Mergi la conţinutul principal

Stresul parcărilor. O problemă fără soluții pe termen scurt

* în multe zone din municipiu, în special în cartierele de blocuri, străzile sunt efectiv sufocate de mașini, care ocupă atât troturele cât și carosabilul, în așa fel încât este afectată atât circulația rutieră cât și deplasarea pietonilor * Primăria a tot amenajat parcări noi în ultima perioadă, însă acestea nu fac nici pe departe față ritmului în care crește numărul mașinilor * deja, terenurile disponibile încep să se se cam termine, dar chiar și așa soluțiile moderne, cum ar fi parcările supraetajate, încă par de domeniul științifico-fantastic pentru administrația locală

 

Goana după un loc de parcare a devenit ceva obișnuit în cartierele de blocuri ale Brăilei, în contextul în care numărul mașinilor crește continuu, de la o lună la alta, iar autoritățile nu pot ține pasul cu situația de fapt, în ciuda faptului că, în ultima vreme, s-au amenajat numeroase parcări noi. Acestea se dovedesc, însă, insuficiente, din simplul fapt că sunt prea multe autoturisme. Soluțiile moderne, cum ar fi parcările supraetajate, rămân în continuare de domeniul științifico-fantastic pentru administrația locală, iar nemulțumirile în rândul șoferilor  brăileni se tot acumulează până când, la un moment dat, vor da în clocot.

Redăm mai jos o sesizare primită pe adresa redacției, așa cum a fost ea redactată de un brăilean domiciliat pe strada Pontonieri, în cartierul de blocuri Călărași IV. ”Cartierul Călărași IV este sufocat de mașinile celor care locuiesc acolo. Parcări noi nu s-au mai făcut, iar altele disponibile nu prea mai sunt. Pe pagina dedicată a celor de la SUPAGL se poate vedea că 80 – 85% dintre locurile de parcare disponibile în Călărași IV sunt ocupate, iar pentru brăilenii care locuiesc în jumătatea de cartier dispre șantierul naval calvarul parcării este cu atât mai mare cu cât locurile disponibile sunt situate în partea dinspre Calea Călărașilor. Spuneți-mi cine este dispus seara, când vine de la serviciu și după ce a fost la cumpărături, să care scoșile preț de 15 – 20 de minute de la ipoteticul loc de parcare disponibil la șosea până la el la bloc? Să fim serioși, toți suntem comozi, toți am vrea să avem mașina în fața balconului. Străzile Constantin Nottara sau Vasile Lupu și Odessa au fost proiectate cu o bandă de circulație pe sens. Seara mai este disponibil un culoar pe mijlocul străzilor, pentru că pe stânga și pe dreapta sunt parcate mașini. Strada Pontonieri are blocat un sens de circulație din același motiv, iar aproape de intersecția cu Calea Călărașilor oamenii își parchează mașinile pe ambele sensuri, rămânând un culoar pe care cu dibăcie șoferistică pot trece două mașini una pe lângă cealaltă. După ani de așteptări în care locuitorii acestui cartier și-au dorit cu ardoare asfaltarea străzilor, reversul medaliei a venit cu diminuarea locurilor de parcare. Caz concret: strada Pontonieri unde proprietarii de mașini aveau posibilitatea să parcheze urcând pe trotuarul de lângă gardul unității militare, trotuar care nu a fost niciodată folosit de pietoni. Au fost montate, cum era firesc, borduri, iar acesta fiind înalte, cei mai mulți dintre șoferi nu se mai încumetă să urce pe trotuar, iar cei câțiva care, presați de nevoie, încă o fac, își asumă riscul de a-și avaria mașinile. Cei mai mulți, însă, se văd nevoiți să vâneze un loc de parcare în fața blocului,  când vin de la muncă, ocupând «locul» altcuiva și de aici apar tensiuni între vecini. O soluție ar fi fost ca, pe trotuarul respectiv, să fie amenajate parcari fără a fi tăiați copacii din rigole, așa cum sunt locurile amenajate pe Calea Călărașilor.

Cert este că, în ultimii ani, tot mai mulți tineri au cumpărat apartamente aici și astfel a crescut presiunea pe locurile de parcare, iar fenomenul este în expansiune”, ne-a scris brăileanul Dragoș T.

