* de circa 400.000 metri cubi de apă dulce ar fi nevoie pentru ca lacul să ajungă la un nivel optim * ANIF a început alimentarea din luna martie, pentru ca operațiunea să fie gata până când va începe irigarea culturilor agricole * până va crește nivelul apei, pe crusta de sare din cuveta lacului unii amatori de senzații tari au făcut întreceri cu ATV-ul
Cauzele care au condus la scăderea în ultimii ani a pânzei de apă freatică ce alimentează Lacurile Sărate 1 şi 2, din staţiunea cu acelaşi nume nu sunt încă pe deplin elucidate. Dacă în alți ani, secetoși, s-a aruncat vina pe nivelul scăzut al Dunării, cu care cuvetele celor două lacuri sunt legate pe principiul vaselor comunicante, iată că în această primăvară, deși fluviul are un debit destul mare, Lacul Sărat se menține la cote scăzute. Așa se face că responsabilii din stațiune și autoritățile județene au luat deja decizia de a alimenta lacul 1, cel din stațiune, cu apă adusă din Dunăre, prin canalele de irigații. După cum se știe, așa se procedează de câțiva ani, în sezonul cald, în ciuda opiniilor contradictorii privind influența apei aduse direct din fluviu, pe la suprafață, asupra calității terapeutice a apei din Lacu Sărat 1.
“Începând cu luna martie, după ce s-au obţinut de către beneficiar toate aprobările şi avizele necesare, de la Institutul Naţional de Balneologie, Apele Române etc, cu efectuarea periodică de analize specifice, am pornit staţia cu două pompe de la Chiscani, pentru a asigura în timp un volum de 400.000 metri cubi de apă din Dunăre, prin canalul D4, pentru staţiunea balneoclimaterică Lacu Sărat. Cu precizarea şi potrivit înţelegerii că, odată declanşat irigatul, vom opri pomparea spre staţiune”, ne-a informat Vasile Turcitu, directorul sucursalei brăilene a Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF).
Prezenţi la faţa locului, am văzut cum apa foarte limpede ajunge pe sub drumul comunal 8 Chiscani- Lacu Sărat, curgânddirect în Lacu Sărat 1, fără a mai trece, cum s-a întâmplat de-a lungul vremii, prin Lacu Sărat 2 (dulcicol şi menit ca din surplusul natural să menţină nivelul principalului lac al staţiunii).
Întreceri cu ATV-ul în cuveta lacului
În altă ordine de idei, întrucât bariera metalică limitrofă DC8 a fost vandalizată, iar intrarea în staţiune se poate face pe aici cu diverse mijloace de transport, amatorii de senzaţii tari au făcut întreceri cu ATV-ul pe crusta de sare din cuveta lacului. Creşterea nivelului lacului le va dejuca acest obicei condamnabil, iar cât priveşte aspectul zonei se poate remarca faptul că au dispărut gunoaiele aruncate în cuveta lacului. Totodată, s-a defrişat vegetaţia improprie, însă, pe o distanţă destul de mare, intrarea în apă este în continuare stânjenită de prezenţa pietrelor, a betonului armat spart și resturilor de cărămidă. Asta spre nemulţumirea celor care vin la plajă şi băi, în acest loc neamenajat, de lângă plaja propriu-zisă.
În zona respectivă nu ar mai trebui să apară gunoaie şi PET-uri, iar dejucarea unor astfel de apucături trebuie să înceapă cu amenzi usturătoare şi respectarea condiţiilor impuse de cordonul sanitar limitrof lacului. Din păcate, însă, anunţurile de avertizare sunt deteriorate de intemperii şi distruse, iar la subtraversarea de pe DC8 a dispărut stăvilarul de reglare a nivelului apei, iar taluzul din zona acestuia se deteriorează continuu, existând pericolul prăbuşirii acostamentului, deoarece pe aici se circulă intens şi cu viteze foarte mari, inclusiv cu TIR-uri, trailere etc. De fapt, în acest perimetru nu există o zonă de protecţie adecvată, pentru pietoni fiind un risc enorm de accidentare.