Campania de recoltare a cerealelor este în pericol. Fermierii ezită să bage combinele în lan. Operatorii portuari sunt bulversaţi, în această perioadă transportul cerealelor fiind principala lor activitate. Nici depozitarii nu o duc prea bine, după ce au investit în amenajarea spaţiilor în care să primească noua producţie, stau şi privesc neputincioşi la soare. Motivul, o Hotărâre de Guvern, concepută cu picioarele şi complet ruptă de realitate, care, practic, interzice producătorilor agricoli să-şi transporte recolta în punctul de comercializare sau depozitare dacă nu deţin un "bon de cântărire". Bon pe care nu-l pot obţine altfel decât dacă amplasează la fiecare capăt de solă cântare speciale. Investiţia ar fi enormă pentru agricultori, având în vedere că un asemenea aparat costă în jur de 30.000 de euro bucata, iar pentru cele mai multe societăţi, unul singur n-ar fi suficient. Asta pentru că sunt puţini care au terenul compact, majoritatea cultivând loturi împrăştiate pe mai multe trupuri de sole, aflate la distanţă mare unele de altele.
Măsura cu introducerea tichetului de cântar este menită, printre altele, să descurajeze evaziunea fiscală în sectorul agricol, dar şi să elimine samsarii - o iniţiativă considerată bună şi corectă de fermieri, însă nu aplicată aşa. Pentru că, în subsidiar, ea creează mari probleme agricultorilor, drept pentru care aceştia cer în cor modificarea actului normativ.
În primăvara acestui an, Guvernul a adoptat HG nr. 432/2011 care modifică şi completează un alt act normativ ce reglementează furnizarea şi transportul rutier de bunuri divizibile pe drumurile publice. Noutatea adusă de actul menţionat este aceea că obligă ca la ieşirea în drumuri publice, maşina de transport să fie însoţită de un tichet de cântar. Conform actului normativ, bunuri divizibile sunt materiale vrac, transportate fără ambalaj, în grămezi neordonate, sub formă de pulbere, granule sau bucăţi, provenite din exploatări miniere, de carieră sau balastieră ori materiale fluide sau semifluide, provenite de la staţii de mixturi asfaltice sau staţii de betoane, aditivi şi lianţi în construcţii, aflate pe teritoriul României şi transportate cu vehicule. Furnizorii ale căror bunuri divizibile sunt distribuite prin utilizarea reţelei de drumuri publice din România au obligaţia să aibă în dotare, în punctele de încărcare, la ieşirea din punctul de lucru al furnizorului, instalaţii de cântărire a vehiculelor rutiere.
Pentru nerespectarea prevederilor HG în discuţie, furnizorul poate fi sancţionat cu amenzi cuprinse între 5.000 şi 40.000 lei, utilizatorul cu amenzi între 1.000 şi 10.000, iar conducătorul vehiculului cu sume cuprinse între 500 şi 4.000 lei. E un pic aberantă măsura, întrucât asta ar însemna ca în cazul fermierilor, de exemplu, care acum se pregătesc ori chiar au început recoltarea, să fie cumpărate cântare speciale pe care să le monteze chiar la capătul solei în care fac recoltarea, astfel încât atunci când o transportă, fie spre depozitul propriu ori către cumpărător, maşina să deţină şi noul "document".
"Poliţiştii, împreună cu celelalte organe de control abilitate, vor acţiona pe reţeaua de drumuri publice pentru aplicarea acestor prevederi legale care se referă la traficul şi transportul de mare şi foarte mare capacitate al materialelor vrac, fără ambalaj, în grămezi neordonate, sub formă de pulbere, granule sau bucăţi, ori materiale fluide sau semifluide", a venit comunicarea din partea Inspectoratului Judeţean de Poliţie Brăila prin inspector Jenel Şogor, purtătorul de cuvânt al instituţiei.
Fermierii sunt scandalizaţi
"Este cea mai mare aberaţie posibilă! De exemplu, să admitem: pentru un fermier care are terenul compact, e ceva mai simplu, aduce un cântar la capătul solei, cântăreşte şi gata. Ce se întâmplă când terenul unei societăţi este împrăştiat pe toate tarlalele comunei? Eu, de exemplu, am pământul în 6 trupuri de sole situate la distanţă una de alta. Ce fac, cumpăr 6 cântare!? E o tâmpenie imposibil de aplicat. De aceea, noi am demarat o serie de discuţii încă din luna mai la Ministerul Agriculturii, d-nul ministru Valeriu Tabără a fost de acord cu noi că e imposibil de aplicat în agricultură şi de aceea a demarat la rându-i o serie de demersuri pentru anularea unor prevederi ce ne privesc pe noi, fermierii. Sperăm ca astăzi să apară un act normativ care va corecta situaţia", a punctat Marcel Cucu, din partea Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România.
La fel de tăioasă este şi declaraţia preşedintelui Asociaţiei Producătorilor Agricoli (APA) Brăila, Costică Măcelaru: "La noi, ca la nimeni! Dacă se va aplica legea, noi nu vom putea recolta. Practic, n-avem cum. Nu cerem să nu ni se cântărească marfa, suntem conştienţi că este o măsură bună, menită a reduce evaziunea, dar nu aşa, nu în câmp. Să ne cântărească în baze, în silozuri, acolo unde există deja mijloacele de cântărire. Înţelegem că este încă o măsură de constrângere a samsarilor, complementară celei privind taxarea inversă, care oricum i-a scos din joc pe mulţi. De aceea, repet, e bine. Dar nu aşa fără cap, că îi constrânge pe samsari şi ne distruge pe noi. Un cântar costă foarte mult, după câte ştiu eu în jur de 30.000 euro bucata şi la cum s-a pus problema, tare mi-e că nu cumva să fie vreun aranjament cu vânzătorii de cântare! Le-ar exploda afacerea. Noi sperăm însă că ministrul Tabără va aduce suficiente argumente în faţa Guvernului, astfel încât să obţină o derogare de la anumite articole din aceste lege, care, practic, pune în pericol campania de recoltare".
La rândul său, Lucian Buzdugan, reprezentantul TCE 3 Brazi, arendaşul Insulei Mari a Brăilei, a punctat că este o problemă reală a fermierilor, ce ar trebui de urgenţă corectată. "Aceste modificări, deşi sunt bune în esenţă, fiind vorba de combaterea fenomenului de evaziune, au o problemă: aceea că obligă, într-un termen scurt, fermierii la investiţii semnificative pentru a putea respecta prevederile legale, ceea ce nu este corect. Şi nu vorbesc aici de firma noastră pentru că avem deja dotările necesare şi pentru respectarea acestei noi cerinţe privind cântărirea mijloacelor de transport. Ci vorbesc în numele fermierilor care, în mod clar au probleme. De aceea, afirm că ar trebui corectată această problemă. Iar din informaţiile pe care le deţin această corectare este pe cale să se întâmple".
Şi operatorii portuari se declară afectaţi de efectele pe care le au în cazul fermierilor noile reglementări. "Faptul că deocamdată agricultorii care au început recoltarea nu mai vin să încarce pentru transport naval este o problemă şi pentru noi. Deocamdată, deşi există contracte şi ar trebui să livreze marfa, fermierii nu o pot face", ne-a declarat Sorin Costin, administratorul unic al SC "Hercules" SA Brăila, societate din docurile căreia pleacă anual, pe barje, mii de tone de mărfuri, inclusiv produse agricole. De asemenea, sursa citată a punctat că se impune, totuşi, o corectare a actului normativ pentru a-i scoate din impas pe agricultori.
Şi operatorii portuari sunt afectaţi de efectele pe care le au în cazul fermierilor noile reglementări Nu maşinilor supraîncărcate!
Pe lângă aspectul ce-i vizează direct pe agricultori, actul normativ aduce o serie de măsuri menite, totuşi, să protejeze drumurile publice de transportatorii care îşi supraîncarcă maşinile. "În prezent, pe reţeaua de drumuri publice din România se desfăşoară un trafic intens cu vehicule performante, de mare şi foarte mare capacitate, care transportă materiale vrac (...). Impactul asupra reţelei de drumuri publice din România, produs de circulaţia acestor vehicule cu depăşirea maselor maxime admise, prevăzute de legislaţia în vigoare, a condus la creşterea solicitării drumurilor publice pe care se efectuează transporturile, fenomen greu de controlat în totalitate, dat fiind numărul foarte mare al vehiculelor rutiere şi repartizarea furnizorilor pe tot teritoriul României. (...) Prin introducerea unor prevederi mai clare, infrastructura rutieră va fi mai protejată şi nu se va mai degrada într-un ritm accentuat. Acest fapt va produce efecte pozitive atât în ceea ce priveşte derularea activităţii de către agenţii economici, cât mai ales în privinţa nivelului siguranţei rutiere pentru utilizatorii infrastructurii rutiere şi, nu în ultimul rând, pentru eficientizarea activităţii de control", se arată în nota de fundamentare a HG.
Iată şi câteva exemple clare privind noile reguli. De exemplu, se interzice ieşirea în circulaţie a vehiculelor necântărite sau cu depăşiri ale masei maxime admise, ori neacoperite cu prelată. De asemenea, nu au ce căuta pe şosele nici maşinile ale căror roţi nu au fost curăţate înainte de a intra pe drumurile publice.
Ultima oră!
Guvernul modifică actul normativ
Contactat de reporterii "Obiectiv", ministrul secretar de stat în cadrul Ministerului Agriculturii, Adrian Rădulescu, a explicat că în şedinţa de Guvern de ieri urma să intre în analiză şi discuţii modificarea textului HG 432/2011 cu aplicabilitate de îndată. "Modificarea este făcută în sensul în care li se acordă agricultorilor un areal de 30 de kilometri de la punctul de recoltare în interiorul căruia trebuie să obţină tichetul de cântar. Dacă va fi aprobată această modificare, ea va intra în vigoare imediat", a subliniat sursa citată.