Raportul subliniaza ca o alta sursa importanta si in acelasi timp regiune de tranzit pentru traficul de persoane este Transnistria, care nu este supusa controlului autoritatilor centrale moldovenesti.
Departamentul de Stat subliniaza ca executivul de la Chisinau nu indeplineste standardele minime pentru eliminarea traficului, insa a facut progrese semnificative in acest sens. Printre masurile luate de autoritati in 2005 se numara imbunatatirea capacitatii de raspuns a fortelor de ordine, cresterea numarului anchetelor in acest domeniu si condamnarea unui numar mai mare de traficanti, precum si adoptarea de legi pentru combaterea acestei activitati.
Raportul critica totusi faptul ca Guvernul de la Chisinau nu a dat dovada de initiativa, bazindu-se aproape in totalitate pe organizatiile neguvernamentale pentru prevenirea traficului si protejarea victimelor.
In ceea ce priveste activitatea de urmarire penala, textul precizeaza ca Executivul moldovean a facut progrese moderate in cursul anului trecut, adaugind ca desi Codul Penal al tarii contine pedepse clare pentru traficul de persoane, unii procurori continua sa apeleze la acuzatiile de proxenetism, pentru care se acorda pedepse mai mici.
Desi in decembrie 2005 Chisinaul a adoptat o serie de legi pentru combaterea acestei activitati, incriminind atit traficul in scopul exploatarii sexuale a victimelor cit si cel legat de munca fortata, implementarea actelor normative este limitata, autoritatile centrale neimplicindu-se si nealocind resurse in acest sens.
In 2005 au fost anchetate 386 de cazuri de trafic de persoane, 314 dintre acestea ajungind la procuratura si incheindu-se cu condamnarea a 58 de traficanti, fata de 23 in 2004. Doar 36 de traficanti au fost trimisi la inchisoare, restul fiind amendati sau primind pedepse cu suspendare.