• în urma protestelor vehemente ale localnicilor nemulţumiţi că parapeţii din beton le împarte satul în două şi îi obligă să ocolească kilometri pentru a intra pe străzile laterale, şefii Regionalei de Drumuri Constanţa au venit, ieri, la Primăria Chiscani • aceştia au purtat discuţii cu autorităţile locale şi judeţene, pentru a găsi soluţii de detensionare a situaţiei • s-a stabilit, astfel, că în sat vor fi făcute trei treceri de pietoni şi că se va mai face un sens giratoriu la ieşirea din staţiunea Lacu Sărat şi posibil un al treilea, pe raza localităţii • oricum, felul cum fuseseră proiectate până acum lucrurile mai mult încurca decât ajuta la prevenirea accidentelor • ieri s-a produs primul accident cu victime, după ce un şofer a încercat să vireze la stânga prin spaţiul lăsat liber pentru trecerea de pietoni din dreptul staţiunii • maşina sa a fost lovită în plin de un autoturism care circula regulamentar, iar doi copii au ajuns la spital
Ieri după-amiază s-a produs primul accident rutier soldat cu victime de la instalarea separatoarelor de sens pe DN21, pe raza localităţii Vărsătura şi în dreptul staţiunii Lacu Sărat. În jurul orei 13.00, un şofer în vârstă de 66 de ani, din Brăila, aflat la volanul unui autoturism Opel a ieşit din staţiune şi, pentru a nu ocoli mai bine de un kilometru până la intersecţia DN 21 cu Drumul Comunal 8, cunoscută brăilenilor sub denumirea „Trei Movile”, a încercat să vireze la stânga printre parapeţii de beton, prin spaţiul lăsat liber de drumari, pentru amenajarea unei treceri de pietoni. Din nefericire, şoferul Opel-ului nu s-a asigurat corespunzător şi i-a tăiat calea unui autoturism Renault condus regulamentar, pe banda a doua, de un tânăr de 27 de ani din Chiscani. În urma impactului, maşinile au fost avariate, iar doi copii, în vârstă de 4 şi 8 ani, au suferit răni care au necesitat transportarea lor la spital. Cei doi şoferi au fost testaţi cu aparatul alcooltest, rezultatul fiind zero. În cauză, poliţiştii au întocmit dosar penal pentru vătămare corporală din culpă.
Acest incident în trafic care ar fi putut avea urmări mult mai grave vine să demonstreze faptul că separatoarele de sens menite să prevină accidentele rutiere ar putea mai mult să încurce decât să ajute, în lipsa unei proiectări eficiente. Ieri, inclusiv după producerea accidentului, mulţi dintre şoferii care ieşeau din staţiunea Lacu Sărat virau la stânga prin spaţiul lăsat liber între parapeţi, chiar dacă astfel călcau linia continuă şi riscau să rămână fără permis dacă erau prinşi de Poliţia Rutieră. „Cine a decis să pună chestiile astea aici a făcut o mare tâmpenie. De ce trebuie să forţezi şoferul să ocolească un kilometru până la Trei Movile dacă vrea să meargă spre Brăila? Iar cei care vin din direcţia opusă şi vor să intre în staţiune trebuie să ocolească tocmai pe la Promenada Mall. Mi se pare o mare prostie...”, ne-a spus un şofer care a evitat să îşi decline identitate. După ce a vorbit cu reporterul a ridicat geamul portierei şi, la fel ca şi alţi conducători auto, a virat stânga prin dreptul trecerii de pietoni.
Problema separatoarelor de sens pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a început să le monteze la Vărsătura în urmă cu o săptămână şi jumătate a iscat până în prezent mari controverse. După cum v-am mai informat, mai mulţi săteni din Vărsătura au protestat atât la faţa locului, încercând să blocheze traficul sau aşezându-se pur şi simplu în faţa utilajelor care puneau parapeţii de beton pe poziţie, cât şi la Prefectură, unde au avut mai multe întâlniri cu autorităţile judeţene. Sătenii se plângeau că vor trebui să ocolească kilometri întregi pentru a putea intra pe străzile laterale din localitate. Ei au cerut ca parapeţii de beton să fie luaţi din satul lor, sau măcar să se facă mai multe treceri de pietoni şi sensuri giratorii. Problema a ajuns şi în atenţia politicienilor. Deputatul Vasile Varga l-a mustrat public, prin intermediul unei postări pe un site de socializare, pe preşedintele Consiliului Judeţean, Francisk Chiriac, reproşându-i că nu s-a implicat în rezolvarea acestei probleme. Varga susţinea că lucrarea a fost făcută de CNADNR fără autorizaţie şi îl întreba pe Chiriac de ce a permis acest lucru. A doua zi, preşedintele CJ a declarat într-o conferinţă de presă că şi-a trimis subalternii din cadrul Direcţiei Tehnice a instituţiei să verifice la faţa locului şi să aplice amenzile necesare, în cazul în care constată că s-a încălcat legea.
