Pentru a incerca o transare la rece a acestor subiecte, au fost rugati sa aduca lamuriri actorii direct implicati in aceasta activitate: firma "Ying-Yang Security", SC "Braicar", organizatoarea licitatiei de desemnare a firmei care se ocupa cu acest serviciu si nu in ultimul rind, Politia Rutiera.
"Soferii de Dacia sint mult mai atenti cind parcheaza"
Asa cum a explicat conducerea firmei amintite mai sus, activitatea de ridicare a masinilor nu se efectueaza in baza unei dispozitii a primarului, ci in baza unui act normativ care reglementeaza circulatia pe drumurile publice. "S-a creat o mare confuzie legata de baza legala in care actionam. Ridicarea masinilor nu se face decit in urma unei dispozitii a unui agent de la Politia Rutiera, care ne insoteste permanent in actiunile zilnice pe care le derulam in oras. Agentul de politie constata incalcarea regulilor de circulatie si dispune salariatilor de la firma noastra sa ridice masina cu autospeciala pe care o avem la dispozitie. Recentele declaratii pe aceasta tema sint neadevarate si fac parte dintr-un discurs ieftin si populist, menit sa-i induca in eroare pe braileni. Ce s-a urmarit de fapt, sa se incite la nerespectarea legislatiei?", ne-a declarat Cornel Musat, administratorul firmei "Ying-Yang Security". Intrebat cite dintre autovehiculele ridicate si transportate in spatiul special amenajat pentru depozitare au fost masini comune si cite de lux, Musat a precizat ca doar o treime au fost Dacii. "In perioada de circa o luna de zile de cind am demarat actiunea de ridicare a masinilor au fost aduse in depozit 72 de autovehicule, dintre care doar 21 marca Dacia, restul sint marci din clasa medie ca pret, precum si masini de lux. Adica au fost ridicate Mazda, Hyundai, Toyota, Volskwagen, ba chiar BMW si Mercedes, alaturi de Ford, Renault sau Cielo. Dupa cum se observa, majoritatea sint masini de la citeva mii de euro in sus pina la zeci de mii de euro. As putea sa concluzionez spunind ca acei care au mai multi bani sint predispusi sa incalce regulile in privinta stationarii masinilor pe care le conduc, pentru ca amenda pe care trebuie sa o plateasca nu reprezinta un efort prea mare din punct de vedere financiar. Mai departe, as putea spune ca soferii de Dacia sint mult mai atenti cind parcheaza", a spus Musat.
"Un atentat la proprietatea privata!"
De cealalta parte, in plingerea prealabila formulata de Simona Draghincescu in numele Directiei Administratiei Pietelor si Tirgurilor (DAPT) se puncteaza ca nu exista o baza legala in decizia prin care Constantin Cibu a creat cadrul favorabil desfasurarii activitatii de blocare, ridicare, transport si depozitare a autovehiculelor stationate neregulamentar pe teritoriul municipiului. Mai mult, semnatara subliniaza ca se incalca dreptul de proprietate garantat de Constitutie si ca o alta hiba juridica majora o constituie lipsa unei hotariri a Consiliului Local Municipal cu privire la aprobarea tarifelor sau a preturilor percepute de firma care executa acest serviciu, situatie in care se ajunge la prejudicierea proprietarilor masinilor ridicate. Ea insista ca, de fapt, nu Politia are initiativa in ce priveste ridicarea autoturismelor, ci Primaria, prin societatea imputernicita sa faca acest lucru, adica Braicar si firma care a subcontractat acest serviciu. "Prin dispozitia nr. 15137/27.03.2007, primarul a autorizat “Braicar” sa execute activitatea de blocare, ridicare, transport si depozitare a autovehiculelor sau remorcilor stationate neregulamentar pe teritoriul municipiului. Prin aceeasi dispozitie se prevedea sa se desemneze si un colaborator prin licitatie, pentru ca “Braicar” nu avea mijloacele necesare. Dar primarul a spus ca nu el a dat dispozitie sa fie ridicate masinile. Insa dispozitia exista. Nu e prima data cind minte domnul primar. Eu va spun, Politia nu salta masinile ca asa i-a venit ei, ci doar asista la operatiune", a punctat Draghincescu. "In calitate de simplu cetatean o voi ataca eu in contenciosul administrativ si voi solicita suspendarea cauzei pina la judecarea pe fond", anunta cu citeva zile in urma Draghincescu, promisiune pe care a si tinut-o, de altfel. "Aceasta dispozitie contravine dreptului proprietatii private garantat prin Constitutie. Cit timp o persoana isi permite, in baza unor documente mai mult sau mai putin legale sa ridice un bun proprietate personala, asta reprezinta un atentat la proprietatea privata si eu voi ataca acest lucru in contenciosul administrativ", a mai adaugat sursa citata, accentuind ca demersul sau nu are nici un substrat electoral, ci vine ca urmare a plingerilor brailenilor nedreptatiti.
