• este o lucrare dificilă, peste un mare canal de irigaţii, dar care are un ritm de lucru bun • investiția face parte din proiectul de reabilitare a drumului județean 255A Silistraru - Unirea - Gropeni, ce include și reparații capitale la podurile și podețele de pe traseu • șoseaua are deja covor asfaltic nou, pe toată lungimea de 17 kilometri • în prezent, se mai lucrează la podul de la Gropeni și la un podeț de la Silistraru • proiectul integral ar putea fi gata complet până în luna aprilie a anului viitor, cu opt luni mai devreme decât termenul inițial • în zona localității Gropeni, traversarea canalului de irigați se face în prezent pe un podeț provizoriu, din tuburi de beton
Suntem de pomină în România cu sutele de poduri rutiere ori peste calea ferată, deteriorate grav din cauza trecerii timpului, a intemperiilor, dar mai ales a neîntreţinerii şi reparaţiilor de care s-a uitat cu zecile de ani! Iar urmările unor asemenea “omisiuni” înseamnă posibile catrastrofe, inclusiv cu pierderi de vieţi omeneşti. Trebuie, însă, luat aminte şi la podurile care traversează infrastructura principală de irigaţii. Un exemplu a fost, cu mai mulţi ani în urmă, podul de la Însurăţei, o problemă ce s-a dovedit greu de rezolvat de sucursala brăileană a Agenției Naționale pentru Îmbunătățiri Funciare. Lucrurile s-au rezolvat până la urmă. În prezent, un alt pod, construit în 1968, este intrat în reparații capitale. E vorba despre podul de la marginea localității Gropeni, care traversează canalul de irigaţii CA1. Podul se află pe drumul județean 255A, care leagă localitățile Silistraru - Unirea - Gropeni, drum pentru care Consiliul Județean a obținut o finanțare europeană, în vederea unei reabilitări ample, atât a carosabilului cât și a podurilor și podețelor aflate pe traseu. Investiția se ridică la 11 milioane de euro, din care circa 9 milioane de euro reprezintă valoarea lucrărilor executate de firma Eurobuilding, cea care a câștigat licitația organizată în acest sens. Restul de circa 2 milioane reprezintă proiectarea și alte operațiuni conexe. La ora actuală, șoseaua propriu-zisă este finalizată, cu un covor asfaltic nou pe toată lungimea de 17 kilometri. Mai este de lucru doar la podul de la Gropeni, care este refăcut în totalitate în cadrul acestui proiect, și la încă un podeț peste un canal de desecare, o lucrare de mai mică amploare, din zona Silistraru. La podul peste canalul de irigații CA1 s-au început lucrările în primăvara acestui an, când vechea construcție a fost demolată în totalitate, în prezent acolo traversarea canalului făcându-se pe un podeț provizoriu din tuburi de beton. În primăvară, constructorul a reușit doar să monteze piloții noului pod, apoi lucrarea a fost întreruptă deoarece deficitul mare de apă cauzat de seceta prelungită a făcut să fie foarte mare cerere de apă pentru irigații, astfel că nu s-a putut menține golirea canalului. Redeschiderea șantierului a fost amânată pentru data de 1 octombrie, dată la care firma Eurobuilding a început în forță lucrările la podul de la Gropeni. Chiar dacă nu s-a mai pompat apă pe canal, conducerea CJ ne-a informat că pe șantierul respectiv s-a lucrat în condiţii deosebit de grele, chiar în noroi, din cauza pânzei de apă freatică ridicate. ”A fost nevoie, de aceea, de un batardou, consolidarea terenului făcându-se prin cei opt piloţi, încastraţi la 12 metri adâncime, iar prin lucrul inclusiv sâmbăta s-a recuperat mult din timpul necesar la turnarea radierului şi a culeelor. Cum spun constructorii, «s-a ieşit repede din pământ», iar acum, şi datorită vremii, se lucrează cu mult spor la suprafaţa terenului”, ne-au informat Ionel Epureanu, vicepreședintele CJ Brăila, și Silviu Nisipeanu, directorul Direcţiei Tehnice şi Lucrări Publice din cadrul aceleiași instituții.
Per total, constructorul ar putea finaliza complet lucrările la drumul respectiv, cu tot cu poduri, podețe, dar și alte aspecte ce țin de montarea de parapeți, marcaje și alte detalii, în luna aprilie a anului viitor. Dacă se va întâmpla așa, am putea vorbi despre unul dintre puținele proiecte care au fost terminate mult mai repede decât termenul prevăzut în contract, care este luna noiembrie 2023.