Peste 8.000 de carduri au fost activate, în două zile | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Peste 8.000 de carduri au fost activate, în două zile

Sistemul cardurilor de sănătate nu a funcţionat, zilele astea, atât de bine pe cât îşi doreau autorităţile. Medicii de familie brăileni au fost luaţi cu asalt, încă de luni, de către pacienţii veniţi pentru a-şi activa noile documente medicale, iar graba lor se reflectă şi în numărul cardurilor activate. Astfel, dacă săptămâna trecută, la nivelul judeţului nostru erau activate 25.000 de astfel de documente, ieri, numărul a crescut la 33.012. Diferenţa de 8.012 de carduri activate ar fi putut fi şi mai mare dacă noul sistem nu ar fi cedat de mai multe ori în ultimele două zile.
"Lucrurile au decurs diferit în funcţie de momentul zilei. Ieri (luni - n.r.), lucrurile au mers mai prost, în sensul că activarea cardurilor s-a făcut mai greu, recunoaşterea cardului s-a făcut mai lent. La începutul zilei, a durat mai mult o consultaţie, din cauza faptului că a durat mai mult recunoaşterea cardului şi pe urmă validarea serviciului. Astăzi (marţi - n.r.), în prima parte a zilei, a mers foarte bine. Au existat scurte momente în care validarea sau desfăşurarea consultaţiei în sistemul informatic a fost mai lentă, fie pentru că s-a intrat mai greu pentru recunoaşterea cardului, fie pentru că s-a validat mai greu serviciul", ne-a spus dr. Viorica Naumov, preşedintele Societăţii Medicilor de Medicina Familiei/Medicina Generală Brăila.
Însă, există şi medici de familie care s-au confruntat cu probleme la activarea cardului pe parcursul întregii zile. "Sunt şi colegi de-ai mei din Brăila care mi-au spus că a fost mai greu, chiar nu au putut să valideze azi dimineaţă (marţi - n.r.) carduri, tocmai pentru că nu erau cardurile recunoscute. Nu se putea intra în consultaţie. Medicii de familie au diverse softuri de cabinet şi unii lucrează cu un soft, alţii cu altul. În România există mai multe firme de softuri medicale. Acum se pare că şi aici sunt nişte diferenţe, însă toate aceste softuri sunt compatibile cu SIUI - Sistemul Informatic Unic Integrat. Dar SIUI şi cardul electronic de asigurări de sănătate au fost, probabil, suprasolicitate zilele astea, de aici unele disfuncţionalităţi, pentru că sunt la început, sigur că au apărut probleme", a mai adăugat sursa citată.
Ionela Fecioru, purtătorul de cuvânt al Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Brăila, ne-a comunicat însă că nu există nicio problemă majoră cu sistemul, ci doar "merge puţin mai încet".
"Într-adevăr, au fost 10 carduri invalide, însă de această problemă se ocupă cei de la IT şi o vor remedia în cel mai scurt timp. Mai există şi 3 carduri blocate, dar aici nu din vina sistemului, ci a posesorilor care au introdus PIN-ul greşit. Mai fac un apel către toţi asiguraţii: nu introduceţi în bancomate aceste carduri! Încă nu am primit nicio sesizare de la bănci, însă am văzut că la nivel naţional au fost oameni care au introdus cardurile de sănătate în bancomate", ne-a spus Fecioru.
De precizat este faptul că acest card electronic vine cu un PIN unic, adică 000. În momentul activării, posesorul trebuie să înlocuiască acest PIN cu unul format din patru cifre şi pe care să-l ţină minte şi să nu-l divulge altor persoane.
La CJAS mai sunt 3.260 de carduri rămase neridicate. În ultimele zile, 300 de pacienţi s-au prezentat la sediul din strada Roşiori pentru a-şi lua documentele medicale, iar alte 200 de carduri au fost preluate de către medicii de familie pentru a fi înmânate posesorilor. Alte 10 astfel de documente au fost refuzate din convingeri religioase. "Am rugămintea ca medicii de familie din mediul rural care nu au venit încă la CJAS pentru a prelua cardurile pacienţilor, să vină zilele acestea. Îi rugăm să ne ajute cu distribuirea acestora. Nu putem pune sute de oameni din sate şi comune pe drumuri pentru a veni în municipiu doar pentru treaba asta", a mai spus purtătorul de cuvânt al CJAS Brăila.

"Sistemul nou şi sistemul vechi, fără card, să funcţioneze în paralel! Cel nou nu este complet funcţional"

Pentru a evita cozile de la cabinetele medicale, autorităţile recomandă asiguraţilor să nu meargă la medicii de familie doar pentru activarea noilor documente medicale. "Cardurile electronice de sănătate se activează atunci când asiguratul are nevoie de un serviciu medical. Acestea pot fi activate la orice furnizor de servicii medicale, nu doar la medicii de familie, în afară de farmacii şi furnizorii de dispozitive medicale", a precizat Ionela Fecioru.
Părerea medicilor de familie e puţin diferită. "E păcat că acest card nu poate fi activat şi la farmacii. Ar fi fost corect să se activeze şi acolo. Am înţeles că zilele astea au fost nişte lucruri mai neplăcute. Pacienţii, care s-au dus la farmacie cu reţete cronice eliberate luna trecută de medicii de familie, au fost trimişi la medicii de familie pentru că nu aveau cardurile activate. Astfel, cabinetele au fost luate cu asalt. S-au creat nişte situaţii neplăcute", ne-a povestit dr. Naumov.
"Ca o concluzie, noi, medicii de familie suntem de acord cu aplicarea cardului şi cu folosirea lui în cabinetele medicale, doar că ar fi bine ca cel puţin pentru 2-3 luni, sistemul cu card şi sistemul vechi, fără card, să funcţioneze în paralel, pentru că în acest moment, sistemul de lucru cu card încă are multe lucruri necunoscute. Şi nu este chiar complet funcţional. Atunci este foarte greu să ţii pacienţii la uşă şi să aştepte ca sistemul să funcţioneze perfect", este apelul preşedintelui Societăţii Medicilor de Medicina Familiei/Medicina Generală Brăila către autorităţile de la Bucureşti.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro