Brăilenii tînjesc după un trai civilizat la ei în oraş, dar s-au săturat să tot aştepte ca autorităţile locale să mişte lucrurile în direcţia cea bună. După 26 de ani în care nu s-a întâmplat nimic notabil în Brăila (la infrastructură ne referim), cu excepţia reabilitării a două bulevarde, de pe urma cărora s-a furat cu sacul, brăilenii au început să tragă de urechi autorităţile să ia măsuri. Un tânăr pe nume Nicolae Lintas a filmat un şofer Braicar care a luat bani de la doi călători, de parcă i-ar fi dus cu „ia-mă, nene!”, nu cu autobuzul plătit din bani publici. Şoferii Braicar nu pot vinde bilete, aşa că este evident că respectivul conducător de autobuz a băgat banii în buzunar. Cetăţeanul l-a avertizat pe şofer că nu e corect cum procedează, dar, în spiritul manelist care îi guvernează pe unii angajaţi ai Braicar, a primit o răspuns arogant, dublat de ameninţări.
Da, este reprobabil gestul şoferului, care cu siguranţă a făcut un obicei din a-şi spori veniturile încasând bani pe blat de la călători. La fel, călătorii care „uită” să îşi cumpere bilete şi dau bani şoferilor Braicar sunt şi ei de condamnat pentru că astfel încurajează evaziunea fiscală. Banii pe care ei îi dau şoferilor nu sunt contabilizaţi nicăieri, iar Braicar, ce să vezi? funcţionează chiar din banii lor, adică ai contribuabililor. Însă, eu cred că nu trebuie să ne oprim cu discuţia doar la şoferul hapsân, care şi-a rotunjit veniturile pe spatele călătorilor. Discuţia trebuie să înceapă de la vârful Braicar, adică de la directorul Cornel Săndulescu, care aproape a ajuns să se confunde cu această societate de interes local. Am văzut că unii au propus ca şoferii Braicar să aibă dreptul să vândă bilete. Este o prostie, evident, pentru că şoferul ar trebui doar să fie atent la trafic, să respecte timpii de traseu şi să vegheze la siguranţa călătorilor, nu să ţină autobuzul aiurea în staţie până numără banii şi dă restul corect pasagerilor. Nicăieri în lumea civilizată nu se întâmplă aşa ceva. Ideal ar fi ca Braicar să acceseze un proiect european (cu sprijinul Consiliului Local, evident) pentru implementarea sistemului de e-ticketing, cu validatoare electronice duale instalate în vehiculele Braicar, cu echipamente portabile de control (pentru verificarea tichetelor), cu portal pentru reîncărcare titluri de călătorie prin internet, cu staţii dotate cu camere video, cu tot ce implică un astfel de sistem modern.
În această direcţie ar trebui conducerea Braicar să facă paşi să se îndrepte, dar trebuie să ai şi cu cine. Poate că Săndulescu o fi un nene bine intenţionat, nu zic nu, dar consider că şi-a demonstrat cu vârf şi îndesat limitele. În atâţia ani de când este director la Braicar, Săndulescu a fost preocupat doar să îşi încaseze leafa la timp. În rest, niciun proiect de modernizare nu s-a lipit de mâna lui, de zici că-i un fel de căruţaş căruia i s-a dat să conducă un Mercedes. E prea mare pălăria pentru Săndulescu, dar nimeni nu vrea să admită lucrul ăsta. (Cornel ZGUDULESCU)