extraselor sau orice alt serviciu ce tine de activitatea cadastrala sau
publicitatea imobiliara vor dura mai mult si vor fi mai costisitoare. In
schimb, cozile se vor subtia considerabil, iar "micile atentii" nu isi vor mai avea rostul. Astfel, orice suspiciune legata de corectitudinea unei lucrari sau a functionarului care a efectuat-o va fi eliminata, intreaga activitate din domeniul cadastral urmind a fi atent monitorizata si supravegheata prin intermediul unei retele intranet.
Concret, la 30 ianuarie, au intrat in vigoare doua Regulamente si un
Ordin al Ministrului Administratiei si Internelor, nr. 128, care aduc
schimbari majore in modul de organizare si desfasurare a
activitatilor de cadastru si publicitate imobiliara. In plus, conform
noilor reglementari, termenele, modalitatile de calcul si tarifele pentru lucrarile efectuate de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) si unitatile sale din teritoriu au suferit modificari esentiale.
Birourile cadastrale de la Faurei si Insuratei au atributii complete
Primul regulament prevede ca incepind cu 30 ianuarie, Birourile de
Carte Funciara (BCF) s-au transformat in Birouri de Cadastru si
Publicitate Imobiliara (BCPI). Personalul din aceste birouri a fost
suplimentat si a primit atributii complete. In acest sens, la Braila, s-a
extins activitatea celor doua reprezentante de la Insuratei si Faurei,
devenite BCPI, care acum au cite 5 specialisti in cadastru. In
ambele birouri se pot efectua lucrari complete de cadastru pentru
zonele respective. "Am reusit sa decongestionam, sa fluidizam
activitatea cu publicul. In plus, cele mai multe lucrari se fac acolo, iar oamenii nu mai vin tocmai la Braila", a subliniat Petrica
Dragan, directorul Oficiului Judetean de Cadastru si Publicitate
Imobiliara (OCPI) Braila. Dupa cum ne-a explicat Dragan, atit cele
doua birouri din judet, cit si Oficiul Judetean vor fi conectate la
internet, dar si la o retea proprie de intranet, care va asigura o legatura permanenta cu Bucurestiul. Oricum, pina la sfirsitul acestui an intreaga activitate ANCPI va fi informatizata prin introducerea unui program complet si complex, conceput special pentru servicii
funciare, numit E - TERRA. Judetul Braila este programat a fi
conectat la acest program in perioada iunie - iulie.
Noile reglementari elimina orice "mici atentii"
Cel de al doilea regulament priveste strict modul de intocmire, avizare si receptie a lucrarilor de inscriere in Cartea Funciara. Noul concept este legat de noua modalitate de lucru impusa de E - TERRA, respectiv utilizarea unui format standard a documentatiei, usor de introdus in program. "De fapt, acestea sint punctele tari ale programului, standardizarea si reglementarea arbitrariului in modul si timpul de rezolvare. S-au stabilit termene fixe pentru fiecare lucrare in parte, la data primirii cererii stabilindu-se automat data eliberarii. Reglementarea permite insa celor care sint grabiti rezolvarea lucrarii in timp mai scurt, insa cu aplicarea unei taxe de urgenta, stabilita la de 5 ori tariful normal. Din punctul nostru de vedere introducerea acestui sistem este un lucru bun, pentru ca ne invata sa fim mai ordonati, dar si pentru ca elimina impresia ca s-ar putea lua ceva spagi sau foloase necuvenite, ca sa se rezolve o anumita lucrare mai repede decit alta. In plus, in cazul unei reclamatii avem o posibilitate simpla de control, putem afla imediat cine si cind a gresit. Orice incalcare a termenelor impuse, nejustificata, este considerata abatere disciplinara si se sanctioneaza. Si noi am mai avut discutii cu Birourile Notariale legate de eliberarea in timp foarte scurt a unor lucrari de carte funciara, uneori am putut, alteori nu. Se mai intimpla si la noi ca lucrari asemanatoare sa dureze la unele persoane citeva zile, iar la altele o luna. In acest fel chiar se asigura transparenta si corectitudine, nu mai avem prieteni, nu mai avem cunostinte, se elimina orice suspiciune ca am putea favoriza pe cineva", a mai spus Dragan.
