"Salutam propunerea de utilizare in formula de calcul a taxei auto a criteriului emisiei de dioxid de carbon care, alaturi de norma de poluare, vor stimula, din punctul nostru de vedere, achizitia de autovehicule cu tehnologii moderne, caracterizate prin emisii poluante foarte reduse si emisii scazute de dioxid de carbon", se arata intr-un comunicat al APIA remis, ieri.
Propunerea este in concordanta cu actiunile din ultima perioada ale Comisiei Europene, problematica poluarii si a emisiei de dioxid de carbon specifice mijloacelor de transport fiind tratata la nivel comunitar cu foarte mare seriozitate de catre majoritatea statelor membre, care au pus in practica masuri de limitare a poluarii (taxe, impozite, restrictii de circulatie), dar si de innoire a parcului auto (stimularea retragerii din uz), se afirma in comunicat.
APIA sustine necesitatea dezvoltarii industriei auto romanesti, in conditiile angajamentelor legate de protectia mediului, dar si reducerea virstei medii a parcului national auto, taxa fiind unul dintre instrumentele utilizate de catre majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene pentru sustinerea acestor obiective la nivel national. Indeplinirea obiectivelor legate de emisii mai mici si de reducerea virstei medii va avea efecte pozitive asupra sigurantei rutiere si va conduce la dinamizarea industriei auto din Romania.
Anul 2008 reprezinta inceputul unei etape de patru ani in care statele membre ale UE si-au luat, in cadrul Protocolului de la Kyoto, angajamentul de a reduce sever emisiile de dioxid de carbon pina in 2012.
Guvernul ia in calcul ajustarea legislatiei prin majorarea taxei de poluare auto pentru masini foarte vechi, cu motor non-euro, Euro 1 si Euro 2, si modificarea sumei pentru masini noi, pe un sistem in care emisia de dioxid de carbon va reprezenta criteriul principal de calcul si care va fi prezentat CE sub forma unei noi scrisori.
Taxa va fi calculata, in principal, in functie de emisia de dioxid de carbon (CO2), cea mai nociva, si, probabil, cea de azot, nu si in functie de celelalte emisii de noxe, precum oxizii de sulf, care au un grad mai redus de nocivitate si pot fi limitate prin catalizatorul autovehiculului.