Mergi la conţinutul principal

Supermarketurile practica "taxe de smecher"

Comisia de politica economica, reforma si privatizare a audiat ieri reprezentantii producatorilor, in ancheta efectuata in asa-numitul "scandal al supermarketurilor". Constituita ca si comisie de ancheta la initiativa deputatului PSD de Braila Mihai Tudose, aceasta a facut corespondenta cu reprezentantii producatorilor din Romania, cei ai supermarketurilor, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Oficiul Concurentei, dupa care a trecut la audierile propriu-zise. Dua cum ne-a informat deputatul Tudose, presedintele comisie, discutiile au scos la iveala chestiuni de-a dreptul socante: "Toate taxele pe care marii retaileri iI obliga pe producatori sa le plateasca se duc in pretul de productie si deci, in pretul pe care-l plateste, in final, consumatorul. Exista foarte multe taxe pe care producatorii sint obligati sa le plateasca, pentru a-si putea vinde marfa in aceste supermarketuri: taxa de facturare, logistica, bonus lunar, bonus trimestrial, bonus anual, taxa de deschidere magazine, taxa de inlocuire produs, de remodelare magazine, de sinergie, de aparitie in revista normala, de capat de raft etc. Pentru aceste taxe au loc negocieri anuale si ele pot ajunge la 52% din valoarea marfii".
Ascultind declaratiile si verificind documentele prezentate de producatori, Tudose a constatat ca acestora le este impus prin contract o taxa care poate fi numita de "loialitate", in sensul in care reprezentantii supermarketurilor nu iI obliga pe producator sa vinda la acelasi pret, dar daca acesta isi ofera marfa la un pret mai mic cuiva, trebuie sa reduce la acelasi nivel pretul si pentru supermarket. "Culmea este ca rata de profit a acestor magazine este foarte mica. De exemplu, la un supermarket de acest tip, rata profitului, oficial, este de 0,24. Spuneti-mi mie cine este acela care sa investeasca milioane de euro intr-o afacere care are o astfel de rata de profit, cind numai daca lasi banii la banca, ai un profit de 20 de ori mai mare. Este evident ca profitul se duce in alta parte. Am constatat ca adevaratul profit nu rezulta din activitatea de comercializare produse, ci din taxe conexe vinzarii, din “prestari servicii” de sinergie, sampling, consiliere marketing, toate acele activitati taxate de ei, dar si din tiparirea acelor reviste de prezentare a produselor din magazine. Toate aceste “taxe de smecher”, pentru ca asta sint, nu sint aplicate uniform, produselor din tara si celor aduse din import, si aceasta poate fi o explicatie pentru faptul ca salamul autohton, spre exemplu, are acelasi pret cu cel adus din straintate. Reprezentantii supermarketurilor profita de existenta unui vid legislativ in domeniu, dar consider ca trebuie sa existe organisme care sa intervina pe piata, ca sa asigure libera concurenta, blocind astfel de practici de monopol", a adaugat Tudose.
Saptamina viitoare va avea loc o noua sedinta a comisiei, pe aceasta tema, dar cu reprezentantii supermarketurilor.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro