"Sprijinul tau de azi ma ajuta sa devin independent miine". Aceasta a fost tema unui simpozion national desfasurat, simbata, la Braila, la Scoala "Mihail Kogalniceanu". In cadrul programului au participat 301 de persoane din toata tara, dintre care 48 au fost din Braila, iar ca numar de lucrari au fost prezentate 208, din care 38 din orasul nostru. "Am fost placut surprinsi de numarul mare de participanti, cele 208 de lucrari primite sint din toata tara si acest lucru ne-a convins ca toti colegii nostri se confrunta cu astfel de situatii, care nu sint inca rezolvate", ne-a precizat prof. Neaga Susanu, responsabil Imagine. In prima parte a programului, cei prezenti au avut ocazia de a vizita scoala nou renovata. Cuvintul de deschidere a apartinut prof. Dorin Chiru, directorul scolii. Au mai adresat mesaje participantilor: insp. de limba si literatura romana, Ana Maria Zlavog, prof. Viorica Mihalache, director al Scolii Speciale, prof. Valerica Danaila, director CJRAE si altii. Partea a doua a simpozionului a debutat cu vizitarea expozitiei de materiale didactice si portofolii ale elevilor cu deficiente. "De la Buzau am primit un bogat material didactic pentru expozitie. De asemenea, au putut fi vazute lucrari realizate de elevi cu sprijinul profesorilor, desene, colaje, felicitari, imagini de la activitati extracurriculare si altele", ne-a spus prof. Carmen Budur. Apoi, au fost organizate patru sectiuni cu moderatori din rindul celor implicati. La sectiunea "Strategii de lucru cu elevii cu dificultati de invatare (programe adaptate, PIP, fise de lucru, etc.)" au fost prezentate cele mai multe lucrari. Tematica generoasa a simpozionului a prilejuit sustinerea unor lucrari consistente, bine fundamentate stiintific si cu multiple aspecte practice din activitatea participantilor. Au avut loc dezbateri privind problematica integrarii copiilor cu cerinte educative speciale. Intreaga activitate a fost o reusita, constituind un real schimb de idei, fiecare participant invatind din experienta pozitiva a celorlalti. A avut loc si un program festiv oferit de elevii de la Scoala Speciala de Arte si Meserii, dir. Scurtu Stefania. Ca finalizare, proiectul si-a atins obiectivele. A sensibilizat comunitatea, a informat cadrele didactice, a creat o baza de date cu exemple de bune practice, a schimbat mentalitatile celor implicati in lucrul cu elevii cu CES si probleme comportamentale.
E nevoie de o schimbare a mentalitatii
Proiectul promoveaza modelele de bune practici, valorizarea muncii de echipa interdisciplinara si a vizat schimbul de experienta si de schimbare a mentalitatii celor implicati in lucrul cu elevii cu cerinte educative speciale (CES). Programul arata ca educatia incluziva se adreseaza tuturor copiilor si promoveaza ideea ca scoala trebuie sa se schimbe si sa se adapteze nevoilor elevului si nu invers. Educatia incluziva garanteaza, prin flexibilitatea sa, pregatirea pentru viata sociala si profesionala a tuturor elevilor cu sau fara deficienta. Beneficiul acestui tip de invatamint rezulta din: eliminarea barierelor de invatare, asigurarea sanselor egale tuturor elevilor, indiferent de sex, clasa sociala, rasa, conditie sociala, etc., solutiile efective, adaptate nevoilor de invatare ale fiecarui elev, lucrul in echipa - cadru didactic de la clasa si cadru didactic de sprijin, psiholog, consilier scolar, logoped, medic scolar, parinte, mediator scolar, comunitatea. Ca obiectiv, proiectul si-a propus sa promoveze modelele de bune practici si valorizarea muncii de echipa interdisciplinara, dar si dezvoltarea unor abilitati de lucru corespunzatoare diversitatilor de nevoi de invatare la nivelul clasei. Cadrele didactice din invatamintul preuniversitar, cadre didactice de sprijin, psihologi, psihopedagogi, mediatori scolari, logopezi, consilieri scolari si manageri educationali au fost cei carora s-a adresat proiectul. Programul a beneficiat de sprijinul ISJ si CCD, iar organizatorii au fost: inv. Doralina Iordan, prof. Drambei Rita, prof. Constantin Lidia, prof. Dobre Marioara, prof. Neacsu Cristina, prof. Susanu Neaga, prof. Budur Carmen.