• planul primarului Marian Dragomir este de a achiziţiona în acest an 20 staţii de autobuz moderne, care pot primi dotări de ultimă generaţie începând din 2019 • este vorba despre un proiect investiţional în valoare totală de aproape 3.800.000 lei (cu TVA) • practic, preţul unei staţii cu dotări minime a fost estimat la 37.456 lei cu (TVA), iar în cazul în care acestea vor beneficia ulterior de upgrade-uri, costul s-ar ridica undeva la 144.000 lei (cu TVA) • consilierii municipali PNL au criticat oportunitatea achiziţionării unor staţii la preţuri ridicate, punând în balanţă propunerea lor, la aprobarea bugetului pe 2018, privind demararea unui proiect legat de anveloparea blocurilor din oraş • chiar şi aşa, PNL-iştii au fost de acord în cele din urmă cu proiectul legat de staţii
S-au făcut primii paşi privind implementarea staţiilor de autobuz SMART promise de primarul Marian Dragomir în campania electorală de la alegerile locale din iunie 2016. Mai exact, în cadrul celei mai recente şedinţe ordinare a CLM, consilierii municipali au dezbătut şi aprobat un proiect care viza indicatorii tehnico-economici ai staţiilor de îmbarcare/debarcare călători pentru transportul public local, conform documentaţiei de avizare lucrări intervenţii (DALI). Pe scurt, discutăm despre un proiect investiţional cu o valoare totală stabilită la 3.793.693,65 lei cu TVA, din care construcţia plus montajul înseamnă 917.490,90 lei cu TVA (pentru schelet staţie plus fundaţie şi instalaţii electrice), cu o durată de realizare estimată la 4 luni. Practic, planul municipalităţii este de a achiziţiona în acest an 18 staţii cu o valoare standard de 37.456 lei cu TVA/bucata. Interesant de precizat este că la această valoare nu intră şi dotările SMART, ci doar dotările “Basic”, astfel că eventuale upgrade-uri ar putea fi făcute în anii următori. Costurile pentru o staţie de autobuz cu toate dotările de ultimă generaţie au fost estimate la 144.489 lei cu TVA. Ei bine, tocmai acest preţ i-a revoltat pe consilierii municipali ai PNL, care au ţinut să îşi manifeste nemulţumirea vizavi de oportunitatea achiziţionării unor staţii atât de scumpe. Cum primarul a explicat că deocamdată nu se pune problema luării în calcul a dotărilor de ultimă generaţie, ci doar a staţiilor standard, rezistente la vandalism, care arată foarte bine şi vin însoţite de hărţi pentru transportul public, PNL-iştii au fost de acord în cele din urmă cu proiectul.
Cum vor arăta şi unde ar urma să fie amplasate primele 18 staţii
Potrivit indicatorilor tehnico-economici prezentaţi în anexa proiectului de hotărâre dezbătut de consilierii municipali, documentaţia de avizare a fost întocmintă de proiectantul lucrării SC “Systegra Engineering” SRL Ploieşti.
În cadrul acestui document se subliniază, defalcat, cheltuielile pentru o staţie de îmbarcare - debarcare călători: 10.493 lei cu TVA pentru lucrări de rezistenţă, 22.262 lei cu TVA pentru lucrări de arhitectură, 4.700 lei cu TVA pentru lucrări la instalaţii electrice. Cu alte cuvinte, costurile totale pentru o staţie s-ar ridica la peste 37.456 lei cu TVA.
“Menţionăm că celelalte staţii de autobuz existente, care nu sunt propuse pentru amenajare şi modernizare, sunt atipice, neîncadrându-se în normele de moderenizare staţii. Caracteristicile tehnice ale staţiilor de îmbarcare-debarcare călători propuse pentru amenajare şi modernizarea sunt: dimensiuni în plan staţie - 1,50 m x 5,00 m; design specific fiecărui amplasament în parte; scheletul staţiei va fi din inox”, se arată în cadrul proiectului.
