RCA-ul pentru persoanele fizice se scumpeşte | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

RCA-ul pentru persoanele fizice se scumpeşte

• un studiu al  Asociaţiei Societăţilor de Service Auto arată pe acest segment o majorare în medie de 30% • tariful maxim pentru o maşină între 1.200 şi 1.400 cmc, cu proprietar o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, va fi de 610 lei • deputaţii din Comisia Economică, în frunte cu Mihai Tudose cer demisia şefului Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu • potrivit fostului Ministru al Economiei în Guvernul Ponta, conducerea ASF se face vinovată de neimplicare, ceea ce a condus către consecinţe grave

 

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat, zilele trecute, tarifele maxime pentru poliţele la asigurările obligatorii de tip RCA. O analiză realizată de Asociaţia Societăţilor de Service Auto, arată că, pe de o parte, tarifele pentru camioane scad cu 40%, după valul de proteste din toamna acestui an al proprietarilor de astfel de maşini, în timp ce preţurile pentru autoturisme se majorează cu peste 30%, datele comparative fiind prin raportare la luna februarie anul curent. În aceste condiţii, a declarat presei centrale Cristian Muntean, preşedintele organizaţiei amintită mai devreme, companiile de asigurări auto nu pierd nimic: reducerea de la camioane se recuperează de la persoanele fizice.”E aritmetică simplă. Doar trebuie să urmăreşti nişte cifre. Preţul RCA de acum câteva zile s-a modificat pentru persoanele fizice, în sensul că a crescut cu 31%, fără a exista o justificare tehnică şi economică pentru o astfel de majorare. În opinia mea, nu se doreşte altceva decât reîmpărţirea profitului firmelor de asigurări, pierdut din cauza plafonării poliţelor RCA pentru transportatori şi care a fost transferat pe umerii persoanelor fizice”, a declarat Cristian Muntean pentru Europa FM.

Tariful maxim pentru un autoturism cu o capacitate între 1.200 şi 1.400 cmc, deţinut de o persoană cu vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, va fi de 610 lei.

Într-o scrisoare publică, reprezentanţii transportatorilor solicită Autorităţii de Supraveghere Financiară explicaţii despre modul în care s-au calculat noile tarife, care prevăd majorări de 30% pentru autoturisme.

Asta, în contextul în care poliţa auto obligatorie (RCA) achiziţionată de persoanele fizice s-a scumpit deja cu 18,5% în primul semestru al anului, în medie tariful pentru asigurarea RCA ajungând la 520 de lei pe an la jumătatea anului, potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

Fenomenul a adus îngrijorări şi în sfera politică: deputaţii din Comisia Economică au votat pentru demiterea preşedintelui ASF, Mişu Negriţoiu. 

 

Tudose: «Ce n-a făcut ASF-ul? Sau mai bine zis ce a făcut nefăcând»

Redactorii „Obiectiv - Vocea Brăilei” au luat legătura cu preşedintele Comisiei economice din Camera Deputaţilor, Mihai Tudose (fost ministru al Economiei în Guvernul Victori Ponta) pentru a primi o explicaţie mai clară în privinţa acuzaţiilor pe care parlamentarii le aduc conducerii ASF. Potrivit deputatului brăilean, dacă Autoritatea s-ar fi implicat cu adevărat, aşa cum pretinde, cele două societăţi de asigurări, care ocupau peste 55% din piaţă, „Astra” şi „Carpatica”, „nu ar fi ajuns în halul în care erau”. Tudose a explicat că a cerut mai multe date tehnice din interior referitoare la câteva decizii ale ASF pe care Mişu Negriţoiu nu le-ar fi dus la îndeplinire, înainte de a convoca şedinţa Comisiei economice în care i-a cerut demisia.

„Nu Parlamentul stabileşte cotele RCA-ului, în schimb, Parlamentul poate interveni asupra conducerii ASF-ului. Şi PSD-ul şi eu am luat decizia să ne implicăm. Ce n-a făcut ASF-ul? Sau mai bine zis ce a făcut nefăcând. ASF-ul a reuşit să mintă pe toată lumea de ani de zile că se ocupă, că se implică, că supraveghează şi că e atent. În realitate, s-a permis ca toată piaţa românească să fie deţinută de firme străine care oricum îşi externalizează tot profitul. Mişu Negriţoiu a ignorat toate semnalele trimise de Parlament, de Comisia buget finanţe de la Cameră şi de la Senat când au mai fost chemaţi la audieri şi întrebaţi ce se întâmplă, de ce nu intervin? Au reuşit să folosească diplomaţia parlamentară în favoarea lor, în sensul că au tot minţit că vor face, că se vor implica, că vor studia şi textul curge cu o mulţime de alte vorbe goale. Apropo de ultimul protest al transportatorilor. Într-adevăr, pe lângă impactul dezastruos asupra firmelor respective, există şi un impact asupra economiei româneşti. Fiindcă toate aceste taxe, toate preţurile acestea mari ale RCA-ului de sute de milioane, se regăsesc apoi în preţul mărfurilor transportate, ceea ce îţi scade competitivitatea pe orice piaţă. Vorbim despre aproximativ 750.000 de autovehicule utilitare şi 5.500.000 autoturisme, deci 5,5 milioane de români care au fost victimele bătăii de joc prin neimplicare a ASF-ului”, a declarat Tudose.

De asemenea, sursa citată a mai punctat că a cerut date oficiale pe care le-a analizat, concluzionând ulterior o discrepanţă uriaşă între cheltuielile operaţionale în Europa faţă de România.

„Asta a şi stat la baza demersului meu de a-l convoca pe Negriţoiu la Comisie: la cheltuieli operaţionale, media în Europa e de 19%, în timp ce în România media era de 39%. Asta, evident, în condiţiile unor posturi cu forţa de muncă mult mai mică decât în occident. Adică în traducere liberă , foarte umflate. Vorbim despre marje de profit foarte mari, iar bătaia de joc se poate explica şi prin discount-uri imense acordate în unele cazuri către anumite firme de brokeraj, de 40 - 50%. Domnul Negriţoiu n-a avut niciun răspuns. I s-a cerut demisia de onoare de către toate forţele politice din Comisie. Ne-a spus că a făcut tot ce a putut. Concluzia mea a fost că a făcut tot ce a putut, dar poate foarte puţin. Prin prestaţia domniei sale aproape că a reuşit să distrugă o instituţie, care de altfel, cel puţin până acum din fericire, pe piaţa de capital şi piaţa de fonduri de pensii a funcţionat. La cererea demisiei de onoare domnia sa a lăsat-o în coadă de peşte, dar opinia personală e că nu şi-o va da, aşteptând să fie dat afară ca să poată să îşi încaseze salariile compensatorii prevăzute în contractul de muncă. Păi, când câştigi 14.000 - 15.000 euro pe lună, e mai complicat cu onoarea”, a mai adăugat deputatul.

În concluzie, Tudose a afirmat că deja au fost convocate cele patru comisii de buget finanţe şi cea economică din ambele Camere, pentru data de 31 octombrie, la ora 13:00, urmând să se ia o decizie în privinţa demiterii lui Negriţoiu.

„În paralel, încercăm să vedem cum putem interveni legislativ pentru a limita posibilitatea firmelor de asigurări  de a trata diferenţial românii, după cum le vine. Cum era la camioane. La aceeaşi firmă unii plăteau 100 de milioane, alţii 10. Şi de a ieşi din paradigma nenorocită cu vârsta. Poţi să conduci foarte bine la 18 ani şi să fii un dezastru la 50 ani. Acum sunt criterii pe vârstă, pe zonă geografică. E o tâmpenie! Eu am maşina înmatriculată în Brăila, e a mea şi conduc în Bucureşti, pentru că acolo îmi desfăşor activitatea. Ajungem în situaţia hilară în care un tânăr de 18 ani care îşi ia o maşină deşi nu are carnet, dar face RCA-ul pe el ca să o conducă altcineva. Atunci toată lumea îşi înmatriculează maşinile pe bunici, unchi. E o tâmpenie! Trebuie să ieşim din această zonă. Să clarificăm: ori să fie pe maşină RCA-ul, sau ca o anexă la carnetul de conducere. Până la urmă nu maşina face accident, ci şoferul. Când pleci, pleci pe zero. Ai acel bonus-malus şi la câte accidente faci în viaţă...”, a conchis Tudose.

Reamintim că, recent, Guvernul a decis să plafoneze tarifele pentru asigurările RCA pentru 6 luni, iar în paralel a dat temă Autorităţii de Supraveghere Financiară să stabilească preţuri maxime pentru fiecare categorie de autovehicule. Marjele anunţate de ASF au stârnit îngrijorarea şoferilor de autoturisme în cazul cărora sunt prevăzute majorări de circa 30%.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro