Premierul Emil Boc a anunţat, la începutul săptămânii, că Executivul îşi va asuma răspunderea pentru legile învăţământului pe 2 septembrie.
Preşedintele Traian Băsescu a felicitat, marţi, executivul pentru decizia de "a-şi asuma răspunderea pe un text care va fi discutat cu toţi semnatarii Pactului şi cu toţi cei prezenţi în sală". De la dezbaterea publică pe marginea proiectelor de reformă a educaţiei lipsesc reprezentanţii PNL, care au acuzat Guvernul că nu şi-a asumat organizarea dezbaterii.
Pachetul de legi pe educaţie a fost conceput, definitivat şi asumat sub coordonarea ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu, de către reprezentanţii ministerului, ai federaţiilor sindicale din învăţământ, ai federaţiilor studenţeşti şi de părinţi, precum şi de reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor şi ai comunităţii academice.
Modificarea sistemului de admitere la liceu, micşorarea numărului de probe la bacalaureat şi înfiinţarea unui Colegiu al profesorilor, după modelul Colegiului Medicilor, sunt principalele noutăţi pentru învăţământul preuniversitar, propuse de Ministerul Educaţiei după discuţiile cu sindicatele.
Miclea: Sunt diferenţe majore între ce am oferit noi şi ce oferă Codul Educaţiei
Preşedintele comisiei prezidenţiale pentru educaţie Mircea Miclea a afirmat marţi că doar Pactul Naţional pentru Educaţie poate asigura coerenţa reformei în sistemul de învăţământ din România şi a susţinut că soluţiile Codului elaborat de minister nu respectă acest Pact.
Mircea Miclea a susţinut că este sarcina Guvernului de a pune în aplicare prevederile pachetului legislativ elaborat de către comisia pe care a condus-o. "Comisia prezidenţială a încercat să ofere soluţii tehnice apolitice şi a transferat proiectele de la Preşedinţie spre Guvern, în prezenţa sindicatelor. Le-a transferat spre Guvern, nu spre PSD, nu spre PDL, nu spre PNL. Spre Guvern", a accentuat Miclea.
El este nemulţumit de faptul că în Codul Educaţiei se vine cu soluţii diferite, altele decât cele conţinute în strategia de reformă a educaţiei şi cercetării. Astfel, Miclea a susţinut că acest Cod nu abordează problemele cercetării şi lasă directorilor de şcoală posibilitatea de a activa într-un partid politic. Un alt reproş al lui Miclea este că prevederile incluse în Cod lasă la dispoziţia şcolilor doar 10% din curriculă, spre deosebire de proiectele Comisiei în care procentajul era de 20%. "Sunt diferenţe majore între ce am oferit noi şi ce oferă Codul Educaţiei", a apreciat Miclea.
Pe de altă parte, Miclea s-a arătat dispus să discute soluţiile privind sistemul de învăţământ cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării cu condiţia respectării Pactului Naţional pentru Educaţie. "Pactul este singurul document de consens naţional din educaţie. Dacă vrem coerenţă în sistem, operaţionalizăm acest soluţii. Dacă nu vrem coerenţă în sistem, creăm alte soluţii", a adăugat Mircea Miclea.