• cândva o uliță cu farmec burghez din vechiul cartier grecesc al Brăilei, strada Pietrei și-a pierdut, în condiții suspecte, o parte din lățime, după ce a fost încastrată abuziv în curtea fostei Secții Arta Lemnului din cadrul fostei societăți PAL SA • după falimentul PAL, strada a fost redată domeniului public cu cinci metri mai îngustă față de vechiul aliniament • în 2015, autoritățile locale promiteau să ia măsuri pentru rezolvarea situației, însă nu numai că nu s-a făcut nimic, dar după cum stau lucurile în prezent, nici nu o să se mai facă... • porțiunea îngustată a fost inclusă într-un proiect de modernizare, exact în forma actuală, deci nici gând de restaurarea vechilor hotare... • evident, locatarii străzii sunt indignați de situație
După ani de zile în care a fost complet ignorată, strada Pietrei din ”zona zero” a Brăilei a intrat în atenția autorităților locale, fiind inclusă într-un proiect de modernizare prin acoperirea carosabilului cu piatră cubică. Puțin cunoscută brăilenilor, această stradă coboară spre malul Dunării, dinspre fostul cartier grecesc al orașului, unde se află, printre altele, Biserica Greacă, Casa Popeea și alte clădiri cu arhitectură deosebită. Pe vremuri, strada Pietrei avea un farmec aparte, însă în ultimele decenii nu numai că și-a pierdut farmecul, dar și-a pierdut și o parte din suprafață, fiind probabil singura stradă din Brăila care s-a îngustat prin trecerea unei porțiuni din domeniul public în cel privat, în urma unor mașinațiuni bizare. Povestea sa, pe care o vom reaminti, pe scurt, mai jos, a făcut obiectul unui articol publicat de cotidianul nostru în urmă cu aproape zece ani. Autoritățile locale promiteau, la vremea respectivă, că vor lua măsuri pentru normalizarea situației. Nu numai că nu s-a făcut nimic în acest sens, dar actualul proiect de modernizare demonstrează că nu există nicio intenție ca strada să revină la lățimea sa normală. Felul cum a fost abordată problema a provocat nemulțumirea unor locatari ai străzi. Unul dintre ei ne-a trimis, zilele trecute, pe adresa redacției, următoarea sesizare:
”Locuiesc pe strada Pietrei din centrul orașului. Strada acum se repară, dar văd că nu se face toată și chiar este mai mică, mai îngustă, pe o lungime și nu știu de ce e așa. Unde s-a mai pomenit așa ceva ca o stradă să fie făcută doar o bucată?! Unii vecini au asfalt în fața casei, alții au piatră veche și cine știe ce se va mai pune pe porțiunea nouă... Nici canalizarea nu au schimbat-o toată și nici țeava de apă. Nu am găsit alte detalii despre lucrările de pe strada noastră. O să mă trezesc cu apa în fața porții la înnăditura lucrărilor (strada mare cu strada mică) și nu știu cum să fac să se rezolve problema. Unii vor avea stradă nouă și alții nu... alții au asfalt... Nu e normal! Ca să nu mai zic că mai are puțin și cade tot vadul de pe partea dreaptă... deja au căzut multe pietre”.
Acestea sunt nemulțumirile exprimate de cititorul nostru, locatar al străzii Pietrei. Ca să vă faceți o idee despre ghinionul care planează, de ani de zile, asupra acestei străzi spicuim mai jos informații din articolul documentat și publicat de cotidianul nostru în toamna anului 2015, cu adaptările necesare timpului prezent.
O stradă furată...
Strada Pietrei, din centrul istoric al municipiului Brăila, situată între Str. Împăratul Traian şi Str. Danubiului, paralel cu acestea, era pe vremuri o stradă cochetă, lată de 12 metri şi pavată cu piatră cubică. Astăzi nu mai e nici cochetă, pentru că pavajul şi trotuarele nu mai sunt de mult cum erau odată, şi nici măcar nu mai este lată de 12 metri. Aproape jumătate din această stradă e acum cu circa cinci metri mai îngustă, după ce două societăţi comerciale şi-au pus gard dincolo de vechiul aliniament stradal. Una în partea stângă, cum priveşti spre Dunăre, a intrat cu vreo patru metri în corpul străzii, celalaltă, de pe partea dreaptă, ocupă şi ea cam un metru.
De ce s-a ajuns aici? Povestea este mai veche şi începe în urmă cu vreo 40 - 50 de ani. În acele timpuri, fosta Secţie "Arta Lemnului", care funcţiona în zonă, avea hale de producţie situate între Str. Împăratul Traian şi Str. Pietrei, iar între Str. Pietrei şi Str. Danubiului avea nişte depozite de materiale, după cum îşi amintesc locatarii zonei. La un moment dat, prin anii 70, conducerea acestei secţii ar fi luat decizia să tragă un gard de-a curmezişul străzii Pietrei, făcând astfel din două curţi una singură. Explicaţia dată atunci locatarilor zonei a fost că se încearcă astfel să se împiedice furturile din depozitele de materiale. Lucrurile au rămas aşa, cu o porţiune de circa o sută de metri din lungimea străzii blocată, până în anul 2015, când terenul Secţiei "Arta Lemnului" a fost vândut, ca activ al fostei societăţi comerciale PAL SA, de către "Sierra Quadrant", firma care se ocupă de lichidarea fostei PAL.
Cumpărători au fost SC "Saurum Development Property" şi SC "Orient Company" SRL. "Saurum Development Property" a achiziţionat partea dinspre Str. Împăratul Traian, în timp ce porţiunea dinspre Str. Danubiului i-a revenit celuilalt cumpărător. După achiziție, cele două firme şi-au igienizat terenurile cumpărate, cărând de acolo tone întregi de deşeuri. Problema este că gardurile cu care şi-au împrejmuit proprietăţile au "muşcat" serios din lăţimea străzii Pietrei, spre profunda nemulţumire a locatarilor celor câteva imobile existente pe această stradă.
"Când eram eu copil, strada avea aceeaşi lăţime de sus până jos. Mergeam să ne scăldăm în Dunăre pe strada asta, deci ştiu foarte bine ce spun. Aici era «patria» grecilor. Casele de pe această stradă erau locuite, în cea mai mare parte de greci. Era foarte frumos, pavajul, trotuarele, totul arăta altfel. Cam jumătate de stradă era cu case, restul era cu ateliere şi depozite, unde a funcţionat pe vremea comuniştilor secţia de mobilă", îşi amintea, în 2015, Zaharia Haralambie, pe atunci în vârstă 75 de ani, unul dintre cei mai vârstnici locatari de pe strada Pietrei.
Între timp, pe porțiunea achiziționată de ”Orient Company” s-a început construirea unui viitor hotel, lucrările fiind destul de avansate în prezent.
Topometrişti incompetenţi
Autorităţile locale cunoșteau problema şi afirmau că cele două firme care au cumpărat terenurile fostei Secţii "Arta Lemnului" au fost de bună credinţă, îngrădind exact suprafaţa achitată, nimic în plus. "Problema vine de la topometriştii care au făcut actele de cadastru pentru fostul PAL. Măsurătorile acestora nu au fost corecte, iar terenul s-a vândut ca atare, cu o parte din stradă inclusă în actele noilor proprietari. Lucrurile nu vor rămâne aşa. Strada va reveni la forma iniţială, în urma unui Plan de Urbanism Zonal care urmează să fie aprobat de Consiliul Local Municipal. Se va face o compensare. Investorii care au cumpărat terenul fostei PAL vor elibera porţiunea de stradă, iar în schimb vor primi permisiunea să construiască pe un procent de ocupare a terenului puţin mai mare decât ar fi normal conform normativelor", ne-a explicat, în 2015, fostul arhitect şef al municipiului, Marian Ion.
Din câte spuneau locatarii străzii Pietrei, topometriştii la care făcea referire fostul arhitect şef ar fi întocmit nişte hărţi cadastrale în anii 90, la solicitarea fostei PAL SA. Aceştia au trasat greşit porţiunea de stradă aflată atunci în incinta Secţiei Arta Lemnului, luându-se după aliniamentul unui garaj pe care proprietarii casei învecinate cu gardul unităţii de producţie l-ar fi construit în stradă. Astfel, în loc să ia "de bună", limita de proprietate a curţii respective, autorii documentaţiei s-au ghidat după limita garajului, fapt ce a dus la îngustarea cu circa patru metri a străzii, de la garajul în cauză până la capătul dinspre Dunăre. Ulterior, toate actele cadastrale, inclusiv cele întocmite atunci când s-a vândut terenul fostei Secţii Arta Lemnului, ar fi încorporat această greşeală.
Locatarii străzii Pietrei sperau, în urmă cu nouă ani, că, până la urmă, autorităţile locale vor readuce aliniamentul stradal la forma iniţială. "Nu ştiu dacă s-a mai pomenit undeva să dispară aşa, pur şi simplu, aproape jumătate din lăţimea unei străzi!", spuneau locatarii revoltaţi.
Noroc cu programul de asfaltare a străzilor din Comorofca...
Cam așa stau lucrurile cu strada Pietrei. După nouă ani, promisiunea fostului arhitect șef al municipiului, că se vor lua măsuri pentru revenirea la vechile aliniamente pe toată lungimea străzii, au rămas vorbe în vânt, neacoperite nici în mandatul fostului primar Aurel Simionescu, nici în cele două mandate ale actualului primar. Problema ori a fost uitată, ori a fost ignorată, în avantajul societăților care au achiziționat terenul fostului PAL cu tot cu porțiunea de stradă trecută eronat în lucrările cadastrale. Dovadă că nu s-a mai interesat nimeni din administrație de situația străzii Pietrei este că aceasta a fost inclusă în proiectul de modernizare doar pe porțiunea îngustată, fără intenția de lățire pe hotarele vechi. După cum remarca și locatarul care ne-a trimis sesizarea, se fac reparații pe doar o parte din stradă, mai exact pe porțiunea care pe vremuri a fost încastrată în curtea fostului PAL. Partea care nu a fost inclusă în reparații, este în continuare lată de 12 metri, iar până la intersecția cu strada Neagră are carosabilul acoperit cu piatră cubică, mai sus, de la intersecția cu strada Neagră până la capătul de la intersecția cu strada C.A. Rosetti, fiind asfaltată. Atât asfaltul cât și piatra cubică prezintă spărturi și denivelări, având nevoie de reparații, însă nu fac obiectul actualului proiect de modernizare.
Cum de s-a ajuns, totuși, ca jumătatea îngustată a străzii Pietrei să beneficieze de necesarele reparații? Reprezentanți ai Primăriei ne-au informat că această porțiune de stradă din Centrul Vechi a fost inclusă în proiectul de reabilitare a străzilor din cartierul Comorofca. Pe lângă strada Pietrei, tot în proiectul din Comorofca au mai fost băgate și alte trei străzi din zona centrală, printre care Vadul Cazărmii și Mercur, străduțe cu o suprafață destul de mică, aflate în zona Port/Grădina Mare. Aceste străzi, inclusiv Pietrei, nu vor fi asfaltate ci acoperite cu piatră cubică, respectiv cu dale de granit pe trotuare, condiția fiind impusă de Direcția de Cultură, ce încearcă astfel să conserve caracterul special al Centrului Vechi. Ciudat, însă, cum, în cazul străzii Pietrei, Direcția de Cultură nu a impus să se revină și la vechiul aliniament, pentru a se păstra pe deplin forma uliței cu farmec burghez de altădată...
Programul de modernizare ce include străzile din Comorofca și Islaz, plus cele câteva străzi din Centrul Vechi, este finanțat de la bugetul național prin programul “Anghel Saligny” al Ministerului Dezvoltării.
Concret, pentru obiectivul de investiții “Modernizare străzi cartier Comorofca” s-au alocat 17.039.640 lei cu TVA, din care suma de 12,3 milioane lei provine de la bugetul de stat, iar restul de peste 4,7 milioane lei de la bugetul Primăriei Brăila. Lucrările la acest proiect au început în a doua parte a anului 2021, constructorul desemnat prin licitație fiind firma Firogal 1 SRL din Galați. Durata de execuție a lucrărilor prevăzută inițial era de 14 luni, însă după cum se poate observa este deja depășită, la ora actuală doar ceva mai mult de jumătate din străzile prinse în proiect fiind finalizate. Restul încă nu au fost asfaltate pentru că, după cum ne-au explicat reprezentanții Primăriei, nu se toarnă asfalt până nu se pun la punct toate rețelele subterane - apă, canalizare, gaze - iar aceste lucrări, derulate de companiile de apă-canal și gaze, sunt mult întârziate, atât pe străzile din cartierele Comorofca și Islaz, cât și pe cele câteva străduțe din Centrul Vechi prinse adițional în proiect, cum este și strada Pietrei.