Pe lângă preţul standard de 37.456 lei estimat pentru realizarea unei staţii, proiectul avertizează că “realizarea acestui obiectiv de investiţii implică şi lucrări conexe, respectiv amenajare teren sau relocare utilităţi, dacă este cazul, în valoare de 9.163 lei cu TVA”. De altfel, din acelaşi document aflăm că în funcţie de prevederile bugetare alocate, staţiile de îmbarcare - debarcare călători pot fi dotate suplimentar cu următoarele echipamente: totem publicitar (ecran două feţe, 72 inch, cu soft inclus pentru afişaj electronic 2 sau 4 rânduri şi zonă publicitară) - 112.080 lei cu TVA; cameră supraveghere wide angle, Edge recording - 2.335 lei cu TVA; sistem comunicaţii staţie inclus în totemul publicitar (router, AP, PoE, dual SIM, switch industrial) - 7.005 lei cu TVA. Practic, cheltuiala totală pentru dotările maximale necesare unei staţii de îmbarcare-debarcare călători a fost estimată la 144.489 lei cu TVA.
În raportul de specialitate al proiectului se mai specifică faptul că staţiile de autobuz vor fi amplasate în Municipiul Brăila, în 18 locaţii, pe Calea Călăraşilor, de la str. Chişinău până la capătul liniei de autobuz nr. 2, Cartierul Vidin; iar 2 dintre cele 18 staţii propuse pentru amenajare şi modernizare vor fi situate în centrul istoric al Municipiului Brăila, în faţa Hotelului “Traian” şi vizavi de zona Teatrului “Maria Filotti”. Tot de acolo aflăm că staţiile vor fi adaptate la situaţia din teren, păstrându-se arhitectura specifică zonei.
După cum a anunţat primarul Marian Dragomir în cadrul unei conferinţe de presă ce a avut loc cu o zi înainte de şedinţa CLM Brăila în care s-a votat proiectul, dacă în anii următori vor fi aduse la următorul nivel staţiile din zonele principale, pe monitoarele led se vor permite reclame şi anunţuri ale municipalităţii, însă nu şi afişe de campanie electorală sau cu conţinut politic. Totodată, edilul-şef a ţinut să puncteze că preţul final al staţiilor va fi stabilit în urma unei licitaţii publice, astfel că ar putea fi mai mic decât valoarea estimată prin proiect. În plus, Dragomir a mai anunţat că vor mai fi achiziţionate şi alte staţii în anii următori, până la finele mandatului. De asemenea, a ţinut să sublinieze că preţul pentru o staţie standard cuprinde: avizele, autorizaţia, fundaţia staţiei respective, montajul, structura metalică, grinzi şi pereţi laterali din inox satinat, sticlă securizată, iluminat pe led, branşament electric, hărţi transport public şi mobilier rezistent la vandalism.
Liberalii au pus în balanţă staţiile SMART cu propunerea lor de anvelopare a blocurilor
Cum era de aşteptat, proiectul legat de staţiile de autobuz moderne a stârnit lungi discuţii în şedinţa CLM Brăila, mai ales că tabăra PNL a criticat oportunitatea achiziţionării unui astfel de mobilier stradal la preţuri destul de ridicate. Aceştia au avut o serie de comentarii ironice, precizând că municipalitatea ar trebui să se concentreze pe rezolvarea altor probleme mai importante precum gropile din oraş.
“Am să încep cu o întrebare. Ce îi trebuie chelului tichie de mărgăritar? De ce pun această întrebare? Din pricina sumelor care sunt vehiculate în acest proiect. Nu ştiu dacă este oportun ca pentru o staţie de autobuz să fim aşa de largi la buzunar şi să aruncăm bani cât pentru un apartament cu 3 camere. Dacă demonstrăm ceva cu chestia asta...? Nu ştiu. Rămâne să judecăm”, a comentat consilierul liberal Sorin Ioniţă. Totodată, acesta a ţinut să puncteze că la votul proiectului pe bugetul CLM în 2018 PNL-iştii au propus alocarea a 4.000.000 lei pentru demararea unui proiect de anvelopare a blocurilor din municipiu, însă li s-a spus că aşa ceva s-ar putea face doar pe bani europeni.
“Mi-aţi spus că o să se facă prin fonduri europene. S-a scris măcar titlul la proiectul european pentru anvelopare? Trecem peste asta. Acum la proiectul acesta, la indicatorii tehnico-economici suma trecută acolo este 3.700.000 lei pentru 18 staţii. Eu aşa am citit. În concluzie, vă daţi seama ce bine o să mă simt în momentul în care o să stau în staţia asta futuristă, o să vină autobuzul, o să dea în groapă şi o să îmi încarce bocancii de mocirlă? Dar o să mă uit, în schimb la double-layerele acelea”, a continuat Ioniţă.
