* o nouă lege recent promulgată de președintele Klaus Iohannis urmează să fie publicată în Monitorul Oficial, după care va intra în vigoare la nivel național * până în 2015, activitatea de ridicare a mașinilor era reglementată doar prin hotărâri ale Consiliilor Locale, adoptate în mai multe orașe din țară, printre care și Brăila, aspect interzis printr-o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție * pentru a relua această activitate, după o pauză de 5 ani, primarul Marian Dragomir ne-a declarat că așteaptă mai întâi să citească legea publicată în Monitorul Oficial * ”Vom ridica mașinile celor care sfidează regulile, parcând în stații de autobuz sau în alte locuri interzise”, a precizat edilul-șef
Ridicarea și sechestrarea temporară a mașinilor va fi din nou posibilă în viitorul apropiat după ce, în data de 24 noiembrie 2020, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat proiectul de lege care prevede dreptul autorităţilor de a ridica maşinile parcate neregulamentar pe trotuare şi spaţii verzi. Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege care a devenit Legea 273/2020 mai trebuie publicat în Monitorul Oficial. Această activitate a fost întreruptă în ultimii 5 ani după ce, în 2005, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a emis o hotărâre conform căreia procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. La acel moment, în mai multe orașe din țară, inclusiv la Brăila, se ridicau mașinile în baza unor reglementări emise pe plan local. Acum, prin intrarea în vigoare a unei legislații valabile la nivel național, activitatea poate fi reluată. Concret, Legea 273/2020 prevede că, în cazul nerespectării obligaţiei de a nu ocupa domeniul public cu vehicule în afara spaţiilor marcate expres de administratorul domeniului public, dacă un vehicul staţionează pe domeniul public, în alte locuri decât drumul public, poliţia locală poate dispune măsura tehnico-administrativă a ridicării vehiculului. Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public şi se realizează pe durata a 24 de ore. Ridicarea vehiculului nu se dispune sau se întrerupe în cazul în care în vehicul este vizibilă prezenţa unor persoane. Vehiculul ridicat se restituie după ce se face dovada achitării tarifului aferent operaţiunii/operaţiunilor efectuate, în baza documentelor care atestă proprietatea ori deţinerea legală a acestuia. Programul de restituire a vehiculelor depozitate în spaţiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore. Noile reglementări vor intra în vigoare odată cu publicarea legii în Monitorul Oficial.
Întrebat dacă va pune în aplicare noua lege, primarul Marian Dragomir ne-a declarat că deocamdată așteaptă să citească varianta apărută în Monitorul Oficial, după care va trece efectiv la organizarea serviciului de ridicare a mașinilor. ”În principiu, vom acționa împotriva acelora care sfidează efectiv regulile parcând în stații de autobuz, pe spații verzi sau pe trotuare astfel încât să împiedice circulația pietonilor. Nu sunt de acord cu ridicarea abuzivă a mașinilor, în contextul crizei actuale a locurilor de parcare. Întâi să le asigurăm oamenilor posibilitatea de a parca corect, apoi să îi sancționăm”, ne-a declarat edilul-șef. Asta în contextul în care, în ultimii ani, au fost amenajate parcări noi în mai multe zone din municipiu. Deocamdată insuficiente, însă, dat fiind numărul tot mai mare de mașini.
La Brăila, activitatea de ridicare a mașinilor parcate ilegal a funcționat în baza Hotărârii Consiliului Local Municipal nr. 190 din 2013. Prin acest act normativ s-a stabilit că autoturismele parcate în locuri nepermise, precum şi cele scoase la vânzare şi expuse pe domeniul public, pot fi ridicate pe o platformă specială şi transportate într-un depozit al municipalităţii. Conform procedurii, pentru a-şi recupera maşina, şoferul trebuia să achite mai întâi o amendă contravenţională, cuprinsă între 200 şi 400 lei, cu posibilitatea de a achita numai jumătate din valoarea sancţiunii în 48 de ore. Odată amenda plătită, cel în cauză se prezenta cu procesul verbal la depoul "Braicar" din cartierul Radu Negru, de unde îşi putea lua maşina doar după achitarea unei taxe de 325 lei, reprezentând contravaloarea deplasării autospecialei-platformă şi a operaţiunii de sigilare, precum şi o taxă de 380 pentru fiecare zi în care autoturismul s-a aflat în spaţiul de depozitare.
Activitatea de ridicare a maşinilor a început la Brăila într-un ritm mai accelerat din luna septembrie 2014, după ce societatea de transport public "Braicar" SA a achiziţionat o maşină-platformă. Ridicarea autoturismelor parcate ilegal era dispusă de Poliţia Locală şi executată efectiv de "Braicar". Zeci de mașini au fost luate de pe domeniul public și transportate în depoul ”Braicar”, până în luna mai 2015, când a intrat în vigoare hotărârea ICCJ, iar activitatea a fost sistată, printr-un ordin al conducerii Poliției Locale.
Platforma folosită de ”Braicar” există în continuare în dotarea societății, astfel că activitatea va putea fi reluată în baza noii legislații, imediat cum Primăria va decide acest lucru.