Restantele la redeventa pentru traseele maxi-taxi: 2,16 miliarde lei vechi
Potrivit listei ce reflecta situatia la 31 decembrie 2007, la care a facut referire consilierul Traian Adrian, cel mai mare datornic la plata redeventei este operatorul maxi-taxi "Trans Europax" - -,72 milioane de lei vechi, urmat de "TCF Impex" - 450 milioane de lei vechi, iar pe ultimele trei locuri figureaza "Aventin Trade" - 199,35 milioane lei vechi, "Mantrans" - 123,13 milioane lei vechi si "Gebamy Impex" - 116,28 milioane lei vechi. In total, datoriile se ridica la peste doua miliarde de lei vechi. Si in cazul operatorilor de taxi datoriile sint mari. Aceeasi situatie indica faptul ca la finele anului trecut, cinci operatori aveau datorii cumulate de peste un miliard de lei vechi. Cel mai mare debitor este "Taxi Geany Mar" cu 303 milioane de lei vechi, urmat de "Prof Tax" si "Mipo Tours" cu aproximativ 230 milioane fiecare, "Univip" - 142 milioane lei vechi si "Ceflone"cu 125 milioane lei vechi.
Asa cum a explicat Dan Gheorghe, seful Serviciului de Transport Public Local de Calatori, in cazul mai multor datornici au fost initiate procedurile de recuperare in instanta a debitelor, cel mai elocvent exemplu fiind cel al "Trans Europax", pentru care actionarea in justitie a fost demarata din 2006, ajungindu-se in prezent foarte aproape de o executare silita. Administratia "Trans Europax" nu a fost de gasit pentru a comenta situatia in care se afla, insa conducerea "TCF Impex" a explicat ca in cazul sau, din datoria de 450 milioane de lei vechi a achitat luna trecuta 120 milioane lei vechi, situatie in care a ramas in urma cu plata redeventei cu doua luni. "Contravaloarea redeventei pe care o avem lunar de achitat este de circa 130 milioane de lei vechi si cred ca sintem printre operatorii cu cea mai mare redeventa. S-a ajuns in aceasta situatie pentru ca redeventa e mare la fel ca si toate celelalte cheltuieli pe care le avem ce tin de pretul combustibilului, piese de schimb si alte taxe si impozite pe care le avem de platit. Toate acestea cumulate sint greu de suportat in raport cu pretul unei calatorii si mai departe la veniturile pe care le incasam. De aceea am ajuns sa inregistram datorii", a explicat administratia "TCF Impex". De asemenea, sursa citata a mai punctat ca pretul unei calatorii este de patru ori mai mic decit media europeana, in conditiile in care cheltuielile se apropie de cele pe care le inregistreaza si un operator european. "Acelasi raport inegal este si in cazul transportului in regim de taxi, unde tariful pe kilometru este de patru ori mai mic decit in comunitatea europeana", a mai spus administratia "TCF Impex". Important de mentionat este ca taxa aferenta autorizatiilor taxi datorata de operatori bugetului local este de 4,6 milioane de lei vechi anual, pentru fiecare masina.
Traseele maxi-taxi asa cum au fost licitate initial
Dupa finalizarea, in 2005, a procedurilor de concesionare a traseelor secundare, repartizarea operatorilor de transport pe trasee se prezenta astfel: SC "TCF Imex" a concesionat grupele 1 (traseele 16, 39 si 43) si 2 (traseele 17 si 38), "Minibus 2002" si "Trans Europax" - grupa 3 (traseele 42 si 40), "Gebamy Trans Impex" si "Durett" - grupa 4 (traseele 8 si 31), "Minibus 2002" - grupa 5 (traseele 13 si 35), "Mantrans" si "Lentimed" - grupa 6 (traseele 34, 33 si 37), iar "Aventin Trade" concesionase grupa 7 (traseele 41, 32 si 36).
Potrivit prevederilor HCLM nr. 4/2004, privind reglementarea organizarii si functionarii transportului public de calatori in municipiul Braila, cele 17 linii maxi-taxi concesionate de municipalitate au urmatorul itinerar:
- linia 16 face legatura intre cartierul Vidin si cartierul Radu Negru
- linia 39 face legatura intre Autogara si Trecere Bac spre Smirdan
- linia 43 capat de linie Liceul Agricol - Gara CFR si retur
- linia 17 face legatura intre cartierul Vidin si cartierul Radu Negru
- linia 38 capat de linie Gara CFR - cartier Brailita
- linia 40 face legatura intre Ansambul de blocuri ANL din cartierul Lacu Dulce si Gara Fluviala
- linia 42 - ansamblul de blocuri ANL din cartierul Lacu Dulce si Gara Fluviala
- linia 8 face legatura intre cartierul Vidin si cartierul Hipodrom
- linia 31 face legatura intre ansamblul de blocuri ANL din cartierul Lacu Dulce si cartierul Hipodrom
- linia 13 - SC "Soroli-Cola" - centrul orasului
- linia 35 - Liceul Agricol, SC "Soroli - Cola" si Biserica Catolica
- linia 34 - Parc Zoo si Bariera Calarasilor
- linia 33 - Gradina Mare - Trecere Bac Vadul Spitalului
- linia 37 - Vadul Rizeriei - Gara Fluviala
- linia 36 - Gara CFR si Cimitirul Sf. Constantin,
- linia 32 - Liceul Agricol si cartierul Hipodrom,
- linia 41 - SC "Soroli Cola" si SC "Mistral".
Desi acestea au fost itinerariile concesionate de la bun inceput operatorilor maxi-taxi, intre timp primaria a acceptat, totusi, la solicitarea unora dintre concesionari, modificarea unor trasee, care in prezent au ajuns aproape sa se confunde cu traseele principale pe care circula mijloacele de transport ale "Braicar".