* este vorba despre proiectul din mandatul trecut al consilierului municipal PMP, Daniela Rădulescu, privind acordarea a 1.000 lei drept stimulent financiar pentru nou-născuții din Municipiul Brăila * membrii CLM Brăila au adus, recent, câteva schimbări privind condițiile de eligibilitate în cazul solicitanților * consilierii liberali au semnalat faptul că proiectul conține unele prevederi care sunt abuzive și chiar discriminatorii, din punctul lor de vedere
Inițiativa consilierului municipal PMP, Daniela Rădulescu, privind acordarea unui stimulent financiar pentru nou-născuții din Municipiul Brăila, care fusese aprobat în mandatul trecut, a suferit recent câteva modificări. Mai exact, consilierii municipali au aprobat în cadrul ultimei ședințe ordinare a CLM Brăila de anul trecut, mai multe modificări de nuanță la proiectul ce prevede alocarea a 1.000 lei pentru sprijinirea natalității, ce fusese inițial votat în luna aprilie 2020. Discutăm deci despre schimbarea a 7 articole din proiect și introducerea unuia nou, toate vizând, într-un fel sau altul, condițiile de eligibilitate ale solicitanților. Iată ce au modificat consilierii, cu precizarea că toate noutățile sunt îngroșate: Stimulentul se acordă o singură dată fiecărei familii/familii monoparentale/părinte pentru primele două nașteri survenite după intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, pe bază de cerere însoțită de documente doveditoare; în cazul nașterilor gemelare, de tripleți sau multipleți stimulentul se va acorda pentru fiecare copil; Termenul de depunere al solicitării este acum de 60 de zile calendaristice de la data emiterii certificatului de naștere al nou-născutului, dar nu mai mult de 120 de zile calendaristice de la nașterea copilului; Ambii părinți trebuie să aibă domiciliul stabilit în Municipiul Brăila, cu cel puțin 6 luni consecutive înainte de data nașterii copilului (între data nașterii copilului și data depunerii solicitării); Stimulentul nu se acordă celor care nu au stabilită reședința pe raza Municipiului Brăila. Depunerea unui dosar complet; Stimulentul nu se acordă părinților naturali/adoptivi care înregistrează datorii față de bugetul local la data soluționării dosarului (achitarea eventualelor datorii să se efectueze în maxim de 120 de zile calendaristice de la data nașterii copilului) - verificarea acestora se face de către Direcția de Asistență Socială (DAS); În cazul mamei singure minore, solicitarea stimulentului financiar pentru nou-născut se va face de către unul dintre reprezentanții legali ai acesteia; În cazul mamei minore (sub 16 ani) se va face verificarea datoriilor față de bugetul local ale reprezentanților legali ai acesteia.
Tot acum s-a hotărât că în cazul excepțional în care părintele solicitant este în imposibilitatea încasării stimulentului de nou-născut, plata acestuia se poate efectua celuilalt părinte, prin mandat poștal la domiciliu, ori în contul bancar al acestuia, pe baza acordului părintelui solicitant (acord tipizat conform anexei b, parte integrantă din hotărâre). Plata stimulentului financiar pentru nou-născuți se efectuează în termen de maxim 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, cu condiția achitării datoriilor față de bugetul local.
De asemenea, s-a mai introdus un nou articol (art. 6) cu următorul conținut: ”(1) Stimulentul nu este inclus în veniturile salariale, nu este impozabil, conform Codului fiscal, și nu se urmărește silit decât pentru recuperarea sumelor necuvenite acordate cu același titlu. (2) Stimulentul nu se ia în calcul la stabilirea unor obligații legale de întreținere și nici la stabilirea veniturilor în baza cărora se acordă beneficii de asistență socială sau alte prestații sociale bazate pe testarea veniturilor”.
Totodată, în raportul proiectului se mai punctează că actele necesare pentru obținerea acestui stimulent sunt: Actul de identitate al părinților în termen de valabilitate; Certificatul de naștere al copilului/acte doveditoare ale adopției (iar aici tot ca o noutate - fac excepție de la această prevedere situațiile în care mama/copilul prezintă probleme de sănătate, atestate printr-un act medical, caz în care se va prezenta actul constatator al nașterii, dovadă naștere sau extrasul de naștere); Cerere tipizată și acord cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal conform Anexei proiectului; Hotărâre judecătorească de stabilire a domiciliului copilului/exercitare a autorității părintești în cazul părinților divorțați ori despărțiți în fapt (dacă nu există hotărârea de stabilire a domiciliului copilului, situația de fapt va fi probată prin anchetă socială, stimulentul fiind acordat părintelui care are în îngrijire copilul/copiii); Extras de cont pentru efectuarea viramentului bancar, după caz, pe numele părintelui solicitant.
Stimulentul financiar se acordă de către DAS Brăila, conform metodologiei prevăzute în anexa proiectului de hotărâre.
Liberalii, nemulțumiți de unele dintre condițiile de eligibilitate
În timpul ședinței ordinare a CLM Brăila din 21 decembrie 2020, consilierul municipal PNL, Cătălin Canciu, a dorit să facă anumite observații, precizând că i se pare că obligativitatea ca ambii părinți să aibă domiciliul stabilit în Municipiul Brăila este foarte restrictivă, la fel cum alte condiții ar fi de-a dreptul discriminatorii.
”Este o măsură restrictivă faptul că ambii părinți trebuie să aibă domiciliul stabil în Municipiul Brăila. Ne gândim, spre exemplu, la o studentă sau un student, care s-a căsătorit și soțul/soția poate nu și-a realizat această mutație în Municipiul Brăila. Iar la condițiile de eligibilitate, chiar ni se pare o discriminare, aceea că stimulentul se acordă doar pentru primele două nașteri. Vă mulțumesc!”, a declarat Canciu, fără a face însă vreun amendament.
Primarul Marian Dragomir nu a discutat despre subiectul legat de faptul că stimulentul se acordă doar pentru primele două nașteri, însă a apreciat că punctul privind domiciliul solicitanților a fost gândit pentru a evita anumite situații neplăcute, în urma unor eventuale controale ale Curții de Conturi.
”Domnule consilier, avem același punct de vedere. Și eu susțin amendamentul referitor la domiciliu, dar trebuie să avem în vedere și prevederile legale, care ne obligă să acordăm stimulente financiare doar locuitorilor Municipiului Brăila. În cazul de față, dacă unul dintre părinți nu este locuitor al Municipiului Brăila, iar copilul nu are încă o carte de identitate proprie, este o discuție care se poate transforma într-o notă la un control al Curții de Conturi, cu obligația de returnare a sumelor de bani. Și nu am vrea să ajungem să recuperăm sume de bani cu dobândă de la persoanele care au primit, inițial, un stimulent. Pentru că la o interpretare ad litteram a legii de către cei de la Curtea de Conturi, aceste persoane pot să fie obligate să returneze sumele de bani și dobânda actualizată cu rata inflației. Este bine să evităm o astfel de situație. Trebuie să respectăm prevederile legale”, a explicat Dragomir.
La rândul său, secretarul general al Municipiului Brăila, Ion Drăgan, a venit cu un amendament pentru art. 2 al hotărârii, introducând această noțiune privind obligativitatea ca ambii părinți să aibă domiciliul stabil în Municipiu cu cel puțin 6 luni ”consecutiv” (așa cum am precizat mai sus). Aspect care a fost aprobat cu 20 voturi ”pentru” și 7 abțineri din partea consilierilor PNL. Ulterior, scenariul votului s-a repetat întocmai și la aprobarea proiectul amendat.