• faza testelor de rezistență a început luni, 12 iunie, și va dura până spre sfârșitul acestei săptămâni • în prima zi, 60 de camioane au staționat în coloană pe toată lungimea podului • greutatea totală a acestora, de circa 2.400 tone, a făcut ca podul să se coboare cu circa 60 de centimetri, valoare ce se încadrează în marja de toleranță • ieri, s-au făcut teste pe puncte sensibile, concentrându-se un grup compact, de 19 camioane, în apropierea punctului unde coboară cablurile de susținere în blocul de ancoraj • zona respectivă s-a lăsat cu circa 1 metru, iarăși în marja de toleranță • podul, în ansamblu, este gata, însă mai sunt de pus la punct anumite detalii, ceea ce poate duce la amânarea marii inaugurări, care momentan este anunțată pentru data de 27 iunie
Podul peste Dunăre a ajuns în faza testelor de rezistență, iar prima probă, desfășurată, luni, 12 iunie, care a implicat desfășurarea unei coloane de 60 de camioane încărcate, distribuite uniform pe toată lungimea de circa 2 kilometri a viaductului, a decurs fără probleme. Greutatea însumată a celor 60 de camioane a ajuns la 2.400 de tone, iar podul s-a lăsat, per ansamblu, circa 60 de centimetri, valoare ce se încadrează cu brio în marja de toleranță, după cum ne-a explicat ing. Viorel Eșanu, reprezentantul constructorului - asocierea de firme italiano-japoneză Webuild - IHI. Ieri, testul de rezistență a constat în poziționarea, pe viaductul de acces dinspre partea brăileană, a 19 camioane, cu greutatea însumată de circa 760 de tone, pe o suprafață mică, în apropierea punctului unde coboară cablul de susținere în blocul de ancoraj, adică în zona de efort maxim a structurii de rezistență. Datele preliminare indicau o coborâre a părții de rulare din zona respectivă cu circa un metru ceea ce, de asemenea, se încadra fără probleme în marja de toleranță. Probele vor continua astăzi și mâine, tot cu 19 camioane grupate în anumite puncte sensibile, pe partea dinspre malul tulcean. Ulterior, datele colectate de cei 35 de senzori amplasați pe toată lungimea podului vor fi analizate de experți care vor trage concluziile aferente. După cum se prezenta situația în primele două zile de probe, totul pare să fie în parametri, așa încât podul să primească undă verde pentru a fi dat în exploatare.
Inaugurarea de pe 27 iunie, sub semnul întrebării
În ceea ce privește marea inaugurare, se vehiculează de ceva vreme data de 27 iunie, atunci când oficiali de la București și reprezentanți ai Uniunii Europene ar urma să vină să taie panglica, pentru a se da drumul circulației pe podul propriu-zis și pe porțiunile de drum care sunt deja gata. Pe șantier mai sunt, însă, detalii de pus la punct, iar reprezentanți ai constructorului cu care au discutat reporterii noștri, ieri, la fața locului, s-au arătat sceptici că totul va fi gata în următoarele două săptămâni. Cu alte cuvinte, e foarte posibil ca inaugurarea să nu se facă marți, 27 iunie, ci să se amâne pentru o dată ulterioară. Rămâne, însă, de văzut cum vor evolua lucrurile...
Deocamdată, ieri încă se lucra la pregătirea pentru asfaltare a ultimei porțiuni din rampa de acces de pe malul brăilean. Este vorba despre un segment de circa 150 metri lungime, care încă e la stadiul stratului de pietriș. Ni s-a spus, totuși, că până la finalul acestei săptămâni se va turna asfalt și pe această porțiune. În rest, se mai lucrează la montarea parapeților care vor separa cele două sensuri de mers. Apoi vor trebui trasate marcajele rutiere. Se mai lucrează în prezent la vopsirea turnurilor de pe ambele maluri, precum și la montarea iluminatului arhitectural. De asemenea, se mai montează balizajul aeronautic și naval. Toate aceste detalii trebuie puse la punct, la podul propriu-zis, înainte de inaugurare.
Drumurile, gata abia spre sfârșitul anului
Cele mai mari întârzieri sunt, însă la drumurile de legătură. După cum s-a mai spus, în primă fază, după ce podul va fi deschis circulației, vor fi accesibile doar anumite porțiuni de drum, atât pe malul brăilean cât mai ales pe cel tulcean. Pe partea Brăilei se poate circula doar de la Calea Galați până la pod. De la Șoseaua de Centură până la sensul giratoriu de la Calea Galați drumul este doar în stadiul de realizare a fundației, pe această porțiune fiind inclus și un pasaj rutier peste calea ferată, care este gata cam în proporție de 75%. Practic, abia spre sfârșitul toamnei se preconizează că se va putea circula pe tot drumul de acces de pe malul brăilean, adică de la Șoseaua de Centură până la viaductul de acces pe pod.
Pe malul tulcean, este gata doar o porțiune de circa 4 kilometri, care reprezintă o scurtătură până la Măcin. Drumul principal prevăzut în proiect, cel care leagă podul cu localitatea Jijila, în lungime de circa 18 kilometri, este, de asemenea, în stadiul realizare a fundației, asfaltarea propriu-zisă urmând să fie gata abia spre sfârșitul anului. Cert este că mult a fost, puțin mai este până această megainvestiție va deveni funcțională sub toate aspectele.