• cele patru opere de artă realizate în cadrul ediţiei din acest an a Simpozionului de Sculptură “Nicăpetre” sunt gata să înfrunte realitatea brăileană • finalizate de artişti în câteva săptămâni de muncă intensă, sculpturile trebuie repartizate acum către Brăila, Ianca, Făurei şi Însurăţei • iniţial, s-a spus că repartiţia se va face prin tragere la sorţi, însă până la urmă cele patru Primării par să fi ajuns la un acord amiabil, în urma preferinţelor fiecăreia • rămâne de văzut cât de repede vor fi expuse pe domeniul public operele de artă care ar trebui să marcheze Centenarul Marii Uniri
Rodul muncii intense a celor patru artişti participanţi la ediţia din acest an a Simpozionului Naţional de Sculptură Monumentală „Nicăpetre” a fost prezentat oficial, sâmbătă, 15 septembrie, în timpul unei mici festivităţi de închidere a evenimentului organizat de Muzeul Brăilei şi finanţat de Consiliul Judeţean. Au fost de faţă preşedintele CJ, Francisk Chiriac, vicepreşedintele Ionel Epureanu, directorul Muzeului, Ionel Cândea, viceprimarul Brăilei, Alexandru Jantea, şi câţiva membri ai comunităţii artistice locale. Anul acesta, cele patru opere realizate de sculptori tratează tema Marii Uniri. Una dintre ele va rămâne în municipiul Brăila, iar celelalte vor fi distribuite în cele trei oraşe brăilene: Ianca, Făurei şi Însurăţei. Drept urmare, la vernisajul festivalul au fost prezenţi şi reprezentanţi la vârf ai celor trei localităţi: primarul din Ianca, Fănel George Chiriţă, viceprimarul Făureiului, Virginia Stăncescu, şi viceprimarul din Însurăţei, Florentina Carşote.
Vernisajul a avut loc pe platoul din incinta Colegiului Tehnic „C. D. Neniţescu” Brăila, acolo unde s-a desfăşurat, începând din 6 august, simpozionul de sculptură. Toată lumea prezentă a fost de acord că operele realizate în ediţia de anul acesta sunt foarte reuşite. Realizate din marmură de Ruşchiţa, acestea fac trimitere, în manieră abstractă, la marele eveniment naţional din 2018, Centenarul Marii Uniri. După cum v-am mai informat, au participat patru sculptori: Carmen Tepşan, cu proiectul „Centenar”; Ana Maria Negară, cu proiectul „Hora Unirii”; Florin Strejac, cu proiectul „Valurile Dunării” şi Florin Vâlceanu, cu proiectul „Reuniune”. Toţi aceştia au muncit din greu, timp de mai bine de cinci săptămâni, pentru a scoate din blocurile de marmură puse la dispoziţie de organizatori operele de artă pe care şi le-au imaginat. Cu fierăstraie electrice de mare putere, dar şi cu dalta şi ciocanul, sculptorii au lucrat de dimineaţă până seara, învăluiţi într-un nor alb de praf, pentru a termina la timp. Excepţie a făcut Florin Vâlceanu care, la scurt timp după ce a început simpozionul, a trebuit să îşi abandoneze lucrarea, din cauza unei probleme medicale. Proiectul său a fost dus, însă, până la capăt, de Eugeniu Ţibulac, masterand al Facultăţii de Arte Plastice şi Design din Timişoara, care a reuşit să recupereze timpul pierdut şi să pună impecabil în practică viziunea maestrului Vâlceanu. Sâmbătă, la vernisaj, după ce au fost felicitaţi pentru operele realizate, toţi artiştii participanţi au primit din partea Muzeului Brăilei medalia “România - Centenarul Marii Uniri”, emisă de autorităţile judeţene brăilene.
Preferinţele Primăriilor şi artiştilor
În ceea ce priveşte repartizarea sculpturilor în cele patru localităţi din judeţ, conducerea Consiliului Judeţean a avansat ideea că ar fi bine să se tragă la sorţi. Nu toată lumea a agreat această variantă însă, existând deja preferinţe atât din partea primăriilor cât şi a artiştilor. Astfel, Primăria Brăila a spus din start că îşi doreşte lucrarea “Valurile Dunării”, realizată de artistul Florin Strejac. “Este o sculptură ce duce cu gândul la Dunăre, fluviul de care Brăila este legată. Din acest motiv, dorim să o expunem în faţa noului Bazin Olimpic”, ne-a spus viceprimarul Alexandru Jantea. Sculptorul Strejac ne-a mărturisit că şi el şi-ar fi dorit ca lucrarea lui să rămână în municipiul Brăila. “Acum locuiesc în Târgu Mureş, dar copilăria mi-am petrecut-o la Brăila. Lucrarea mea reprezintă valurile Dunării înspumate. E valul care face o buclă în timp, sugerând reîntregire, întoarcere la tradiţii”, ne-a explicat artistul viziunea operei sale.
Şi Ana Maria Negară avea o preferinţă pentru locul unde ar trebui expusă opera sa intitulată “Marea Unire”. “Eu aş vrea să ajungă la Ianca, pentru că am copilărit în zonă, bunica mea fiind din Bordei Verde”, ne-a spus artista. Născută în Brăila, Ana Maria locuieşte în prezent la Iaşi. Despre lucrarea sa, ce duce cu gândul la o floare cu petale deschise, sculptoriţa ne-a explicat că a fost concepută în ideea de captator şi emiţător de energie pozitivă, o horă a unirii celor patru elemente definitorii, apă, foc, aer şi vânt. Dorinţa artistei de a-şi expune lucrarea în Ianca are şanse foarte mari să se împlinească, pentru că exact sculptura sa a fost cea care a atras atenţia Primăriei din localitatea respectivă.
În schimb, Primăria Făurei, reprezentată de viceprimarul Stăncescu, tindea către lucrarea “Centenar”, a artistei Carmen Tepşan. În viziunea sculptoriţei, lucrarea a împrumutat elemente din arhitectura populară românească, ce amintesc de coloana infinitului brâncuşiană, armonios îmbinate cu elemente de arhitectură modernă, cu forme simple şi puternice. Este, practic, o simbioză a vechiului cu noul, aşa cum ar trebui să fie şi România Mare, după o sută de ani de existenţă.
Dacă lucrurile vor rămâne aşa cum s-a stabilit, cea de-a patra lucrare, concepută de artistul plastic şi profesorul universitar Florin Vâlceanu şi realizată de studentul acestuia, Eugeniu Ţibulac, ar trebui să ajungă la Însurăţei. “Reuniune” este o lucrare abstractă care, în viziunea artistului, îndeamnă la unirea energiilor creatoare, prin atingerea corzii sensibilităţii umane, reprezentată de liniile unduite sculptate în piatră.
Rămâne de văzut cât de repede vor reuşi cele patru Primării să expună pe domeniul public din localităţile lor sculptura pe care o vor prelua. Deocamdată, Primăria Brăila nu a reuşit nici până la ora actuală să pună pe poziţie, pe bulevardul Independenţei, operele de artă realizate la primele două ediţii ale simpozionului “Nicăpetre”, din 2015 şi 2016. În prezent, încă se mai lucrează la realizarea postamentelor pe care vor fi aşezate sculpturile, iar Primăria dă asigurări că, până la sfârşitul anului în curs, operele de artă vor fi expuse pentru public. Deocamdată, cele mai multe dintre sculpturi se află pe platoul Colegiului Neniţescu, unde au rămas nemişcate din momentul când au fost finalizate de artişti.
Pentru fiecare ediţie a simpozionului de sculptură, inclusiv pentru cea de anul acesta, Consiliul Judeţean a alocat câte 200.000 lei, această sumă acoperind atât costul materialelor, cât şi onorariul artiştilor şi cazarea acestora pe durata desfăşurării manifestării.