 

Unele cartiere sunt supraaglomerate, altele încă stau relativ bine

Situația din zona Pontonieri se regăsește în multe alte locuri din municipiu. În special cartierele Obor și Hipodrom sunt efectiv sufocate de numărul mare de mașini care ocupă aproape în totalitate trotuarele destinate pietonilor, iar de multe ori sunt parcate pe carosabil, de o parte și de alta a străzilor, într-o asemenea manieră încât încurcă foarte mult circulația. Iar asta în condițiile în care, în ultima perioadă, Primăria a amenajat destul de multe parcări noi, inclusiv în cartierele amintite. Numărul de mașini depășește, însă, capacitatea parcărilor existente în cele mai multe zone din oraș. Mai există, totuși, și zone unde noile parcări reușesc să facă față, iar locatarii încă nu se grăbesc să își rezerve locuri cu plată pentru că deocamdată mai au unde să își parcheze mașina gratuit când se întorc seara de la serviciu. Cel puțin, asta reiese din datele puse la dispoziție de Serviciul de Utilitate Publică, Administrare și Gospodărire Locală (SUPAGL) din cadrul Primăriei Brăila, instituția care se ocupă de administrarea parcărilor din municipiu. Astfel, am fost informați că, la ora actuală există un total de 10.240 locuri în parcările de reședință, în creștere față de anul trecut pe vremea aceasta, când existau 9.185. Cu alte cuvinte, în ultimul an au fost amenajate încă 1.055 locuri noi.

Din cele 10.240 locuri disponibile, 8.196 au fost închiriate de brăilenii care preferă să plătească o sumă lunară către Primăriei pentru a avea garanția că au unde să își parcheze mașina. Restul de 2.044 locuri sunt disponibile la închiriere dar încă nu au fost solicitate de nimeni, astfel că pot fi ocupate ”la liber” de către șoferii care au norocul să le găsească goale. Potrivit directorului SUPAGL, Dumitru Munteanu, locuri ”la liber” se mai găsesc, în general, în apropierea unor blocuri cu mai puține etaje din cartierul Vidin, de exemplu, sau chiar în zona centrală a municipiului, în spatele unor blocuri care au ”ieșire” spre bulevardul Independenței. Un exemplu ar fi strada Unirii unde există locuri de parcare amenajate, dar care încă nu au fost închiriate, deoarece unii locatari profită de faptul că își pot ține mașinile parcate în cealaltă parte a blocului, pe bulevard. De acest lux nu se pot bucura, însă, brăilenii domiciliați în cartierele Obor, Hipodrom, Viziru sau Călărași IV (vezi exemplul de mai sus cu zona străzii Pontonierilor) unde densitatea mașinilor este mult mai mare decât capacitatea parcărilor disponibile, astfel că toate locurile disponibile au fost deja închiriate, surplusul de autoturisme găsindu-se pe trotuare sau pe benzile de circulație aproape blocate de mașinile trase lângă bordură.

 

Primăria ar vrea parcări supraetajate, dar făcute de investitori privați

Primăria are în plan să amenajeze în continuare parcări în mai multe zone din municipiu, pe terenuri ocupate în prezent de grădini înființate ilegal printre blocuri sau de garaje amplasate prin anii '90. La ora actuală, sunt în curs de execuție, și ar putea fi date în folosință în prima parte a anului viitor, circa 1.400 de noi locuri de parcare, în zone precum Aleea Soarelui din Hipodrom, Aleea Culturii, din Viziru, sau Aleea Micșunelelor din Obor. Chiar și așa, este puțin probabil că va putea fi satisfăcută cererea din cartierele respective, dat fiind numărul de mașini mereu în creștere. O soluție ar putea fi parcările supraetajate, dar deocamdată Primăria nu ia în calcul astfel de investiții din bani de la bugetul local, însă nu respinge ideea unor astfel de parcări amenajate de investitori privați. ”Suntem deschiși la propuneri venite din partea unor investitori interesați să construiască parcări supraetajate”, ne-a declarat primarul Marian Dragomir.  Astfel de propuneri nu au venit, deocamdată, astfel că problema parcărilor va deveni tot mai acută pe raza municipiului Brăila, atât timp cât tot mai mulți brăileni își achiziționează mașini, iar unele familii au în posesie câte 2 -3 autoturisme sau chiar mai multe, asta în contextul în care posibilitatea Primăriei de a amenaja parcări noi este limitată, din simplul fapt că nu prea mai sunt terenuri disponibile.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro