Mergi la conţinutul principal
13.000 de cărți de muncă uitate la ITM

Piedici la pensionare

* documentul reprezintă dovada vechimii în muncă realizate până la data de 31 decembrie 2010, astfel că fără el nu se poate întocmi dosarul de pensionare * aproape 13.000 de carnete de muncă se află în arhiva ITM Brăila, titularii fiind persoane încadrate la angajatorii cu capital integral privat (SRL, SNC, SA, Asociații/Fundații) care nu mai aveau activitate la 1 ianuarie 2011 * unii dintre titulari sunt plecați în străinătate, alții nu conștientizează importanța documentului, astfel că nu încearcă să îl recupereze * ITM invită persoanele în cauză să vină să-și ridice cărțile de muncă, pentru a nu avea probleme când ajung la vârsta pensionării

 

Carnetul de muncă este un act de o importanță majoră pentru titular, deoarece reprezintă documentul care atestă vechimea în muncă realizată până la data de 31 decembrie 2010. După cum se știe, începând din 1 ianuarie 2011, evidența muncii a început să fie ținută prin intermediul registrului general de evidență al salariaților. Totuși, carnetele de muncă rămân singura dovadă pentru anii de muncă dinainte de 2010, documentul fiind absolut necesar la întocmirea dosarului de pensionare. După schimbarea legislației, la începutul anului 2011, carnetele de muncă aflate în păstrarea Inspectoratelor Teritoriale de Muncă le-au fost trimise angajatorilor, care le-au înmânat la rândul lor titularilor. La acea dată existau și situații speciale, ale angajatorilor care își încetaseră activitatea, astfel că ITM-urile a trebuit să găsească modalități ca aceste documente să intre în posesia titularilor. La Brăila, au fost circa 50.000 de carnete de muncă aflate în o astfel de situație, iar cea mai mare parte dintre ele a ajuns la titulari în primii ani de la schimbarea legii, prin strădania angajaților ITM care a trebuit să-i identifice individual pe cei în drept. Totuși, în arhiva instituției încă se mai află câteva mii de cărți de muncă ale unor persoane fizice care nu au venit nici până la această oră să le ridice. Este vorba despre 12.800-13.000 astfel de documente. Unii dintre titularii acestora au decedat între timp, însă în marea majoritate a cazurilor este vorba despre persoane care efectiv neglijează recuperarea cărților de muncă, probabil pentru că nu știu că fără acestea nu își pot finaliza formalitățile de pensionare.

„Printre posibilele cauze care au condus la existența în arhiva inspectoratului a unui număr destul de mare de carnete de muncă, apreciem că ar fi: părăsirea teritoriului României a multor dintre titularii carnetelor; aprecierea de către unii dintre ei că păstrarea acestui document de către instituția noastră este în siguranță; necunoașterea prevederilor legale referitoarea la importanța acestui document”, ne-a transmis conducerea ITM Brăila.

Concret, potrivit datelor transmise de ITM, carnetele aflate în arhiva inspectoratului pot fi defalcate astfel: 5-6% aparțin unor pensionari sau persoane decedate; circa 25% sunt ale unor persoane angajate după data de 1 ianuarie 2011, care, deși au fost identificate și contactate prin intermediul angajatorilor, încă nu s-au prezentat la sediul ITM pentru a-și lua carnetul de muncă. Restul de circa 70% dintre carnete sunt ale unor titulari care fie nu au fost identificați ca fiind încadrați, fie nu figurează ca încadrați după data de 01.01.2011 (40-45%), fie au fost încadrați după această dată, însă la data verificării nu figurau cu contract de muncă activ la niciun angajataor (25-30%).

 

Cum pot fi recuperate cărțile de muncă

Reprezentanții ITM Brăila au emis un comunicat prin care îi invită pe titulari să solicite returnarea carnetelor de muncă. Redăm mai jos conținutul comunicatului ITM.

”Având în vedere prevederile art.4(2) din Decretul nr.92/1976 (abrogat), potrivit cărora ”la încetarea activității, carnetul de muncă se înmânează titularului cu toate înscrierile la zi”, persoanele care au fost încadrate pe bază de contract individual de muncă la angajatorii cu capital integral privat (SRL, SNC, SA, Asociații/Fundații), înființați după anul 1990 în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale care au încetat activitatea în perioada 1990 - 2010, sunt invitate să se prezinte la sediul Inspectoratului Teritorial de Muncă Brăila, din Strada D. Bolintineanu, nr.7, în zilele de luni - miercuri și vineri, între orele 8.30 - 16.30 și joi, între orele 8.30-18.30  având în posesie actul de identitate, în vederea ridicării carnetelor de muncă.

Verificarea existenței carnetului de muncă în arhiva ITM Brăila se poate face consultând lista atașată:  (https://www.inspectiamuncii.ro/documents/547298/42531968/carneteÂdeÂmuncaÂITM.pdf/b98cfdc1-854b-4727-a9d7-f0907ab5ed0a)

Prin excepție, în lipsa titularului, eliberarea se poate face după caz: unei alte persoane, în baza unei împuterniciri în forma autentică și a actului de identitate; unei alte persoane, care poate fi unul din părinți, soțul sau soția, în baza unei împuterniciri/delegații, cu condiția ca aceasta să prezinte atât BI/CI propriu cât și al titularului carnetului de muncă - în copie; în cazul decesului titularului, eliberarea se face soțului/soției, copiilor majori sau părinților, în baza unei cereri și cu condiția prezentării de către aceștia a BI/CI precum și a  certificatului de deces.

Măsurile de protecție a datelor cu caracter personal nu ne permit publicarea unor informații exacte cu privire la titularii carnetelor de muncă. Pentru verificarea identității, titularul cu numele publicat în listă se poate adresa telefonic la numerele de telefon: 0239/611.586, 611.587, 612.778 sau direct la sediul instituției”.

Persoanele care vor ridica carnetul de muncă de la ITM Brăila vor apărea pe lista publicată până la actualizarea acesteia, se mai precizează în comunicat.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro