• vremea rea a răbufnit în forță, după temperaturile ca de primăvară din ultimele săptămâni • blocajele de pe drumuri au apărut de vineri dimineață, din cauza unor TIR-uri care au derapat, apoi, pe măsură ce viscolul s-a intensificat în anumite zone din județ, zăpada a pus stăpânire pe șosele • DN 22 Brăila - Râmnicu Sărat și DN 23 Brăila - Focșani au fost rutele cele mai afectate • și pe mai multe drumuri județene, în special din partea de vest, zona Jirlău - Vișani, au apărut blocaje care încă nu fuseseră rezolvate până duminică dimineață • în municipiu, s-a acționat cu prioritate pe străzile principale, în cartiere intrându-se la deszăpezire în noaptea de sâmbătă spre duminică • volumul de muncă a fost foarte mare pentru conducătorii utilajelor, cărora Primăria le-a acordat o perioadă de odihnă, duminică, de dimineață până la ora 13.00, pentru ca acțiunile de deszăpezire să poată continua în condiții de siguranță
După cele câteva săptămâni cu vreme ca de primăvară din perioada decembrie - ianuarie, iarna a revenit în forță în partea noastră de țară, inclusiv pe raza județului Brăila, iar codul galben anunțat de meteorologi, pe care mulți îl luau în râs joi, când a fost emis, s-a dovedit cât se poate de real. Dacă în municipiu schimbarea vremii a început, vineri după-amiază, cu un episod de ploaie, în partea de vest a județului, zona Făurei - Jirlău - Vișani - Galbenu, și în partea de sud, pe la Colțea, Tătaru și Roșiori, a început să ningă încă de vineri dimineață, când deja a apărut prima problemă în trafic, cauzată de un TIR care a derapat pe carosabilul acoperit de zăpadă și s-a pus de-a curmezișul șoselei, pe DN 2B Brăila - Buzău, la intersecția cu DC 42, drumul comunal spre Făurei-Sat. Au apărut informații potrivit cărora TIR-ul respectiv nu ar fi fost dotat cu cauciucuri de iarnă, însă în comunicatul oficial al Poliției nu s-a menționat acest lucru, specificându-se doar că incidentul a fost cauzat de neadaptarea vitezei la condițiile de trafic. Cert este că după acest prim blocaj în trafic cauzat de o mașină de mare tonaj derapată pe carosabilul acoperit de zăpadă și gheață au urmat și altele de acest fel, atât pe drumurile naționale cât și pe cele județene. Astfel, vineri după-amiază, pe DJ 203, la ieșire din localitatea Galbenu către municipiul Rîmnicu Sărat, două autocamioane au derapat, traficul fiind blocat în totalitate. Pe DJ 202, carosabilul a fost blocat de un camion încărcat cu cereale, a cărui benă a eșuat în șanț, fiind afectată timp de mai multe ore inclusiv activitatea de deszăpezire, utilajele fiind ținute în loc de acest incident. Pe DJ 203, dincolo de Galbenu, două autoutilitare s-au oprit în drum din cauza viscolului, încurcând de asemenea operațiunile de deszăpezire și ținând în loc o coloană de circa zece autoturisme aflate în spatele lor. Pe DJ 211C, între Colțea și Ciocile, a derapat un autobuz în care se afla doar șoferul. Sunt doar câteva dintre incidentele de acest gen care ne-au fost aduse la cunoștință de autorități. Cert este că, în condițiile de viscol de vineri seară și din noaptea de vineri spre sâmbătă, aceste mașini derapate au reprezentat o problemă în plus pentru echipele care încercau să mențină drumurile circulabile luptându-se cu troienele care se depuneau pe carosabil. Operațiunile în sine de repunere pe poziție a camioanelor derapate s-au dovedit de multe ori foarte dificile, fiind implicate atât echipajele de deszăpezire care acționau pe șosele cât și utilaje puse la dispoziție de Primăriile localităților apropiate.
