Un tata pus pe harta, parinti si profesori amenintati, institutii neputincioase, iata ingredientele unui scandal fara precendent in istoria invatamintului din Romania.
18 februarie - ultimatumul parintilor
Din septembrie, de la inceputul acestui an scolar, Scoala "Ion Bancila" este scena unui scandal de neimaginat al carui personaj principal, un copil hiperkinetic de 10 ani, a devenit teroarea colegilor, parintilor acestora si a cadrelor didactice, deopotriva. Situatia a atins apogeul in saptaminile trecute cind majoritatea parintilor clasei a IV-a B, clasa cotata ca fiind cea mai buna din scoala, a transmis o instiintare oficiala conducerii unitatii de invatamint cum ca, dupa vacanta de o saptamina, inceputa ieri, nu-si vor mai lasa copiii la scoala decit daca elevul S. G. A. va fi dat afara din clasa. Ei isi motiveaza cererea spunind ca, de cind a venit in clasa acest elev, orele nu se pot desfasura asa cum trebuie, copiii nu mai invata si procesul instructiv-educativ este compromis. Conducerea scolii are timp sa rezolve poblema provocata de elevul S. G. A. pina pe 18 februarie, dupa care toti ceilalti parinti isi vor transfera copiii la alte scoli. Acest lucru inseamna ca la Scoala "Ion Bancila" se va desfiinta o clasa si se va pierde un post de invatator, situatie considerata ca inacceptabila de conducere. "Nu putem sa asistam cum pierdem un post de invatator, cum ne pleaca cei mai buni copii din scoala, doar pentru ca un elev nu este in stare sa respecte niste reguli de comportare in scoala. Noi am incercat toate solutiile posibile, am anuntat toate institutiile care ar putea interveni, dar nu s-a realizat nimic, iar parintii spun ca vor sa-si ia copiii si sa plece. Nu stiu ce sa mai facem. In 37 de ani de cind sint in invatamint nu am intilnit asa ceva", a spus directorul Ioana Patra.
Parintele copilului are interdictie de a intra in scoala
Necazurile elevilor si parintilor din clasa a IV-a de la Scoala "Ion Bancila" au inceput in septembrie 2006, cind a fost inscris un elev nou care venea de la Liceul cu Program Sportiv. Nu era prima data cind la Scoala "Ion Bancila" venea, prin transfer, un elev de la LPS. Cu nici unul dintre ceilalti nu au fost probleme, asa ca nici acum nu s-a gindit nimeni ca pot aparea asemenea necazuri. Primele citeva saptamini noul elev parea ca se va integra in colectiv, insa profesoarele de limbi straine si de religie aveau deja dificultati in a-l stapini si a-si desfasura orele in mod firesc. In timp, aceleasi probleme au aparut si la celelalte cursuri. Invatatoarei ii era din ce in ce mai greu sa-l stapineasca si cu cit incerca sa ii acorde mai multa atentie, cu atit problemele se agravau pentru ca restul elevilor nu mai erau atenti la lectie, ci la ce prostii facea noul elev. Acesta, dupa citeva scurte momente in care parea ca este atras de ceea ce se facea la ora, incepea sa alerge prin clasa, sa vorbeasca urit cu colegii ca sa-i provoace, si cind nimic din toate acestea nu-i reuseau si ora se desfasura in continuare, S.G.A. iesea din clasa tipind, alerga pe hol, iar daca intilnea un elev si avea el chef sarea la bataie, indiferent daca celalalt era mai mare sau mai mic. Nu conta. Avea o atitudine agresiva fata de toti si de toate, nimic nu scapa din fata furiei sale. Daca o usa nu se deschidea, o injura. Daca i se parea ca un coleg sau un cadru didactic ii vorbeau urit il suna imediat pe tatal sau de pe telefonul mobil, iar tatal aparea in scoala injurind si amenintind. Aceste lucruri se intimplau si in fata parintilor care isi asteptau copiii sa iasa de la ore. Ei ramineau muti in fata limbajului si atitudinii copilului. Violenta fizica si verbala a pustiului i-a determinat pe parinti sa spuna ca locul acelui copil nu este in scoala. Conducerea scolii, invatatoarea de la clasa, profesorii au incercat sa discute si cu copilul, si cu tatal acestuia, sa il determine pe cel mic sa inceteze scandalul, insa singura reactie obtinuta a fost a tatalui care a intrebat ca de ce i se spune lui asa ceva, ca ce, numai copilul lui este obraznic? Ca urmare, dupa ce un elev din clasa a IV-a B a fost agresat de elevul nou venit, tatal acestuia a facut plingere la politie, iar aceasta a cercetat cazul. Politia nu a putut sa faca nimic din punct de vedere legal. Din pacate, tatal copilului violent, deranjat de faptul ca i-a fost adusa politia pe cap pentru nimic, asa cum considera el, a dorit sa se razbune. Insotit de alti trei sau patru amici, inarmati cu sabii si alte arme albe l-au asteptat pe parintele copilului care a facut reclamatie. Din fericire, acesta nu a aparut in ziua respectiva la scoala. Furios, tatal a intrat in scoala, in cancelarie, si a proferat amenintari in stinga si-n dreapta, indiferent daca cei care se aflau atunci acolo aveau vreo legatura sau nu cu copilul sau. Pe moment, toate cadrele didactice au inghetat. Nu li se mai intimplase asa ceva. Nu s-a gindit nimeni sa cheme politia. Dupa ce s-au mai linistit spiritele, datorita problemelor intimpinate in continuare la clasa, invatatoarea a indraznit sa-l sfatuiasca pe parinte sa mearga cu copilul la psiholog, poate chiar si la psihiatru, pentru ca micutul are probleme. Jignit de aceste sfaturi, parintele a gasit de cuviinta sa ameninte invatatoarea. Cum nu era prima data cind se intimpla asa ceva, scoala a luat atitudine si Politia i-a interzis parintelui sa mai intre in scoala nechemat oficial.
Protectia Copilului da din colt in colt
Solutia, bineinteles, nu a rezolvat problema, care s-a agravat in timp, ajungindu-se acum, la greva parintilor. "Noi am semnalat dificultatile pe care le intimpinam si la Inspectoratul scolar, la Protectia Copilului, la Politie, am chemat si Jandarmeria, dar de peste tot ni s-a spus ca nu sint solutii. Elevul nu poate fi exmatriculat pe motive disciplinare, pentru ca legea prevede invatamintul obligatoriu de zece clase. Politia nu poate sa faca nimic tatalui daca nu-l surprinde atunci cind face scandal, iar copilului nu au ce sa-i faca pentru ca este minor. Protectia Copilului, la fel, a spus ca nu poate sa ia nici o masura in afara de consilierea la care ii poate obliga, pe tata si fiu. In aceasta situatie nici nu stiu ce sa facem", a explicat directorul Ioana Patra.
Pe de alta parte, Protectia Copilului intelege ca trebuie sa apere drepturile copilului pe care parintii vor sa-l excluda din clasa, spunind ca scoala trebuie sa inteleaga faptul ca toti copiii au drepturi, iar comportamentul profesorului nu poate fi discriminatoriu. "Pentru una sau doua abateri disciplinare nu se poate trage concluzia ca s-au epuizat toate solutiile. Noua ne-a fost sesizata aceasta problema aproape de sfirsitul lunii decembrie. Abia in luna ianuarie am reusit sa avem citeva intilniri intre un consilier si cei doi, tata si fiu, iar problemele nu se pot rezolva atit de rapid. E drept, parintele este mai agresiv si influenteaza copilul, dar nu pot fi de acord cu maniera in care se incearca excluderea copilului din colectivitate. Din punctul de vedere al parintilor, intentia ar putea fi justificabila, dar scoala nu trebuie sa stea impasibila, sa accepte. De la LPS am inteles ca a plecat pentru ca nu mai putea sa faca inot, dar trebuie gasite solutii. Modul in care se comporta tatal este o chestiune, iar copilul este alta chestiune. In momentul de fata, a-l separa pe copil de tata nu este o solutie. Am inteles ca totusi sint probleme de disciplina obisnuite. Cred ca scoala exagereaza. Invatatorul trebuie sa-i gaseasca preocupari copilului in timpul orei. Din cite am vazut, cred ca ar fi nevoie de un cadru didactic de sprijin in timpul orelor. Pe noi ne intereseaza sa schimbam comportamentul copilului. Din ce am vazut, pina acum, este un copil hiperactiv si reactioneaza emotional foarte puternic. Daca i se spune mereu ca nu este in stare de nimic si ca trebuie dus la o scoala speciala, daca este marginalizat, normal ca se enerveaza si reactioneaza asa cum o face", a explicat directorul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului, prof. Alexandru Sculschi.
O situatie fara iesire
Din pacate, din informatiile pe care am reusit sa le stringem am aflat ca nu este vorba de una sau doua abateri disciplinare obisnuite, ci ca este vorba de un comportament violent, fizic si verbal sistematic, care s-a manifestat mereu, nu numai la Scoala "Ion "Bancila", ci chiar de la clasa I. Aceasta hiperactvitate a determinat cadrele didactice sa recomande practicarea unui sport. Acest lucru, de obicei, disciplineaza, potoleste, pentru ca micutul isi consuma astfel energia. Elevul S. G. A. a fost primit fara prea multe intrebari la Liceul cu Program Sportiv, desi aici, pentru a putea fi inscris, se sustin de obicei teste de aptitudini. A fost repartizat la clasa unei invatatoare, insa dupa citeva saptamini aceasta a fost depasita de situatie, iar copilul a fost mutat la alta clasa, la un invatator ceva mai dur, in speranta ca acesta il va disciplina pe micut. Din pacate nici aceasta miscare nu a avut succes. Mai mult, incercarea invatatorului de a-i aplica o palma copilului atunci cind acesta nu asculta l-a infuriat pe tata care a venit la scoala si l-a batut pe cadrul didactic. In ceea ce priveste programul de inot, copilul nu prea il respecta, adunind multe absente. Cadrele didactice ne-au spus ca, din cite au observat, copilului ii placea mai mult matematica. Atunci cind i se dadeau unele sarcini la matematica il atrageau si reuseau sa-l cuminteasca cinci minute, dar copilul nu se putea concentra mai mult, era intr-o permanenta stare de foiala. Atentia i-o captau rapid, dar foarte rapid o si pierdeau. La disciplinele umaniste nu se putea face nici atit, iar cind elevul nu se putea concentra, se enerva. Si atunci incepea circul. Se ridica din banca, deranja colegii, iesea afara din clasa, se batea cu altii, vorbea si se purta urit, pentru cei mari fiind evident ca imita comportamentul tatalui. In acea perioada, copilul a fost si la psiholog, la Centrul Judetean de Asistenta Psihopedagogica, insa numai de doua ori, dupa care a renuntat. Nimeni nu avea voie sa spuna ceva despre copil, sa faca vreo aluzie la faptul ca nu face fata invatamintului normal. Se putea trezi oricind cu o replica fizica violenta din partea tatalui. Toate persoanele cu care am discutat au dorit sa le pastram confindentialitatea identitatii tocmai din cauza temerii ca tatal se va infuria si vor fi agresate.
Inspectoratul Scolar a luat la rindul sau atitudine. Inspectorul scolar general Lilliana Tudoran a precizat ca, din punctul sau de vedere, scoala trebuie sa apere atit drepturile copilului care face probleme, cit si pe ale celorlalti copii, care au si ei dreptul la invatatura. "Despre exmatriculare nu putem discuta, pentru ca invatamintul este obligatoriu pina la zece clase. A muta copilul la alta clasa nu ar insemna decit mutarea problemei dintr-o parte in alta, iar pe noi ne intereseaza sa rezolvam problema. Parintele trebuie sa inteleaga ca este obligatoriu sa mearga la psiholog si, daca este nevoie, chiar la psihiatru. Noi vom putea asigura pofesor de sprijin in clasa, dar numai daca obtine certificat medical care sa recomande masuri speciale. Altfel nu putem face nimic. Daca medicul recomanda, pentru o perioada am putea asigura chiar invatamint la domiciliu, cu conditia ca, apoi, copilul sa revina la scoala. Solutii sint si sper sa nu se ajunga la solutia extrema pe care au facut-o publica parintii celorlalti copii", a mai spus inspectorul general Lilliana Tudoran.