Primarul Marian Dragomir a explicat că nu se pune problema deocamdată achiziţionării acestor staţii la capacitate maximă şi deci nu la preţul cel mai mare, ci doar scheletul acestora, care este securizat şi arată foarte bine.
“Domnule consilier, preţul unei staţii este de 8.500 euro. Noi vom lansa licitaţia pentru cumpărarea unui număr de aproximativ 20 de staţii, anul acesta, pentru că atât ne permitem în buget. Deci 37.456 lei cu TVA inclus. Cu tot ce înseamnă proiectare, scaune etc. Anul viitor vrem să cumpărăm alte staţii, pentru că nu arată aşa cum trebuie cele care sunt astăzi în Municipiul Brăila. Designul acestora, din punctul meu de vedere şi aţi văzut că l-am făcut public în conferinţă de presă, consider că este unul dintre cele mai moderne din Europa, nu numai din România. În funcţie de faptul că vom avea bani în anul viitor, peste doi ani, vom putea să cumpărăm, dar nu este obligatoriu şi dotări suplimentare. Noi acum, în 2018 nu vom cumpăra dortări suplimentare, doar staţiile. Sunt ferm convins că noi toţi ne dorim să schimbăm aspectul staţiilor din municipiul Brăila, să fie unele foarte frumoase, elegante. Şi sper, cetăţenii să nu scrie nimic pe ele cu markerul, să le păstreze. Să nu îşi încerce muşchii pe geam. Va fi securizat. Şi e păcat pentru că orice atingere a uneia dintre aceste investiţii se va face prin reparaţii tot din bani publici. (...) Cât despre monitoare, nu o să vă uitaţi domnule consilier, că v-am spus că nu le montăm, dar dumneavoastră puteţi să aveţi o realitate virtuală”, a replicat primarul.
De asemenea, acesta a insistat să îi răspundă liberalului şi în privinţa anvelopării blocurilor şi a cerut explicaţii de la Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Strategii şi Programe Europene din cadrul Primăriei, însă PNL-istul Florinel Pricop, preşedinte de şedinţă, s-a opus pe motiv că subiectul nu făcea obiectul proiectul. Atitudinea l-a deranjat pe Dragomir care a insistat să primească opinia directorului, însă Pricop s-a opus din nou. Acest episod, de altfel, reprezintă o premieră în CLM, pentru că de regulă, primarul, care nu face parte din Consiliu, a putut lua cuvântul nestingherit şi a solicitat de nenumărate ori puncte de vedere din partea invitaţilor la şedinţă. În cele din urmă viceprimarul Alexandru Jantea, în calitate de membru al CLM, a solicitat o opinie din partea Iulianei Neagu pe tema discuţiilor purtate cu asociaţiile de proprietari legat de anveloparea blocurilor.
“Este vorba de cel puţin 18 întâlniri cu 18 asociaţii de proprietari în care s-a prezentat ghidul solicitantului, condiţiile de cofinanţare şi ce lucrări pot fi executate. Totodată, au fost informări prin Direcţia Tehnică, serviciul de asociaţii cu proprietarii, prin care s-au transmis asociaţiilor aceste informaţii şi faptul că îi aşteptăm la discuţii. Niciuna dintre asociaţii nu a adus documentele necesare pentru demararea proiectelor. Asta ar fi însemnat o serie de documente începând de la cartea tehnică a construcţiei sau măcar un document care să arate anul la care a fost construită. De aici se începe eligibilitatea. Deci nicio asociaţie, credeţi-mă! Toate încep de la documentele prezentate de asociaţii”, a declarat Neagu.
Ulterior, liberalii, prin vocea consilierului Petrică Popa au anunţat că dacă deocamdată se pune problema cumpărării doar a staţiilor, fără dotări de ultimă generaţie, vor fi de acord cu proiectul.
“Cred că este cel mai important lucru din mandatul dumneavoastră, domnule primar. Să faceţi cât mai multe astfel de staţii ca să nu mai vadă cetăţenii gropile”, a conchis Popa, ironic.
În cele din urmă, proiectul a fost aprobat cu 26 voturi “pentru” şi o abţinere de la PND-istul Botea Bogdan.
Trebuie subliniat totuşi că şeful PNL Brăila, Alexandru Dănăilă, s-a arătat destul de revoltat de iniţiativa primarului de a cumpăra staţii SMART la preţuri ridicate. Acesta a afirmat că din punctul său de vedere, este o bătaie de joc la adresa contribuabililor şi o altă încercare marca PSD de a sifona bani publici.