Dincolo de aceste incidente, situația de pe multe sectoare de drum de pe raza județului a fost foarte dificilă din cauza viscolului și a zăpezii transportate de vânt pe carosabil, asta și în contextul în care marea majoritate a șoselelor nu mai beneficiază de protecția arborilor de pe părțile laterale, care au fost tăiați în ultimii ani, fără a se mai planta nimic în loc. În ceea ce privește drumurile naționale, cele mai mari probleme au fost pe DN 22 Brăila - Râmnicu Sărat, în special pe tronsonul cuprins între Șuțu și Gradiștea, unde au fost depuneri foarte mari de zăpadă. De asemenea, și DN 23 Brăila - Focșani a fost afectat de sulurile de zăpadă de pe carosabil, în zona localităților Muchea, Măxineni, Gulianca și Olăneasca. De altfel, DN 22 și DN 23 au fost închise circulației pe parcursul zilei de sâmbătă, restricția menținându-se valabilă inclusiv duminică, fiind ridicată abia la ora 19.00.
Din cauza blocajelor din zonele respective, începând de vineri seară, în localitățile Galbenu și Grădiștea au fost cazate zeci de persoane care nu și-au mai putut continua deplasarea. Astfel, la Galbenu au fost adăpostite 30 persoane, iar la Gradiștea 20, angajați ai unui operator economic din Brăila care locuiesc în județul Buzău și fac naveta. Tuturor le-au fost asigurate cazarea și masa prin grija autorităților publice locale.
Pe celelalte drumuri naționale brăilene s-a circulat în condiții de iarnă, fiind impusă o restricție pentru mașinile cu masa totală maxim admisă peste 7,5 tone, pe DN 21 Brăila - Slobozia, DN 21 A Bărăganu - Țandărei și DN 2B Brăila - Buzău. Restricția aceasta a fost ridicată duminică, la ora 10.30, deoarece pe respectivele drumuri naționale s-a putut face o deszăpezire mai eficientă decât pe DN 22 și DN 23. Secția Drumuri Naționale Brăila a intervenit cu 40 utilaje - autobasculante cu lamă și răspânditor.
Pe drumurile județene, probleme mari în zona de vest a județului
Pe drumurile județene au fost probleme îndeosebi în zona de vest, pe la Jirlău - Vișani, Aici au fost cu precădere blocaje în carosabil pe care echipele de deszăpezire se străduiau inclusiv duminică să le rezolve. Astfel, duminică dimineață încă mai erau închise, ca măsură preventivă, câteva drumuri județene: DJ 203 A: limita județului Buzău - Plăsoiu - Câineni Băi - Vișani - Drogu - Zamfirești – Galbenu; DJ 203 T: Jirlău - Vișani (DJ 203 A); DJ 211 A: Bordei Verde - Viziru - Cuza Vodă;
tronsonul DJ 211: Zăvoaia - Bordei Verde - Ianca (DN 2B). Închis era și DJ 221 de la Cazasu spre Râmnicelu, spre nemulțumirea celor care voiau să meargă pe această rută, spre Mărtăcești sau Romanu, și care își exprimau nemulțumirea la filtrul făcut de Poliție, care îi întorcea din drum. Oamenii erau ferm convinși că de fapt drumul este circulabil și cereau destul de vehement să fie lăsați să meargă mai departe. În zonă au ajuns, în jurul orei 12.00, prefectul Iulian Timofei și vicepreședintele Consiliului Județean, Ionel Epureanu, care le-au explicat călătorilor că încă există un blocaj în zona satului Găvani, un ”dop” format pe carosabil format de zăpada adusă de vânt din câmp. ”Oamenii au înțeles că mai durează puțin până la rezolvarea problemei. Încercăm să urgentăm, deoarece avem un bolnav cu dializă, la Râmnicelu, la care trebuie să ajungă ambulanța. Dacă mai durează deblocarea acestui drum, vom încerca să ajungem la el pe varianta Latinu, pentru că pe acolo s-a deszăpezit deja”, ne-a declarat vicepreședintele Epureanu.
Pe drumurile județene s-a intervenit cu 17 utilaje, dintre care șase autobasculante cu lamă și răspânditor, două încărcătoare frontale, trei autogredere, șase buldoexcavatoare. De asemenea, s-au împrăștiat peste 150 tone material antiderapant. Intervențiile au fost asigurate de firma brăileană ”Eurobuilding”, cu care Consiliul Județean are un contract multianual pentru deszăpezire. Vicepreședintele CJ, Ionel Epureanu, s-a declarat mulțumit de felul cum au acționat angajații firmei respective vineri și sâmbătă, când codul galben era în plină desfășurare, iar ninsoarea și viscolul puseseră stăpânire pe mare parte din județ. ”S-au mișcat bine, în condiții de cod galben de vreme rea și de viscol, situația fiind ținută sub control atât cât s-a putut. Începând de duminică dimineață, dat fiind că ninsoarea s-a oprit, le-am solicitat ca în maxim 12 ore să avem cel puțin un singur fir (sens de mers n.n.) deschis pe absolut toate drumurile județene, iar în 36 de ore să avem toate drumurile deschise circulației pe ambele sensuri. La ora aceasta (duminică la ora 11.00 n.n.) chiar dacă precipitațiile s-au oprit, vântul continuă să mute zăpada pe carosabil pe diverse tronsoane de drum, deci încă se acționează cu dificultate”, ne-a declarat vicepreședintele Epureanu. Acesta s-a aflat pe traseu vineri și sâmbătă, cum de altfel au făcut-o și prefectul Iulian Timofei, inspectorul șef al ISU, col. Ion Cristian, sau comandantul Poliției, comisarul șef Marius Budu, și col. Nicolae Gabriel Paraschiv, prim adjunctul de la Inspectoratul de Jandarmi al Județului Brăila. Toți aceștia au mers în diferite zone ale județului, pentru a coordona acțiunile de deszăpezire.
Întrebat de reporterul nostru cum ar caracteriza acest episod de iarnă, ca grad de intensitate, vicepreședintele CJ ne-a spus că a fost comparabil cu cel din luna ianuarie a anului 2017, însă nu atât de intens ca în 2012, când mai multe locuințe din zona comunei Jirlău au fost efectiv acoperite de zăpadă. ”Important este că de data aceasta n-am avut situații în care ambulanțele să nu poată ajunge la persoanele bolnave care au solicitat ajutor medical. Însoțite de utilajele de deszăpezire, toate ambulanțele plecate pe traseu au ajuns la destinație”, a precizat Ionel Epureanu.
În municipiu, străzile principale au avut prioritate
În municipiu, s-a acționat de vineri când a început ninsoarea până în noaptea de sâmbătă spre duminică pe străzile principale și pe străzile cu transport public, iar de sâmbătă noaptea, când deja intensitatea ninsorii scăzuse, a început să se intre și pe străzile secundare din cartiere. ”Prioritatea a fost să menținem circulabile străzile principale, atât cât s-a putut, în condițiile ninsorii puternice de vineri noapte și de pe parcursul zilei de sâmbătă. Pe străzile secundare s-a intrat când aveam deja o situație stabilă pe cele principale și pe cele cu transport public. În noaptea de sâmbătă spre duminică au fost deszăpezite și străzile din cartiere, cu câteva excepții punctuale, cum ar fi câteva străzi mici din Călărași IV, din Chercea sau din Centrul Vechi, unde din cauza mașinilor parcate nu s-a putut intra cu utilaje. Duminică dimineață, până după-amiază, la ora 13.00, le-am dat oamenilor posibilitatea să meargă să se odihnească, deoarece erau prea obosiți pentru a putea continua acțiunile de deszăpezire în condiții de siguranță. De la ora 13.00, s-au reluat operațiunile, pentru ca traficul să se poată desfășura în condiții cât mai bune”, ne-a declarat, ieri, primarul Marian Dragomir.
