de autorizare pentru operatorii de taxi, lista datornicilor cuprinde nume "sonore" de companii de transport, care tin la imagine si opereaza pe trasee bune. Atentia asupra acestui subiect a fost atrasa de catre consilierul municipal PRM Adrian Traian, care a reclamat faptul ca Primaria nu ia masuri impotriva transportatorilor privati care nu numai ca nu respecta legislatia privind transportul public de persoane, dar nu isi platesc nici redeventa datorata bugetului local. Acesta a facut public, ieri, in cadrul unei conferinte de presa, faptul ca, din cite stie, toti transportatorii privati in regim de maxi - taxi au datorii la Primarie, de ordinul sutelor de milioane de lei vechi. Spre exemplificare, a fost numita o firma care datoreaza CLM nu mai putin de 800 de milioane de lei vechi, dar ale carei microbuze circula nestingherite prin oras, fara ca municipalitatea sa ia masuri. Adrian Traian a declarat ca nu stie de ce anume se permite asa ceva, dar banuieste ca cineva protejeaza cel putin aceasta firma, altfel nu isi explica cum datorii de o asemenea amploare sint tolerate: "I-am solicitat sefului Serviciului de Transport Public Local de Calatori Braila, Dan Gheorghe, o situatie cu societatile comerciale care au inchiriat trasee de la Primarie si care nu si-au platit datoriile. Si asa am aflat ca toate firmele au datorii, unele mai mari, altele mai mici. Dar una dintre ele are de plata vreo - de milioane de lei vechi catre Serviciul Public de Transport Local. Intrebarea mea e de ce mai presteaza activitati aceasta firma, daca se inregistreaza atitea valori de recuperat? Dan Gheorghe a zis ca de la inceput au platit doar din cind in cind, atunci cind au fost notificati. De ce presteaza in continuare activitatea? De ce nu i s-a ridicat licenta? De ce nu a fost executata silit? Nu s-a intimplat nimic?". Consilierul municipal a mai adaugat ca a reclamat primarului acest fapt, dar ca edilul sef, in loc sa spuna ca se vor lua masuri, a replicat ca si CET-ul are datorii si ca sint cu mult mai mari decit cele ale transportatorilor si nu ii face nimeni nimic: "E adevarat ca si CET-ul are datorii, dar in cazul transportatorilor e altceva. Omul cind se urca in microbuz plateste si nici nu primeste bilet. Firma incaseaza zilnic bani. De ce se inregistreaza asemenea intirzieri la plata redeventei? Nu mai zic de faptul ca nu se aplica amenzi pentru fel de fel de abateri, cum ar fi nerespectarea traseelor, incarcarea microbuzelor peste capacitate, nedare de bilete... Nu stiu de ce Primaria accepta asta. Daca firma respectiva are 800 de milioane de plata, sigur e protejata de cineva daca tot circula prin oras". Traian Adrian a mai adaugat ca acelasi lucru e valabil si in cazul firmelor de taximetrie, dar ca cea mai mare restanta acolo e doar de 303 milioane de lei vechi. "Ati mers vreodata cu taxiul si la coborire s-a intimplat sa nu platiti? De ce mai presteaza activitati de transport public aceste societati care nu si-au platit datoriile catre CLM?".

