* la fel ca și în alte orașe din țară, autoritățile locale nu pot finanța deocamdată scoaterea din circulație a mașinilor vechi deoarece nu au prevăzute la buget sume pentru acest program conceput în urmă cu puțin timp de Ministerul Mediului * abia prin luna octombrie, după o rectificare bugetară, va putea fi pus în practică acest program care, teoretic, ar fi trebuit să înceapă de astăzi, 1 septembrie * noutatea față de Rabla Clasic este că, prin Rabla Local, se acordă suma de 3.000 lei pe care beneficiarul o poate folosi după bunul plac, nu doar pentru achiziționarea unei mașini noi
Începând de astăzi, intră în vigoare Rabla Local, un nou program prin care autoritățile de mediu încearcă să determine cât mai mulți posesori de mașini vechi și poluante să le ducă la casat. Spre deosebire de Rabla Clasic, cei ce accesează noul program primesc suma de 3.000 lei pentru mașina scoasă din circulație, bani pe care îi pot folosi cum vor, nu neapărat doar pentru achiziționarea unui autovehicul nou. O altă noutate este că suma de 3.000 lei va fi acordată de autoritățile locale, urmând ca, la sfârșitul lunii, acestea să recupereze jumătate din bani, adică 1.500 lei, de la Ministerul Mediului. Din cauza acestei prevederi, este puțin probabil că programul Rabla Local va putea fi pus în practică începând cu această lună. ”Pentru fiecare Unitate Administrativ Teritorială va fi o problemă foarte delicată, întrucât știm cu toții că bugetul se face la început de an, iar această cheltuială cu programul Rabla Local nu a fost prevăzută. Din această cauză, probabil abia de la începutul anului viitor va putea demara acest program”, este de părere Gigi Cloșcă, patronul ”Miorița” SA, una dintre firmele brăilene care preia mașinile vechi din programul Rabla, în centrul de dezmembrări situat pe platforma fostului combinat de la Chiscani. Într-adevăr, primarul Marian Dragomir ne-a declarat că, în momentul de față, Primăria Brăila nu are bani la buget pentru susținerea programului Rabla Local, însă promite că la următoarea rectificare bugetară se vor aloca fonduri, astfel încât programul să poată fi pus în practică încă din luna octombrie. ”Nu aveam cum să prevedem la începutul anului bani pentru un program impus de autoritățile centrale în timpul verii... Vom ține cont de această reglementare, iar la rectificarea bugetară prevăzută pentru perioada septembrie-octombrie vom aloca fonduri pentru ca programul Rabla Local să poată fi pus în practică și la Brăila”, ne-a spus primarul Dragomir.
Condițiile de eligibilitate pentru accesarea acestui program sunt: mașina trebuie să aibă vechime de minim 15 ani, cu norma de poluarea sub Euro 4, și să fie înmatriculată în România de minim 3 ani. Proprietarul nu are voie să acceseze alte forme de finanțare, iar în următorii patru ani nu poate să achiziționeze o mașină cu norma de poluare mai mică de Euro 5. Pentru mașinile acceptate în program, proprietarii primesc suma de 3.000 lei pe care o pot folosi după bunul plac. Banii sunt dați de Primăria localității, care va deconta ulterior jumătate din sumă la Ministerul Mediului. Rămâne de văzut dacă și Primăriile din mediul rural vor avea posibilități financiare pentru a pune în aplicare acest program.
Sute de mașini casate la Brăila prin programul Rabla Clasic
În ceea ce privește programul Rabla Clasic, de la începutul anului în curs au fost două sesiuni de finanțare, iar în prezent este în derulare cea de-a treia sesiune. În primele două sesiuni, operatorul ”Miorița” SA a primit la casat 420 de autovehicule vechi, alte câteva sute fiind preluate de ceilalți doi operatori care activează în domeniu pe raza județului nostru, ambii cu puncte de lucru în zona localității Albina. După cum v-am mai informat, în programul Rabla Clasic pot fi înscrise toate mașinile care au fost înmatriculate în România în urmă cu minim 6 ani. Astfel, sunt acceptate chiar și mașinile care nu au mai mult de 6 ani vechime și norme de poluare Euro 4 sau peste. Pentru vehiculele cu normă de poluare de la Euro 4 în sus, în Programul Rabla Clasic se acordă un tichet în valoare de 6.000 lei. Pentru cele cu normă de poluare de până în Euro 3, cu vechime de minim 15 ani, se primește o bonificație de 7.500 lei. În cazul în care se predau două mașini vechi, pentru prima introdusă în sistem se acordă 7.500 lei dacă are normă de poluare până în Euro 3 și minim 15 ani vechime, sau 6.000 lei dacă are normă de poluare minim Euro 4 și are cel puțin 6 ani de când a fost înmatriculată în România. Pentru cea de-a doua mașină introdusă în sistem se acordă 4.500 lei, dacă are până în Euro 3 și minim 15 ani vechime, sau 3.000 lei, dacă are minim Euro 4 și 6 ani de când a fost înmatriculată în țară. Astfel, dacă se predau două mașini vechi de cel puțin 15 ani, cu normă de poluare până în Euro 3, valoarea cumulată a tichetelor primite poate ajunge la 12.000 lei, pentru Programul Rabla Clasic, în cadrul căruia pot fi achiziționate automobile noi cu propulsie convențională. Cei care optează pentru mașini hibrid sau electrice, primesc în plus și alte bonusuri acordate de statul român.