Au fost ridicate si masini ale unor politisti
La rindul sau, comisarul Marian Caragata, seful Serviciului Politiei Rutiere Braila, a explicat ca nu se lucreaza dupa ureche, ci exista reguli clare atunci cind un agent de politie stabileste care masina parcata aiurea trebuie ridicata. "Singurul criteriu in baza caruia se ridica autovehiculele este acela al gradului in care incurca circulatia. Daca, de exemplu, sint 3 masini stationate neregulamentar, agentul dispune ridicarea aceleia care incurca cel mai mult circulatia. Mai trebuie precizat ca se actioneaza mai mult in zonele aglomerate din oras, unde stationarea neregulamentara incurca cel mai mult circulatia", a declarat sursa citata. Mai mult, el a adaugat ca au fost si cazuri in care au fost ridicate si masinile unor politisti: "Nu politistii au fost cei care le-au parcat neregulamentar, ci sotiile lor, care conduceau respectivele autovehicule. Au platit amenda fara discutii si fara interventii si asta ar trebui sa spuna multe discutind despre obiectivitatea agentilor care dispun ridicarea masinilor". In ceea ce priveste masinile expuse spre vinzare pe spatiul public, Caragata a punctat ca, dupa opinia sa, ar trebui infiintat la Braila un tirg de masini si astfel s-ar rezolva si aceasta problema. "In urmatoarea perioada ar urma sa aiba loc o serie de actiuni la Casa Tineretului, unde sint stationate mai multe masini expuse spre vinzare si vom face demersuri pentru eliberarea zonei. In ceea ce priveste masinile expuse la vinzare chiar in apropierea Palatului Administrativ, cred ca ar trebui ca stationarea lor sa fie taxata", a spus seful Serviciului Politiei Rutiere Braila.
caseta 1
Desemnare firmei "Ying - Yang" s-a facut in urma unei licitatii
* culmea, la aceasta licitatie a participat o singura firma desemnata adjudecatara
Cu privire la controversele create pe tema ridicarii masinilor conducerea "Braicar" a explicat ca initiativa demararii acestei actiuni i-a apartinut intrucit ea a fost cea care a solicitat primarului sa aprobe desfasurarea acestui serviciu. "Unitatea are in obiectul de activitate incluse si astfel de activitati. S-a incercat in urma cu mai multi ani punerea in aplicare insa atunci ne-a fost respins demersul pentru ca in contextul in care nu exista o baza legala ar fi trebuit sa existe o initiativa locala, asa cum s-a intimplat la vremea respectiva si in alte municipii. Intre timp a aparut OUG 195/2002 care a devenit lege in martie 2006 si am redemarat procedurile. Primarul a emis o dispozitie in baza careia a fost organizata o licitatie la care a participat doar “Ying Yang Security” si a fost desemnata adjudecatara", a explicat conducerea "Braicar". Legat de stabilirea tarifelor si preturilor percepute proprietarilor de masini aceeasi sursa a precizat ca procedura a fost inclusa in caietul de sarcini al licitatiei, ca au fost stabilite de compartimentul economic al unitatii si ca nu era necesara o hotarire a CLM in acest sens.
caseta 2
Primarul crede ca Politia face treaba buna
La rindul sau, primarul se apara spunind ca nu are nici o legatura cu ridicatul masinilor, ca Politia decide in acest caz. Cibu a recunoscut ca a imputernicit "Braicar" sa se ocupe de asa ceva si ca a inchiriat firmei care a subcontractat serviciul terenul pe care se depoziteaza masinile, dar a precizat ca asta nu inseamna ca Primaria decide ce masini sint ridicate: "Nu are Primaria treaba cu ridicatul masinilor. De asta se ocupa Politia. Noi le-am pus la dispozitie mijloacele si terenul. Atit “Braicar” cit si cealalta firma actioneaza la solicitarea Politiei. Eu, ca primar, ma bucur ca Politia Rutiera face ordine, pentru ca nu se mai poate. Nu se incalca nici un drept. In alte tari nici nu stau la discutie cu tine. Ai parcat unde nu trebuie, ti-au si luat masina. Deci, eu ma bucur ca Politia face treaba asta". (Liliana SERBAN)
Caseta 3
Art. 64 din OUG 195/2002 republicata
(1) Politia Rutiera poate dispune ridicarea si depozitarea in locuri special amenajate a vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila si care constituie un obstacol pentru circulatia publica. Ridicarea si depozitarea vehiculelor se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz.
(2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul si depozitarea vehiculului stationat neregulamentar se suporta de catre detinatorul acestuia.
In legatura cu disputele si controversele juridice legate de acest subiect fierbinte, fostul director juridic al Primariei, Sorina Bosoanca, a explicat ca nu a fost incalcata legislatia: "Masura ridicarii masinilor a fost pina in 2007 o sanctiune complementara, insa odata cu modificarile aduse OUG 195/2002 a devenit masura tehnico-administrativa, in cazul careia regulamentul de aplicare se face de catre autoritatile locale dat fiind faptul ca, punctual, reglementarea acesteia nu este prinsa in regulamentul de aplicare a acestui act normativ. Fiind o masura tehnico-administrativa si SC “Braicar” avind delegare de competente, tarifele nu trebuie aprobate nici de primar si nici de catre Consiliul Local Municipal. Abia in cazul in care “Braicar” nu avea delegata competenta, trebuia sa treaca prin filtrul CLM".