Exerciţiul tactic pus la cale de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă "Dunărea" Brăila, în colaborare cu Poliţia, Jandarmeria, Serviciul Judeţean de Ambulanţă şi Crucea Roşie, a dominat, cel puţin sonor, atmosfera din zona gării CFR Brăila. Mai multe autospeciale de stingere, maşini SMURD, Ambulanţe, dar şi dube ale Jandarmeriei sau maşini de intervenţie ale Poliţei, au venit cu sirenele pornite, la gară şi la depoul CFR, ieri, la ora 11.00. Speriaţi pe moment, călătorii aflaţi în staţia CFR la momentul respectiv s-au liniştit destul de repede, după ce au aflat că este vorba doar de o aplicaţie. Relaxaţi, oamenii au privit modul de lucru al forţelor de intervenţie, comentând de pe margine. Un moment oarecum comic s-a produs chiar la debutul acţiunii, când maşinile sosite în trombă au trebuit să frâneze brusc şi să aştepte preţ de câteva minute, pentru că angajaţii CFR încă nu ridicaseră bariera ce împiedică în mod normal intrarea vehiculelor în zona de lângă clădirea gării, unde este expusă în prezent o locomotivă de epocă. Exact acea zonă fusese desemnată pentru amplasarea corturilor gonflabile care, în situaţii de urgenţă, sunt folosite ca spitale de campanie, respectiv pe post de punct de decontaminare, în cazul accidentelor chimice. După ce a venit cineva cu cheia, bariera a fost ridicată şi exerciţiul a putut continua.
Conform scenariului, totul a pornit de la un incendiu de vegetaţie izbucnit în zona triajului CFR. Din cauza fumului dens, un tren care transporta substanţe chimice periculoase a deraiat, iar dintr-un vagon cisternă s-a scurs un lichid ce emana un miros puternic şi înţepător. În scurt timp, un nor toxic a început să se răspândească în atmosferă, punând în pericol sănătatea populaţiei din zonă.
Pe baza scenariului de mai sus, pompierii au pus în scenă o intervenţie menită să acopere toate situaţiile prevăzute şi neprevăzute. Astfel, zona contaminată a fost delimitată de echipa din cadrul ISU specializată să intervină în caz de accident chimic. Îmbrăcaţi cu costume speciale, specialiştii în astfel de intervenţii au intrat în "focar", în căutare de victime. În paralel, s-a introdus în scenariu un accident atipic: în agitaţia provocată de poluarea chimică, un angajat al depoului CFR a căzut într-un subsol adânc de câţiva metri. Bineînţeles, câţiva pompieri au intervenit pentru a-i salva viaţa, în timp ce colegii lor se luptau să stingă incendiul de vegetaţie şi să izoleze zona contaminată chimic.
În acest timp, în cortul medical au ajuns numeroşi călători care aşteptau trenul în gară şi au avut ghinionul de a inhala gaze toxice. Acestora li s-a acordat primul ajutor la faţa locului, de SMURD şi Crucea Roşie, fiind apoi preluaţi de Ambulanţă pentru a fi duşi la spital.
Un scenariu nu tocmai fantezist
Scenariul a prevăzut şi un accident rutier produs în sensul giratoriu din zona gării CFR, astfel că au intrat în scenă şi membrii echipajului de descarcerare din cadrul ISU Brăila. Aceştia au dezmembrat maşina care a avut de jucat nefericitul rol de epavă - o Dacie scoasă din uz -, pentru a elibera cele două victime încarcerat şi a le încredinţa personalului medical pregătit să acorde primele îngrijiri.
Toate momentele prevăzute în scenariu au fost executate de pompieri, sprijniţi de jandarmi, care au asigurat zona, şi de poliţiştii de la Rutieră, care au dirijat traficul din zona gării, astfel încât maşinile de intervenţie să se poată mişca în voie.
La exerciţiu au asistat, pe lângă comandanţii ISU, Poliţie şi Jandarmerie, prefectul Mădălina Cochino preşedintele CJ încă în funcţie, Ionel Epureanu. La final, inspectorul şef al ISU "Dunărea" Brăila, locotenent colonelul Ion Cristian, le-a acordat tuturor forţelor participante calificativul "foarte bine", considerând că exerciţiul şi-a atins scopul, acela de a întări colaborarea şi coordonarea interinstituţională în situaţii de urgenţă. La rândul său, prefectul Cochino a declarat că exerciţiul a fost unul "oportun şi necesar", contribuind la buna pregătire a forţelor de intervenţie, aşa încât acestea să poată salva cât mai multe vieţi dacă va fi nevoie.
În altă ordine de idei, scenariul propus de ISU nu este chiar atât de fantezist cum s-ar putea crede. În zona gării CFR şi a depoului, vegetaţia dintre şine este inadmisibil de mare şi deasă. Ieri, un singur angajat al CFR se lupta cu acel desiş de buruieni. Mai spre toamnă, când aceste plante se vor usca, un eventual incendiu de vegetaţie ar putea avea realmente urmări destul de urâte...