Restantele la redeventa pentru traseele maxi-taxi: 2,16 miliarde lei vechi

Potrivit listei ce reflecta situatia la 31 decembrie 2007, la care a facut referire consilierul Traian Adrian, cel mai mare datornic la plata redeventei este operatorul maxi-taxi "Trans Europax" - -,72 milioane de lei vechi, urmat de "TCF Impex" - 450 milioane de lei vechi, iar pe ultimele trei locuri figureaza "Aventin Trade" - 199,35 milioane lei vechi, "Mantrans" - 123,13 milioane lei vechi si "Gebamy Impex" - 116,28 milioane lei vechi. In total, datoriile se ridica la peste doua miliarde de lei vechi. Si in cazul operatorilor de taxi datoriile sint mari. Aceeasi situatie indica faptul ca la finele anului trecut, cinci operatori aveau datorii cumulate de peste un miliard de lei vechi. Cel mai mare debitor este "Taxi Geany Mar" cu 303 milioane de lei vechi, urmat de "Prof Tax" si "Mipo Tours" cu aproximativ 230 milioane fiecare, "Univip" - 142 milioane lei vechi si "Ceflone"cu 125 milioane lei vechi.
Asa cum a explicat Dan Gheorghe, seful Serviciului de Transport Public Local de Calatori, in cazul mai multor datornici au fost initiate procedurile de recuperare in instanta a debitelor, cel mai elocvent exemplu fiind cel al "Trans Europax", pentru care actionarea in justitie a fost demarata din 2006, ajungindu-se in prezent foarte aproape de o executare silita. Administratia "Trans Europax" nu a fost de gasit pentru a comenta situatia in care se afla, insa conducerea "TCF Impex" a explicat ca in cazul sau, din datoria de 450 milioane de lei vechi a achitat luna trecuta 120 milioane lei vechi, situatie in care a ramas in urma cu plata redeventei cu doua luni. "Contravaloarea redeventei pe care o avem lunar de achitat este de circa 130 milioane de lei vechi si cred ca sintem printre operatorii cu cea mai mare redeventa. S-a ajuns in aceasta situatie pentru ca redeventa e mare la fel ca si toate celelalte cheltuieli pe care le avem ce tin de pretul combustibilului, piese de schimb si alte taxe si impozite pe care le avem de platit. Toate acestea cumulate sint greu de suportat in raport cu pretul unei calatorii si mai departe la veniturile pe care le incasam. De aceea am ajuns sa inregistram datorii", a explicat administratia "TCF Impex". De asemenea, sursa citata a mai punctat ca pretul unei calatorii este de patru ori mai mic decit media europeana, in conditiile in care cheltuielile se apropie de cele pe care le inregistreaza si un operator european. "Acelasi raport inegal este si in cazul transportului in regim de taxi, unde tariful pe kilometru este de patru ori mai mic decit in comunitatea europeana", a mai spus administratia "TCF Impex". Important de mentionat este ca taxa aferenta autorizatiilor taxi datorata de operatori bugetului local este de 4,6 milioane de lei vechi anual, pentru fiecare masina.

Traseele maxi-taxi asa cum au fost licitate initial

Dupa finalizarea, in 2005, a procedurilor de concesionare a traseelor secundare, repartizarea operatorilor de transport pe trasee se prezenta astfel: SC "TCF Imex" a concesionat grupele 1 (traseele 16, 39 si 43) si 2 (traseele 17 si 38), "Minibus 2002" si "Trans Europax" - grupa 3 (traseele 42 si 40), "Gebamy Trans Impex" si "Durett" - grupa 4 (traseele 8 si 31), "Minibus 2002" - grupa 5 (traseele 13 si 35), "Mantrans" si "Lentimed" - grupa 6 (traseele 34, 33 si 37), iar "Aventin Trade" concesionase grupa 7 (traseele 41, 32 si 36).
Potrivit prevederilor HCLM nr. 4/2004, privind reglementarea organizarii si functionarii transportului public de calatori in municipiul Braila, cele 17 linii maxi-taxi concesionate de municipalitate au urmatorul itinerar:
- linia 16 face legatura intre cartierul Vidin si cartierul Radu Negru
- linia 39 face legatura intre Autogara si Trecere Bac spre Smirdan
- linia 43 capat de linie Liceul Agricol - Gara CFR si retur
- linia 17 face legatura intre cartierul Vidin si cartierul Radu Negru
- linia 38 capat de linie Gara CFR - cartier Brailita
- linia 40 face legatura intre Ansambul de blocuri ANL din cartierul Lacu Dulce si Gara Fluviala
- linia 42 - ansamblul de blocuri ANL din cartierul Lacu Dulce si Gara Fluviala
- linia 8 face legatura intre cartierul Vidin si cartierul Hipodrom
- linia 31 face legatura intre ansamblul de blocuri ANL din cartierul Lacu Dulce si cartierul Hipodrom
- linia 13 - SC "Soroli-Cola" - centrul orasului
- linia 35 - Liceul Agricol, SC "Soroli - Cola" si Biserica Catolica
- linia 34 - Parc Zoo si Bariera Calarasilor
- linia 33 - Gradina Mare - Trecere Bac Vadul Spitalului
- linia 37 - Vadul Rizeriei - Gara Fluviala
- linia 36 - Gara CFR si Cimitirul Sf. Constantin,
- linia 32 - Liceul Agricol si cartierul Hipodrom,
- linia 41 - SC "Soroli Cola" si SC "Mistral".
Desi acestea au fost itinerariile concesionate de la bun inceput operatorilor maxi-taxi, intre timp primaria a acceptat, totusi, la solicitarea unora dintre concesionari, modificarea unor trasee, care in prezent au ajuns aproape sa se confunde cu traseele principale pe care circula mijloacele de transport ale "Braicar".

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro