Drama s-a petrecut in ziua de 2 august 2005. In jurul orei 6.00, Gheorghe Butuc a plecat din Galati la volanul Opelului GL-75-GLN, impreuna cu prietena lui, Anisoara, avind ca destinatie manastirea de la Techirghiol, judetul Constanta. Pe la prinz, el s-a decis sa se intoarca la Galati; pe drum i-a urcat in masina si pe sotii Florentin si Gabriela Proca. In jurul orei 17.30, precizeaza acuzarea, in timp ce rula pe raza localitatii Valea Canepii (DE 577) - din pricina oboselii si a caldurii -, conducatorul auto a atipit la volan. Imediat, "Opelul" galateanului a intrat pe contrasens, spre stinga soselei, in conditiile in care, din sens opus, venea autotrenul "Mercedes Benz" B-44639, condus regulamentar de Petru Dacian Melente. Observind traiectoria autoturismului "Opel", Melente a virat stinga si a claxonat insistent, ca sa evite impactul frontal. In acel moment, Butuc si-a venit in fire, insa a fost prea tirziu. El a virat dreapta, intrind in coliziune cu autotrenul (cu partea stinga fata), dupa care s-a rasturnat in santul de linga sosea. Accidentul s-a finalizat cu moartea Gabrielei Proca (femeia a fost, practic, desfigurata) si ranirea usoara a celorlalti ocupanti ai "Opelului" condus de invinuitul Gheorghe Butuc.
Dupa declansarea anchetei, Politia Rutiera a dispus efectuarea unei expertize tehnice auto amanuntite. Concluzia specialistilor este aceea ca "accidentul putea fi evitat de catre Butuc Gheorghe, daca nu adormea la volan si controla directia de deplasare a autoturismului". Dimpotriva, Melente a reactionat corect virind dreapta; in caz contrar, s-ar fi produs "o tamponare frontala cu consecinte mult mai grave". Instanta urmeaza sa delibereze.