• în ultima perioadă, câteva zeci de posesori de garaje au primit somaţii de la Primărie să elibereze domeniul public, deoarece în zonele respective urmează să se amenajeze parcări • evident, în rândul celor notificaţi au apărut nemulţumiri • acestea sunt legate în primul rând de faptul că la începutul anului au fost puşi să treacă printr-o întreagă procedură birocratică pentru înregistrarea garajelor respective, în loc să fie anunţaţi că există intenţia de a se amenaja parcări şi că nu mai e loc de garaje lângă blocurile lor • sunt şi proprietari care se plâng că efectiv nu au unde să îşi mute garajele de beton, tip Concivia • în astfel de situaţii, garajele sunt ridicate de SUPAGL şi depozitate într-un spaţiu de pe Şos. Râmnicu Sărat, iar propietarii trebuie să achite contravaloarea transportului, dacă se hotărăsc să le recupereze
Pe măsură ce înaintează cu proiectele de amenajare a unor parcări noi, Primăria somează deţinătorii de garaje din zonele vizate să elibereze domeniul public. În momentul de faţă, acest lucru se întâmplă în câteva locuri din municipiul Brăila, situate în cartierul Obor sau în cartierul Marna din preajma gării CFR. În total, 61 de garaje trebuie desfiinţate pentru a permite începerea amenajării unui lot de parcări licitat de Primărie. Posesorii acestora au fost fost notificaţi ca până pe 15 septembrie să elibereze domeniul public. În caz contrar, garajele vor fi ridicate de Serviciul de Utilitate Publică, Administrare şi Gospodărire Locală (SUPAGL) şi depozitate în incinta fostei autobaze “Braicar” de pe Şos. Râmnicu Sărat, iar proprietarii va trebui să achite contravaloarea transportului, în momentul când vor dori să le recupereze.
Printre brăilenii care au primit aceste somaţii au apărut, evident, nemulţumiri şi critici la adresa Primăriei. În primul rând, oamenii spun că au încheiat contract cu municipalitatea pentru amplasarea respectivului garaj pe domeniul public abia în luna ianuarie a acestui an, pentru o perioadă de patru ani, şi nu li se pare normal ca după doar câteva luni să fie anunţaţi că acel contract nu mai este valabil. “Dacă tot ştiau că vor amenaja o parcare pe acest spaţiu, de ce au mai făcut acest contract valabil pe patru ani?! Trebuia să ne spună de la bun început că este în plan o parcare şi că nu mai e loc de garaje în zonă. Din contră, ei au încheiat contract cu noi şi chiar ne-au luat bani în avans. Eu am plătit pentru tot anul în curs chiria pentru spaţiul ocupat pe domeniul public. Acum mi se spune că pentru astea câteva luni care mai sunt până la sfârşitul anului vom primi banii înapoi, dar de fapt nu ni se va da suma cash ci această sumă va fi transferată în contul taxelor şi impozitelor pe care le avem de plătit către Primărie”, ne-a spus, nemulţumit, un posesor de garaj din zona blocului A4, cartier Marna. Reprezentanţii Primăriei susţin, totuşi, că la începutul anului în curs, atunci când s-au reînnoit contractele de închriere a spaţiilor de pe domeniul public ocupate de garaje, beneficiarii au fost anunţaţi că, mai devreme sau mai târziu, pe măsură ce vor fi amenajate parcări, respectivele contracte îşi vor pierde valabilitatea.
O altă problemă ridicată de brăilenii care s-au trezit cu somaţii de la Primărie este că nu ştiu ce să facă cu aceste garaje, în special cu cele de tip Concivia, din beton, care, spre deosebire de cele făcute din panouri de tablă, nu pot fi dezasamblate. “Locuim la bloc şi efectiv nu avem unde să ducem garajul. Trecând peste faptul că transportul unui astfel de garaj costă câteva mii de lei, chiar nu avem unde să îl mutăm de aici. O să îl scoatem la vânzare, dar dacă nu găsim niciun cumpărător ce facem? Cum procedăm în această situaţie?”, se întreabă un proprietar de garaj tip Concivia domiciliat în zona Obor. Directorul SUPAGL, Dumitru Munteanu, ne-a spus că garajele de beton care nu sunt mutate de proprietari până termenul prevăzut în somaţie - în cazul de faţă, data de 15 septembrie a.c. - vor fi ridicate de municipalitate şi transportate la autobaza Braicar de pe Şos. Râmnicu Sărat. “Am mai avut astfel de situaţii şi în prima parte a anului, când au fost desfiinţate de pe domeniul public 32 de garaje. Dintre acestea, 28 au fost mutate voluntar, de către proprietarii de drept, iar 4 au fost ridicate de SUPAGL, cu ajutorul unor utilaje închiriate de la un terţ. Costul transportului până la autobaza Braicar a variat, în funcţie de zona de unde au fost luate garajele, între 1.200 şi 1.700 lei. Cei care vor să îşi recupereze garajul trebuie să achite cheltuielile de transport. Au fost, totuşi, situaţii când aceste bunuri nu s-au revendicat şi trebuie găsită o soluţie pentru recuperarea costurilor de transport. Încă nu s-a luat o decizie legată de felul cum se va proceda, dacă vom scoate garajele la vânzare sau dacă vom imputa suma proprietarilor”, ne-a informat directorul Munteanu. Acesta a ţinut să precizeze că nici spaţiul de depozitare din incinta autobazei Braicar nu este foarte generos. “Nu vom mai putea duce prea multe garaje nici acolo, astfel că ar fi bine ca fiecare proprietar să găsească o soluţie pentru mutarea propriului garaj. Din câte ştiu, din loturile trecute, unii le-au dus la rudele de la ţară, alţii au avut rude şi cunoştinţe din oraş care locuiesc la curte şi au avut posibilitatea să le ducă acolo”, ne-a mai spus şeful SUPAGL.
În 2017, pe raza municipiului Brăila erau înregistrate 2.268 de garaje amplasate pe domeniul public. La începutul anului în curs, toţi proprietarii au fost obligaţi să îşi reînregistreze garajele, printr-o procedură destul de stufoasă, aceştia trebuind să se prezinte la SUPAGL cu o serie de acte, ce includea, printre altele, certificatul de amplasare, numărul plăcuţei de identificare, copie după talonul maşinii, dovada valabilităţii Inspecţiei Tehnice Periodice şi, nu în ultimul rând, o declaraţie pe proprie răspundere autentificată de un notar, în care proprietarul garajului menţiona suprafaţa ocupată pe domeniul public.