Notarii nu sint de acord cu termenele si taxa de urgenta
In Birourile Notariale, insa, noile reglementari au produs discutii
aprinse. Notarii nu sint de acord cu termenele stabilite, pe care le
considera extrem de mari. In opinia lor, termenele atit de lungi nu
fac altceva decit sa intirzie definitivarea documentelor si
contractelor, total in defavoarea clientilor. In plus, considera ei,
nimeni nu are ceva de cistigat. O alta nemultumire este legata de
stabilirea taxei de urgenta, de 5 ori taxa normala, in cele mai multe
cazuri aceasta insemnind milioane bune. "Acest ordin (128/2007 -
n.r.) aduce modificari majore. Din punct de vedere notarial,
termenele de inregistrare, intabulare, eliberare extrase de carte
funciara, operare de radieri, ipoteci sau alte sarcini sint enorme,
pina la 21 de zile. Daca pina pe 29 se obtinea un extras de carte funciara in aceeasi zi sau cel tirziu a doua de la depunerea cererii, din 30 ianuarie termenul de eliberare a extrasului, fara de care nu se poate face nici o operatiune imobiliara, e de trei zile lucratoare, ziua in care se depune cererea nu se ia in calcul. Or, lucrarea aceasta dureaza foarte putin. Ei bine, pentru situatii de urgenta, extrasul se elibereaza in 2 zile, contra unei taxe de 5 ori tariful normal. Adica de 5 x 40 lei, in total 200 lei (2 milioane de lei vechi). Sint si lucrari scumpe pentru care de 5 ori tariful inseamna zeci de milioane. Nu e posibil asa ceva. Intre atitea rele insa, e si un lucru bun, pentru terenul extravilan, prima inscriere in Cartea Funciara e gratuita, pentru fiecare tarla in parte. Inainte gratuitatea era valabila numai pentru titlul integral", a explicat Cristina Grigorescu, notar public.
Extrasul de carte funciara pentru autentificare, de la 15 la 40 lei
Si Petrica Dragan considera ca acordarea acestei gratuitati este un lucru bun pentru proprietari, mai ales ca suma nu e deloc neglijabila, 120 lei (1,2 milioane de lei vechi)/ inscriere.
Cele mai multe taxe insa s-au dublat sau aproape. De exemplu, eliberarea extrasului de carte funciara pentru informare costa acum 20 lei/imobil, fata de 10 lei, iar eliberarea certificatului de sarcini costa 100 lei/certificat, fata de 50 lei. Cel mai mult insa s-a scumpit extrasul de carte funciara pentru autentificare, de la 15 la 40 lei.
Pentru o alta serie de taxe nu pot fi facute comparatii, odata cu noile tarife fiind complet schimbata intreaga modalitate de calcul. De exemplu, taxa pentru intabulare drept de ipoteca sau privilegiu inainte costa 90 lei/ipoteca. Acum operatia costa 100 lei plus 0,1% din valoarea creantei garantate. Modificari majore de calcul se intilnesc si la stabilirea tarifelor pentru serviciile cadastristilor privind furnizarea de date, produse si informatii cartografice, multe diferente constind in alegerea unei alte unitati de masura (de lungime, suprafata sau de timp). Oricum garanteaza directorul Dragan, putine tarife s-au dublat, pentru cele mai multe cresterile acoperind inflatia din perioada 2004 - 2007. Conform noului ordin, cea mai scumpa operatiune cadastrala costa 1.500 lei (15 milioane de lei vechi) si consta in receptia lucrarilor de geodezie si cartografie pentru ortofotoharti/ortofotoplanuri sau imagini satelitare.
In ceea ce priveste termenele, pentru lucrarile complexe s-au acordat 21 de zile lucratoare, iar pentru cele mai simple, 3, 6 sau 9 zile.