Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, cel care l-a înlocuit în această vară la cârma instituţiei pe Ioan Rus, după celebrul derapaj declarativ, dă drept sigură realizarea proiectului investiţional "Podul peste Dunăre" de la Brăila. Mai mult, spune că va fi realizat din fonduri europene şi că 2016 va fi un an decisiv pentru acest proiect despre care s-a tot vorbit în ultimii 20 de ani.
În cadrul unui interviu acordat presei centrale pe tema MasterPlanului General de Transport, oficialul a fost întrebat şi despre stadiul proiectului de la Brăila. "Se vorbeşte de 25 de ani de un pod nou la Brăila. Nu aş vrea să credeţi că iau în glumă acest pod. Este extrem de important pentru noi şi cei care tranzitează ţara. În ceea ce priveşte Podul de la Brăila - Tulcea, Studiul de Fezabilitate este în execuţie şi are termen la anul, în 2016, să fie gata şi ulterior să fie pregătită şi pornită licitaţia. Am discutat cu autorităţile de la Brăila şi Tulcea să asigure tot sprijinul necesar. Din vară s-au făcut deja studiile geotehnice. Podul se va face din fonduri europene". Dar nu a spus şi când se va face acest pod, mai ales că în MasterPlanul General de Transport, proiectul are grad de prioritate II, cu orizont de implementare spre 2030.
Astfel, informaţiile privitoare la termenele din proiect devin contradictorii: pe de o parte, oficialul spune că în 2016, cel mai devreme, ar putea avea loc licitaţia pentru pod, iar planificarea din MPGT pune pe pauză proiectul timp de vreo 10 - 15 ani. Ar fi ciudat ca, prin absurd să zicem, să se stabilească un constructor general pe final de 2016 (în cel mai optimist caz, adică fără contestaţii şi para-contestaţii) în condiţiile în care lucrările încep abia peste 10 ani. De ce spunem asta? Pentru că studiul de fezabilitate în baza căruia se realizează documentaţia aferentă licitaţiei are timp de valabilitate limitat. Tocmai de aceea se fac revizuiri ale acestor documente o dată la 2 ani.
Revizuirea studiului pentru pod a costat peste 5,6 milioane lei
Oricum ar sta lucrurile, trebuie punctat un alt aspect important al problemei, şi anume faptul că revizuirea nu este gratis, iar în cazul proiectului cu podul peste Dunăre la Brăila, cea mai recentă actualizare a costat undeva la 5,63 milioane de lei.
Mai precis, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a anunţat în primăvara acestui an că a semnat contractul pentru revizuirea proiectului cu o asociere având în frunte "Institutul de Studii şi Proiectări Căi Ferate" şi, drept asociaţi, mai multe firme având doar iniţiale în denumire, gen SC "E.D.IN" SRL şi SC "S.T.E." SRL, plus italienii de la "Pegaso Ingegneria" SRL. Tot atunci s-a făcut public faptul că valoarea totală a contractului este de 5.635.643,87 lei, fără TVA, finanţarea venind 85% din fonduri FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională) şi 15% de la bugetul de stat.
Toate acestea, în ciuda faptului că proiectul investiţional care vizează podul peste Dunăre a fost lăsat în coada listei ca importanţă în Master Planul General de Transport, după cum spuneam mai devreme, cu orizont de implementare abia spre 2030.
Master Planul pe Transporturi, aprobat în vară de Comsia Europeană
Comisia Europeană a aprobat în iulie anul acesta varianta finală a Master Planului General de Transport, document strategic ce defineşte şi prioritizează proiectele de investiţii în infrastructura României, în perioada 2015 - 2030. Valoarea totală a proiectelor este 43,5 miliarde de euro, însă în ce măsură acestea vor fi puse în practică depinde de capacitatea autorităţilor de a atrage surse de finanţare. Brăila a rămas prinsă în 4 proiecte de infrastructură rutieră şi anume 3 drumuri expres (Muntenia Express, Milcovia Express şi Dogrogea Express) plus podul peste Dunăre.
Muntenia Express, pe itinerarul Găieşti - Ploieşti - Buzău - Brăila, are o lungime de 237 km şi un deviz general de 1,006 miliarde euro, fără TVA. Drumul Milcovia Express pe itinerarul Bacău - Focşani - Brăila - Galaţi, are o lungime de 211 km şi presupune o investiţie de 0,826 miliarde euro, fără TVA. Cel mai mare proiect însă este Dobrogea Express şi înglobează, de fapt, două investiţii majore: drumul în sine plus podul peste Dunăre. Dobrogea Express pleacă din Brăila, va traversa viitorul pod peste Dunăre - prins şi el în buget, şi apoi pe ruta Măcin - Tulcea va face legătura cu Constanţa (lungimea de 188 km, iar valoarea estimată se ridică la 1,137 miliarde euro). În plus faţă de drumurile expres, Brăila este prinsă în MPGT şi cu drumul TransRegio Brăila - Slobozia - Drajna - Călăraşi - Chiciu, cu o lungime de 142 km şi un buget estimat de 71 milioane euro, fără TVA. Potrivit Master Planului, în varianta optimistă lucrările la toate aceste obiective ar urma să fie executate după 2020. În varianta pesimistă, proiectele ar avea însă toate şansele să fie expediate spre 2030.