Inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), în frunte cu şeful instituţiei, Marius Dunca, au făcut un control la Hotelul Aida din Saturn, unde mai mulţi turişti s-au plâns că nu se pot caza pentru că nu ar mai fi locuri libere, deşi au achitat sejurul prin agenţii de turism, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Oana Ilia, o turistă din Focşani, a venit cu copiii pe litoral, dar i s-a spus că nu ar mai fi camere la Hotelul Aida, deşi achitase în urmă cu două luni printr-o agenţie de turism un sejur de şase nopţi, în valoare de 700 de lei.
"Nu aveau iniţial camere. Ne-au trimis la Hotel Caraiman, la etajul patru, fără lift, să urcăm cu copiii pe scări. Apoi ne-au dat două camere la etajul cinci la Hotel Aida, dar condiţiile sunt groaznice. Am cerut minibar contracost, dar ne-au spus că nu au, în paturi nu se poate dormi pentru că sunt saltelele rupte, ies arcurile afară. Nu rămânem. Vrem să cerem banii înapoi şi să ne căutăm cazare singuri pentru că aşa ceva nu se poate. Am venit mereu prin agenţii, nu am avut aceste probleme", a povestit femeia.
O altă turistă din Focşani, Georgiana Bosoi, care a trecut prin aceeaşi situaţie, s-a declarat nemulţumită de condiţiile de cazare.
"Am un copil de trei ani, stă în maşină de la ora 12.00, pentru că nu putem sta la plajă cu cei mici. Am văzut că au două paturi alăturate, paturile erau vechi, dacă pui mâna pe saltele ies arcurile, nu aveau minibar nici măcar contracost. Facem reclamaţie la ANPC", a spus femeia.
Un alt caz este al unui bărbat din Timişoara, venit luni cu soţia si fiica de 16 ani la Saturn. Ei s-au prezentat la Hotelul Aida, dar i s-a spus că nu mai sunt locuri, deşi plătise 1.300 de lei pentru zece zile printr-o agenţie de turism.
"Vin de la Timişoara. Am stat toată noaptea pe malul mării şi acum să vedem ce se rezolvă. Cu bunăvoinţa administratorului de hotel, am reuşit să mă cazez în acest hotel în care trebuia să mă cazez ieri, m-am cazat astăzi, azi-noapte m-am plimbat cu copil şi cu nevasta. Hotelul nu are nicio vină, e vina agenţiei de turism. Fiecare agenţie de turism îşi vinde 50.000 de bilete în fiecare an şi când apar aici turiştii habar nu au pe ce planetă trăiesc", a spus bărbatul, care a precizat că va da în judecată agenţia de turism.
El a menţionat că a făcut rezervările, iar în 31 iulie a verificat dacă sunt probleme şi dacă poate veni la acest hotel, primind un răspuns afirmativ din partea agenţiei de turism.
El a recunoscut că a ales acest hotel pentru a fi alături de mai mulţi colegi şi că nu a mai fost niciodată la Aida, iar până acum când venea pe litoral stătea la o familie din Mangalia. Bărbatul a fost dezamăgit şi de condiţiile găsite în unitatea hotelieră.
"Baia este ok, a fost refăcută, dar mobila este din anii 60, nici măcar 70. Probabil nu eram născut când s-a adus aici mobila. Salteaua are găuri", a afirmat bărbatul.
La un moment dat, între acest turist şi un agent de pază al hotelului s-a iscat o situaţie tensionată, după ce paznicul a încercat să îl determine să nu vorbească cu jurnaliştii în parcarea unităţii hoteliere şi a pus mâna pe bărbat. Acesta i-a spus agentului de pază că nu are voie să-l atingă şi că dă declaraţii acolo unde doreşte, situaţia rezolvându-se fără alte incidente.
După controlul la Hotel Aida, preşedintele ANPC, Marius Dunca, a confirmat cele spuse de turişti, precizând că bucătăria unităţii hoteliere a fost închisă până la remedierea deficienţelor.
"Hotelul este construit în 1970, nu s-a schimbat nimic. Bucătăria este din 1970, salteaua din 1970, patul din 1970, băile într-adevăr modernizate, dar în rest totul este din 1970. Bucătăria a fost închisă până la remedierea deficienţelor. În restaurant totul era murdar, scaunele rupte, m-am pus pe un scaun, s-a rupt scaunul, m-am pus pe celălalt mai avea un pic şi se rupea. Vom face curat, scoatem tot ce este murdar, sunt utilaje vechi, sunt ustensile vechi cu care îşi fac treburile la bucătărie, farfurii ciobite, scaune rupte, feţe de masă nu murdare, foarte murdare. Aceasta nu este o modalitate de a atrage turiştii, ci este una cum să-ţi baţi joc de turişti, cum să nu respecţi consumatorul", a declarat şeful ANPC.
El a menţionat că, în privinţa turiştilor care nu au putut fi cazaţi, vina este a hotelului, dar şi agenţiile de turism au partea lor de vină pentru că anunţă turistul că se poate caza de la ora 12.00, deşi acest lucru se face doar de la ora 18.00.
"Vina este împărţită. Dar pentru turiştii care au venit şi nu au găsit locuri, deşi au plătit operatorul îşi asumă vina, nu e vina agenţiei de turism şi atunci trebuie să găsească soluţii, am înţeles că a găsit. Un voucher la recepţie scrie că intrarea în hotel se face la ora 18.00, pe anumite vouchere - şi aici este vina agenţiei de turism - scrie că intrarea este la ora 12.00", a explicat Marius Dunca.
El a spus că situaţia s-a rezolvat pentru majoritatea turiştilor care au avut probleme cu cazarea, mai fiind de remediat problema a două turiste care nu vor să accepte condiţiile din hotel şi atunci unitatea hotelieră trebuie să le cazeze în altă parte, tot la un hotel de două stele sau mai mult.
Pentru aceste nereguli, inspectorii ANPC au sancţionat Hotelul Aida cu suma de 20.000 de lei, jumătate din sumă pentru situaţia cu turiştii care nu s-au putut caza, deşi plătiseră sejurul, iar cealaltă jumătate pentru neregulile din bucătărie.
Marius Dunca a precizat că, în acest sezon estival, la ANPC a sosit o singură reclamaţie legată de faptul că un turist care achitase sejurul nu a mai găsit locuri la hotelul respectiv, situaţia rezolvându-se.
El i-a sfătuit pe turişti, înainte de achiziţionarea unei vacanţe, să se informeze mult mai bine despre locul unde vor merge, iar în cazul în care drepturile le sunt încălcate să sesizeze instituţiile statului.
O situaţie similară a avut loc, luni, la un hotel din Eforie Nord, unde zeci de turişti care plătiseseră concediul nu au putut fi cazaţi pentru că nu mai erau locuri, dar în cele din urmă conducerea unităţii a găsit soluţii la hoteluri similare, iar în unele cazuri chiar au propus prelungirea sejurului cu două zile, pe cheltuiala unităţii de cazare.