Sensuri giratorii, în cel mai scurt timp
După tot acest iureş iscat la Brăila, conducerea Direcţiei Regionale Drumuri Naţionale Constanţa, de care aparţine Secţia Drumuri Naţionale Brăila, a venit, ieri, la Primăria Chiscani, pentru a discuta cu autorităţile comunale. La întâlnire au participat, ca invitaţi, şi şeful Poliţiei Rutiere Brăila, Bogdan Zotoi, şi preşedintele CJ Brăila, Francisk Chiriac. Acesta din urmă ne-a declarat că, în urma discuţiilor, s-au luat câteva hotărâri menite să detensioneze situaţia. În primul rând, Chiriac a precizat că separatoarele de sens vor rămâne pe poziţie şi că CJ nu poate amenda CNADNR pentru că a lucrat fără autorizaţie, din simplul motiv că respectiva autorizaţie nu era necesară. „Erau două modalităţi de lucru: ori să solicite o autorizaţie de la Consiliul Judeţean, ori să încadreze lucrarea la categoria modernizărilor de drumuri şi să o execute în urma unei aprobări venite de la nivel naţional. Ei au ales această a doua variantă, iar totul a fost legal, deci nu avem cum să-i amendăm”, ne-a precizat preşedintele CJ Brăila.
În ceea ce priveşte soluţiile stabilite în urma întâlnirii de ieri, Chiriac ne-a informat că reprezentanţii CNADNR au fost de acord ca în satul Vărsătura să se facă trei treceri de pietoni, iar în loc de un singur sens giratoriu, care era în plan pentru intersecţia Trei Movile, să se facă sigur două, posibil trei. Concret, cel de-al doilea va fi amenajat la ieşirea din staţiunea Lacu Sărat, iar cel de-al treilea ar urma să fie făcut pe raza localităţii Vărsătura, în dreptul străzii pe care se află biserica. „Acesta din dreptul bisericii o să se facă doar dacă se vor găsi soluţiile legale, în funcţie de normativele existente. Cert este că e luat în calcul şi că ar putea fi construit. Celelalte două se vor face cu siguranţă. S-a stabilit că Primăria Chiscani se va ocupa de rezolvarea cât mai rapidă a unor probleme legate de statutul unor terenuri de lângă şosea pe care se va intra un pic pentru a se asigura raza sensurilor giratorii, conform normativelor. La rândul lor, cei de la CNADNR se vor ocupa de obţinerea avizelor şi de proiectare. Le-am zis că, din punctul de vedere al avizelor necesare, au din partea Consiliului Judeţean toată deschiderea şi că se vor rezolva imediat toate cererile dumnealor. Important, din punctul meu de vedere, este să fie finalizate cât mai repede aceste sensuri giratorii. Cei de la CNADNR mi-au transmis că, din momentul în care au rezolvate toate hârtiile şi pot da drumul la treabă, în două săptămâni sunt gata”, ne-a declarat Francisk Chiriac.
Şeful CJ a ţinut să precizeze că le-a cerut celor de la Regionala Constanţa o mai bună comunicare cu instituţiile brăilene. „Din punctul meu de vedere, ar fi trebuit să fim puşi în temă despre această lucrare de la Vărsătura înainte ca ea să înceapă efectiv. Poate că astfel s-ar fi evitat situaţia în care ne aflăm acum. De altfel, le-am spus celor de la CNADNR că mi se pare jignitor că eu, ca preşedinte al Consiliului Judeţean Brăila, să nu ştiu câţi kilometri de drum naţional s-au asfaltat pe raza judeţului nostru. A fost până acum o comunicare deficitară şi sper că s-a înţeles că lucrurile nu mai pot continua aşa”, a conchis Chiriac.