* localnicii din satul Batogu, comuna Cireșu, se plâng că, de două săptămâni, firma “Pax”, care asigură cursele spre Brăila, nu a mai trimis mașini pe traseu * explicația primită de la Consiliul Județean a fost că blocajul a fost provocat de faptul că șoferii firmei ar avea Covid * conducerea “Pax” spune însă că există, într-adevăr, cazuri de Covid printre angajați, însă nu șoferii ar fi problema ci starea execrabilă a unei porțiuni de circa 10 kilometri din drumul spre Batogu * “Ne-am distrus mașinile, nu se mai poate circula, s-ar putea să renunțăm de tot la acest traseu”, spun cei de la “Pax” * șansele să se repare acel drum mai devreme de 3 - 4 ani sunt, practic, nule
Locatarii mai multor sate din județ, aflate pe traseul Brăila - Jugureanu, se plâng că nu mai pot ajunge în municipiu de circa două săptămâni deoarece firma care asigură respectiva cursă interjudețeană nu mai trimite nicio mașină pe traseu. ”De două săptămâni nu mai vine niciun autobuz, n-avem cu ce să mai ajungem la Brăila, pentru cumpărături sau pentru alte probleme pe care le avem de rezolvat. Noi nu avem mașină, iar singura posibilitate să parcurgem cei 70 de kilometri până la Brăila era cursa asigurată de trei ori pe zi de firma Pax. Era cu plecare la orele 5.45, 11.00 și 15.10, dar dintr-o dată n-a mai venit niciun autobuz. Am încercat să aflăm ce se întâmplă, de ce s-au oprit cursele, dar nu ne-a zis nimeni nimic de la dispeceratul firmei”, ne-a spus un localnic din satul Batogu, comuna Cireșu.
Pentru a afla ce se întâmplă cu cursa spre Jugureanu, cotidianul nostru a solicitat un răspuns din partea Consiliului Județean, instituția care supervizează activitatea de transport public călători pe raza județului. Răspunsul primit a fost unul destul de îngrijorător: ”Șoferii sunt bolnavi de Covid. Firma încearcă să reia traseele de săptămâna aceasta. Nu se găsesc alți șoferi disponibili. Vom monitoriza situația. Vom primi o informație scrisă în acest sens”.
Potrivit patronului firmei ”Pax”, Alexe Papenov, situația nu stă chiar așa cum ne-a fost prezentată de funcționarii Consiliului Județean. Astfel, acesta ne-a confirmat că există angajați din cadrul firmei care ar fi fost testați pozitiv cu Covid în ultima perioadă, însă spune că nu este vorba despre șoferi ci despre lucrători din cadrul atelierului mecanic al societății. ”Avem cazuri de Covid, dar nu în rândul șoferilor ci în cadrul atelierului auto al firmei. Problema cea mare nu e cea legată de Covid și de regulile de distanțare impuse de pandemie. Problema e că ne distrugem mașinile pe acest traseu, mai exact pe o porțiune de drum dintre Lișcoteanca și Batogu, unde sunt niște gropi infernale și nu se poate circula decât în ritm de melc și chiar și așa nenorocim mașinile. Ca să scape de gropi, șoferii ies efectiv în câmp, pe un drum de pământ paralel cu drumul de piatră. Dar când plouă, cum a plouat săptămânile trecute, nu se mai poate merge nici pe acolo. Avem deja două mașini trase pe dreapta, cu arcurile rupte, iar cum în perioada asta nu prea s-a lucrat la depozitele de piese, n-am putut să facem reparațiile necesare. O mașină este programată la atelier și urmează să vină piesele de schimb, iar dacă o repunem în funcțiune o să reluăm cursele spre Lișcoteanca. Rămâne, totuși, nerezolvată problema acelei porțiuni de drum, care ne provoacă atâtea pagube. Am informat autoritățile județene, dar nu s-a luat nicio măsură”, ne-a declarat Alexe Papenov. În aceste condiții, conducerea ”Pax” nu exclude varianta de a renunța la cursa Brăila - Jugureanu, pentru care a licitat în urmă cu circa un an și jumătate.
Drumul distrus, birocrație maximă, reparații peste vreo 3 - 4 ani...
Am solicitat așadar un nou punct de vedere de la Consiliul Județean, referitor la situația porțiunii de drum la care face referire șeful firmei de transport. Vicepreședintele CJ Ionel Epureanu ne-a declarat că situația respectivului tronson de drum este cunoscută și că în prezent se fac demersuri pentru obținerea unei finanțări europene prin care să fie reabilitat și modernizat întregul drum județean 203R, din care face parte și tronsonul Batogu - Lișcoteanca. Concret, potrivit informațiilor transmise de vicele Epureanu, este vorba despre DJ 203R Ulmu - Cireșu - Batogu - Lișcoteanca - Drogu, care ar urma să beneficieze de ample lucrări de modernizare și reabilitare, pe o lungime totală de 33 de kilometri. Rebilitări se vor face pe porțiunile asfaltate ale acestui drum, care vor beneficia de un nou covor asfaltic, iar modernizări - cu realizare de fundație și asfaltarea carosabilului - pe porțiunile care în prezent sunt doar pietruite, cum este cazul celor 10 kilometri dintre Batogu și Lișcoteanca. Problema este că șoseaua nu va intra în lucru mai devreme de 3 - 4 ani, după cum recunoaște inclusiv Ionel Epureanu. ”Deocamdată suntem în faza în care trebuie să obținem finanțare pentru asistența tehnică pentru întocmirea documentației care va sta la baza proiectului prin care vom încerca să obținem fondurile europene, pentru exercițiul financiar 2021 - 2027. Mai dureză vreo 3 - 4 ani până când DJ 203R va intra în lucru pe cei 33 de kilometri”, ne-a explicat vicepreședintele CJ. Întrebat de reporterul nostru dacă până atunci nu s-ar putea, totuși, să se intervină cu niște utilaje pentru nivelarea tronsonului pietruit dintre Batogu și Lișcoteanca, Epureanu a declarat că se va încerca acest lucru în perioada imediat următoare. ”Lucrări de întreținere se pot face, cu bani de la bugetul județului, și o să vedem ce se poate face pentru a se putea circula mai bine pe acel tronson. Ideea e că trebuie să intervenim până când va începe implementarea proiectului de modernizare, deoarece odată cu obținerea finanțării europene nu mai putem face intevenții pe acel drum”, ne-a mai spus Ionel Epureanu.