Procesul de corectare a dizabilitatilor de limbaj are, in general, o durata mai mare de un an, iar interventiile difera de la caz la caz. Practic exista un program general de interventie, dar acesta este adaptat pentru fiecare copil. Cele mai bune rezultate se obtin atunci cind familia sprijina logopedul in munca sa si respecta rugamintile acestuia, programul recomandat, a mai spus directorul Marian Closca. Corectarea acestor defecte la adult este mult mai dificila, iar in judetul Braila nu exista nici un cabinet specializat in logopedie pentru adulti.
Greseli la dictare din cauza pronuntiei defectuoase a copilului
Procesul de depistare a copiilor cu asemenea tulburari se deruleaza in special in invatamintul primar, unde sint descoperiti mai frecvent asemenea copii. La aceasta virsta se poate observa daca defectele de vorbire sint ceva trecator sau trebuie tratate cu ajutorul unui logoped.
Invatatoarea Marioara Dragan de la Scoala nr. 10 a spus ca are asemenea cazuri, insa in cele mai multe situatii se loveste de dezinteresul parintilor in tratarea acestor defecte de vorbire. "Am un copil care anul trecut avea probleme de pronuntie, insa anul acesta a fost taiat de pe lista pentru ca nu mai avea probleme. Am lucrat cu el la clasa. Avea probleme cu pronuntia literelor r si s. Cu ajutorul unor poezii specifice, cu atentie si cu efort din partea copilului a fost recuperat, chiar daca nu s-a dus intr-un centru logopedic. La copiii mici cele mai mari probleme le creeaza faptul ca ei nu asociaza sunetul corect literei si gresesc la dictare", a explicat invatatoarea Marioara Dragan.
Cind copiii cresc, aceste defecte, daca ramin, ii pot pune in situatii destul de dificile la examenele orale, insa nu intotdeauna. De exemplu, profesoara de limba franceza Rosana Nicolae de la Liceul "Cerna" a spus ca elevii care nu-l pronuna corect pe r sint chiar avantajati din punctul de vedere al pronuntiei, dar la alte limbi acest defect ii dezavantajeaza. "Eu am si acum un elev peltic, dar este foarte muncitor, are multe preocupari extrascolare. Probabil ca acest defect pe care il are l-a mobilizat sa se implice mai mult. La unii elevi mai mari temperamentul acopera acest defect", a spus prof. Rosana Nicolae, directorul adjunct al Liceului "Cerna". Profesorul de limba engleza Sorin Ionescu a remarcat ca de-a lungul timpului a avut multi elevi care graseiau, dar se descurcau si la oral, iar la examene ei se montau si reuseau sa se descurce. Profesoara Angela Panaitescu a spus ca e adevarat, cei cu dificultati de pronuntie se descurca mai greu, dar daca profesorul are rabdare cu ei, are tact, elevul nu va fi defavorizat.
Braila are 12 centre logopedice in municipiu
Aceste tulburari apar atit la copii cu cerinte educative speciale, cit si la cei normali. Principala cauza la copiii normali este una emotionala, in timp ce la copiii cu cerinte educative speciale aceste tulburari sint asociate deficientelor mintale, caracterizate si de tulburari de limbaj. In anul trecut la CJRAP s-a acordat consiliere de grup pentru 43 de parinti si s-a facut informare pentru 353 de parinti. La nivelul judetului Braila exista 12 cabinete de logopedie, care formeaza reteaua din centrul logopedic al judetului, insa nici un asemenea cabinet nu este in mediul rural si nici nu se fac asemenea evaluari la tara. Cele 12 cabinete de logopedie sint situate in unitatile scolare: Gradinita nr. 18 - trei, Gradinita nr. 38, Gradinita nr. 12, Scoala Al. I. Cuza, Gradinita nr. 36, Gradinita nr. 23, Scoala nr. 24, Gradinita nr. 56, Scoala nr. 21, Gradinita nr. 30. In aceste zile se desfasoara din nou evaluarile pentru a depista elevii cu probleme, iar cei care au asemenea dificultati de pronuntie sint indrumati catre centrul logopedic la care este arondata unitatea scolara respectiva.