Pe străzile din zona centrală a municipiului, unde s-a lucrat în urmă cu câteva luni la schimbarea conductelor de canalizare, surpările se ţin lanţ. Compactarea superficială a terenului reprezintă un adevărat pericol pentru traficul rutier, fapt dovedit de incidentul din urmă cu o săptămână - relatat pe ediţia electronică a cotidianului nostru -, când o autoutilitară a unei firme de salubritate s-a afundat, pur şi simplu, în carosabil, cu roţile din spate. Surparea s-a produs pe Str. Rahovei, însă nici pe Plevnei nu se poate circula fără griji. Şi pe această stradă apar continuu tasări, de-a lungul fâşiei pe care a fost săpat şanţul pentru conducta de canalizare. "Nici nu mai am curaj să ţin maşina parcată în faţa porţii, fiindcă mi-e frică să nu se scufunde terenul sub ea. O las pe partea cealaltă a străzii, fiindcă acolo nu s-au săpat şanţuri şi nu sunt probleme", ne-a spus un locatar al străzii Plevnei. Acesta s-a speriat după ce, în urmă cu câteva zile, la două case mai departe, s-a format un adevărat crater în carosabil. Groapa, aflată în dreptul proprietăţii de la numărul 99, nu fusese astupată nici până ieri după-amiază, deşi trecuse aproape o săptămână de la apariţia ei. "În noaptea de vineri spre sâmbătă s-a lăsat terenul la modul cum se poate vedea aici. Se vedea dinainte că nu e în regulă, fiindcă se tot tasa, se tot tasa, până când s-a prăbuşit de tot. Când s-a produs surparea, ni s-a rupt ţeava de apă. Cei care au venit să repare zic că a fost ţeava spartă dinainte şi din cauza infiltraţiilor s-a întâmplat ce s-a întâmplat. Eu sunt convins că de vină este felul cum s-a lucrat la schimbarea canalizării. Au astupat groapa fără să compacteze aşa cum trebuie. De fapt, se vede că şi pe trotuar, unde a fost săpat de ei, nu mai este cum era înainte, a început să se lase terenul şi să se facă groapă", ne-a declarat Victoraş Rusen, locatar al casei de pe Plevnei, nr. 99.
După cum se ştie, lucrările de extindere a reţelelor de canalizare şi/sau apă au fost prinse în cadrul unui proiect finanţat cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Sectorial de Mediu. Este vorba despre două contracte, ambele obţinute prin licitaţie de firma "Tancrad" SRL Galaţi. Unul dintre ele se referă la montarea separată a conductelor, fie de canalizare, fie de apă, în funcţie de necesităţile străzilor respective. În acest contract, în valoare totală de 34 milioane de lei, au fost prinse 138 de străzi din toate cartierele municipiului, inclusiv din zona centrală, termenul limită de realizare fiind 31 decembrie 2013. Cel de-al doilea contract, în valoare de 67 milioane de lei, include 65 de străzi pe care trebuie montate atât conducte de canalizare, cât şi de apă. Termenul final pentru acesta este aprilie 2014.
Problemele actuale, cu tasările care apar pe carosabil, se manifestă pe străzi incluse în primul contract, cum ar fi Plevnei, Rahovei sau Unirii. De altfel, aceste străzi au fost printre ultimele abordate de constructor, "Tancrad" lucrând în mare grabă, în lunile noiembrie şi decembrie ale anului trecut, pentru a finaliza îngroparea conductelor de canalizare înainte de expirarea termenului limită. Consecinţele grabei de atunci se pot vedea la ora actuală...
"Reparaţiile se fac pe cheltuiala constructorului"
Primăria Brăila a primit numeroase sesizări de la locatarii străzilor în cauză, însă spune că nu poate interveni direct pentru remedierea problemelor, deoarece beneficiarul proiectului executat de "Tancrad" este Compania de Utilităţi Publice "Dunărea" Brăila. "Nefiind investiţia noastră, nu putem decât să facem adrese către CUP «Dunărea» şi firma «Tancrad», solicitând remedierea cât mai urgentă a problemelor semnalate de locatari. Oricum, din câte cunosc, încă nu s-a făcut recepţia finală a lucrărilor, constructorul având la dispoziţie o perioadă de timp în care să remedieze deficienţele apărute. Cel mai probabil, la apariţia tasărilor a contribuit şi cantitatea mare de apă provenită din topirea zăpezii, iar faptul că acest lucru s-a întâmplat acum este benefic, deoarece se pot face reparaţiile necesare înainte de recepţionarea finală a lucrării", ne-a declarat viceprimarul Alexandru Dănăilă.
Firma "Tancrad" este obligată, aşadar, să astupe gropile pe propria cheltuială. Din câte se pare, însă, intervenţiile făcute în zonele cu probleme nu sunt tocmai eficiente. "Ei vin, repară, astupă, şi în urma lor se surpă iar. De vreo trei ori i-am văzut reparând într-un singur loc", ne-a spus Daniela Croitoru, locatar al străzii Rahovei.
Reprezentanţii CUP "Dunărea" afirmă că problemele nu sunt cauzate neapărat de modul deficitar în care lucrează cei de la "Tancrad", ci mai degrabă de ţevile de apă din subteran, care sunt vechi şi se sparg tot timpul. "Când au fost făcute proiectele acestea de investiţii, în urmă cu 6-7 ani, nu s-a inclus schimbarea reţelelor de apă pe toate străzile, deşi există zone unde acest lucru era chiar necesar. Pe Plevnei sau Rahovei s-au înlocuit doar conductele de canalizare, deşi ţevile de apă sunt vechi de 50 de ani, din acelea din oţel sau plumb, care cedează permanent, provocând infiltraţii ce erodează terenul, ducând la apariţia surpărilor", ne-a explicat un responsabil de lucrări din cadrul CUP "Dunărea".