Pe raza municipiului, de deszăpezire s-au ocupat, ca și în anii trecuți, operatorii de salubritate Eco, RER și Braicata, fiecare pe sectorul său de activitate, cu utilaje proprii, dar și cu utilaje închiriate de la terți. În total, s-a acționat cu 16 sărărițe , 33 de tractoare și 14 buldoexcavatoare. Activitatea a fost coordonată de conducerea Primăriei, fiind implicați inclusiv unii consilieri locali care au mers pe traseu pentru a verifica modul de acțiune a utilajelor.
”Le mulțumesc în mod special oamenilor care 2 nopți și o zi au lucrat pe utilaje, unii program de 12 ore iar alții cu mici pauze de odihnă sau câteva ore de somn. Poate ca i-ați văzut uneori opriți, să se odihnească. Este normal să înțelegem astfel de situații. Oare noi ce făceam în locul lor? Le mulțumesc colegilor din primărie și unor consilieri locali care au participat la deszăpezire chiar dacă nu aveau astfel de atribuții. Vă mulțumesc în mod special dvs, brăilenilor, pentru înțelegere și vă rog câteva lucruri: să nu dați zăpada din fața curții sau din curte în stradă deoarece anulați toată munca unor oameni; să nu dați zăpada din spatele sau de pe mașină în stradă; să dați zăpada de la trotuarul proprietății dvs sau de la scara blocului în spațiul verde dacă starea de sanătate vă permite. În rest, bucurați-vă de zapadă, de frumusețea Parcului Monument cu pomii plini de zăpadă ca în povești și ieșiti cu cei mici cu sania”, a transmis, ieri, primarul Marian Dragomir, prin intermediul unei postări pe pagina personală de Facebook.
Lupta cu iarna, cu bune și mai puțin bune....
Evident că deszăpezirea nu se poate face simultant în toate zonele Brăilei, dar sunt și situații care țin de organizarea acțiunii, starea utilajelor, comportamentul oamenilor etc. De exemplu, după trecerea lamelor, inclusiv pe arterele principale, se adună mormane de zăpadă în dreptul trecerilor de pietoni. Acolo unde un magazin este închis, iar alături comercianții au făcut pârtie inclusiv pe trotuar, nici unul dintre vecini nu a dat o lopată de zăpadă din fața magazinului cu lacătul pe ușă. În fața unor policlinici sau la școli, trecătorii își fac pârtie “la pas” (vânătorii le spun cărări iepurești). Unele supermarketuri degajează doar intrările, iar o serie de asociații de proprietari așteaptă ca primăria și SUPAGL să le dea zăpada din jurul blocurilor și așa mai departe.
Dar iată și alte situații, atitudini și opinii: “Stau în Vidin, la intersecția Eroilor cu Calea Galați. Aseară (vineri n.n.), unei sărărițe i s-a oprit motorul, fiind nevoie, timp îndelungat, de ajutorul altui utilaj”, ne-a transmis un cititor. Pe Industriei, un șofer habar nu avea că materialul antiderapant curgea dâră pe carosabil, deoarece placa de împrăștiere era blocată. Și tot în zonă, stația de autobuz (vizavi de liceul Progresul) era nefolosibilă din cauza digului de zăpadă lasat în urmă de la un utilaj de deszăpezire. “La noi în Hipodrom, zăpada de pe alei este depozitată pe locurile de parcare auto cu plată”, ne-a transmis alt cititor. “Avem ditamai parcările la Romarta Nouă, însă tractorul cu lamă a făcut un tur doar pe margine, nu și transversal, în parcări”; “ Sunt și persoane comode, care nici măcar în fața ușii sau porții nu ies să-și curețe zăpada, iar unii aruncă gunoiul direct unde a nins”...
Iată, așadar, aspecte a căror rezolvare ține nu doar de municipalitate, dar și de noi, locuitorii orașului. (Constantin IONESCU)