Deşi Consiliul Local Municipal a emis de jumătate de an o hotârâre prin care reglementează ridicarea maşinilor parcate neregulamentar pe domeniul public, municipalitatea brăileană încă nu dispune de o autospecială proprie pentru derularea acestei operaţiuni. În caz de nevoie, se apelează la un utilaj închiriat de la o firmă din Galaţi. Ritmul ridicărilor se menţine, însă, destul de scăzut, iar instituţiile care trebuie să pună în aplicare hotărârea CLM se acuză reciproc pentru acest lucru. Astfel, Poliţia Locală se plânge că nu poate lua de pe domeniul public autoturismele parcate necorespunzător deoarece durează foarte mult până când autospeciala de la Galaţi soseşte în Brăila. Pentru ca treaba să meargă mai eficient, Poliţia Locală aşteaptă ca "Braicar" SA - firma însărcinată de CLM să se ocupe de ridicarea, transportul şi depozitarea maşinilor cu probleme - să îşi achiziţioneze un utilaj propriu. Numai că "Braicar" spune că n-are de ce să dea bani pe o astfel de maşinărie, care costă zeci de mii de euro, din moment ce Poliţia Locală solicită prea puţine operaţiuni de ridicare. "De ce să dau atâţia bani pe o autospecială, dacă frecvenţa cu care urmează să o folosesc este de o maşină la două luni?!", se întreabă retoric directorul "Braicar", Cornel Săndulescu. În replică, directorul Poliţiei Locale, Traian Jipa, ne-a declarat că subordonaţii săi vor înmulţi cererile adresate "Braicar" pentru ridicarea maşinilor. "Până acum ne-am axat mai mult pe aplicarea de avertismente şi sancţiuni, fiindcă ştiam că pentru a aduce platforma de ridicare de la Galaţi este nevoie de o serie de proceduri ce durează destul de mult. Dacă se pune problema că «Braicar» nu îşi achiziţionează o platformă proprie fiindcă are prea puţine solicitări din partea noastră, atunci o să facem solicitări mai des, să vedem ce o să se întâmple", ne-a spus directorul Jipa.
Cert este că, din august, de când a început aplicarea HCLM nr. 190, Poliţia Locală, în colaborare cu "Braicar" SA, nu a ridicat de pe domeniul public mai mult 20 de autoturisme. Cele mai multe dintre acestea erau expuse la vânzare în spaţii neautorizate, iar celelalte erau parcate necorespunzător, încurcând accesul în incinta unor instituţii publice.
Reamintim că HCLM nr. 190 a fost emisă în luna mai a acestui an, pentru a reglementa operaţiunile de ridicare a autoturismelor parcate neregulamentar pe domeniul public. Prin emiterea acestei hotărâri, consilierii locali au avut drept scop descongestionarea drumurilor, utilizarea eficientă a locurilor de parcare, protejarea pietonilor şi a spaţiilor verzi, eliberarea domeniului public de vehicule abandonate, optimizarea transportului în comun, accesul facil al autobuzelor în staţii.
Taxe foarte mari
Chiar dacă, până în prezent, HCLM 190 a fost aplicată doar sporadic, din cauza lipsei de comunicare dintre Poliţia Locală şi "Braicar", ridicarea autoturismelor parcate neregulamentar sau expuse la vânzare în locuri neautorizate a provocat deja reacţii diferite printre brăileni. Unii sunt de acord cu această măsură radicală, alţii consideră că municipalitatea face un abuz, cu atât mai mult cu cât taxele impuse pentru recuperarea autoturismelor sunt considerate foarte mari. Reamintim că pentru fiecare zi cât este ţinută în spaţiul special de depozitare din incinta un depou al "Braicar", proprietarul maşinii trebuie să plătească o taxă de staţionare de 385 lei. În plus, mai trebuie achitată o taxă de ridicare şi transport, în valoare de 325 lei, la care se adaugă amenda aplicată de Poliţia Locală, ce poate ajunge până la 400 lei.
Partea bună este că aplicarea HCLM 190 a avut un efect pozitiv. Astfel, nu a rămas fără urmări faptul că primii vizaţi au fost samsarii care îşi expuneau maşini la vânzare pe domeniul public, ocupând abuziv intersecţii intens circulate, precum cea dintre bulevardul Dorobanţilor şi strada Şcolilor. Imediat după ce au fost ridicate câteva autoturisme, samsarii au "fugit" din intersecţiile pe care le sufocaseră ani de zile. "Războiul" a fost câştigat, însă, doar parţial, fiindcă, în loc să se îndrepte spre târgul auto organizat de Primărie în incinta oborului duminical, samsarii s-au mutat, mai nou, în parcările supermarketurilor, unde spaţiul este proprietate privată, iar reprezentanţii Primăriei nu mai au autoritate. Nu este exclus, aşadar, dacă vor mai dura mult bâlbele Poliţiei Locale şi "Braicar" legate de lipsa unei platforme proprii de ridicare, să vedem intersecţiile intens circulate din municipiu pline din nou de maşini expuse la vânzare.
Parcări supraetajate nu sunt nici măcar în stadiul de proiect
Dincolo de eterna problemă a samsarilor, HCLM 190 este menită să reglementeze şi problema şoferilor care parchează în zone unde staţionarea este interzisă. Ar fi vizate, în principal, locaţii din centrul municipiului, unde existenţa multor clădiri cu birouri face ca pe timpul zilei să se adune foarte multe autoturisme. De altfel, exact în aceste locaţii acţionează cu precădere poliţiştii locali, împărţind amenzi cu nemiluita celor care nu respectă semnificaţia indicatoarelor "Oprirea interzisă" sau "Staţionarea interzisă". Se întâmplă aşa, de exemplu, în preajma Tribunalului Brăila, unde zilnic sunt amendaţi numeroşi şoferi care îşi lasă maşinile pe anumite porţiuni din Bulevardul Cuza sau de pe Str. Frumoasă. Cu siguranţă că, dacă nu ar fi existat neconcordanţele legate de lipsa unei platforme de ridicare, mulţi dintre şoferi ar fi avut surpriza neplăcută ca, pe lângă amendă, să trebuiască să îşi scoată, contracost, maşinile din depozitul "Braicar".
Probabil că în viitorul apropiat, după ce problema achiziţionării platformei de ridicare va fi rezolvată, numărul autoturismelor sechestrate va creşte exponenţial. Asta se va întâmplat nu neapărat fiindcă şoferii brăileni sunt indisciplinaţi - e adevărat, unii dintre ei încalcă regulile de parcare deoarece se consideră "şmecheri" şi au foarte mult tupeu - ci fiindcă, pur şi simplu, nu există suficiente locuri de parcare unde să îşi poată lăsa maşina. În cartierele de blocuri sunt amenajate, la ora actuală, circa 10.000 locuri de parcare, mult mai puţine decât maşinile existente. Din păcate, deşi autoturismele se înmulţesc continuu, posibilitatea amenajării de noi parcări, în sensul clasic al cuvântului, nu prea mai există. Primăria a identificat în jur de 40 de locaţii, ocupate în prezent de terenuri virane sau spaţii verzi neîngrijite - unde ar putea fi amenajate, în total, până în 1.500 de locuri de parcare. În rest, nu mai există posibilitatea fizică, adică terenuri disponibile, unde să poată fi realizate parcări.
Soluţia stă în parcări moderne, subterane sau supraetajate, însă, deocamdată, astfel de facilităţi nu există nici măcar în stadiul de proiect. Zona centrală, unde sunt concentrate multe sedii de firme şi spaţii comerciale, ar avea nevoie în mod deosebit de amenajarea unor parcări supraterane - soluţie care a început să fie folosită cu succes în alte oraşe, cum ar fi Bucureştiul. Reprezentanţii Primăriei Brăila promit că, pe viitor, adică în perioada 2014 - 2020, când vor putea fi accesate noi fonduri europene, se vor face şi astfel de obiective. "La capitolul investiţii, în exerciţiul financiar 2014 - 2020, sunt prevăzute şi parcări supraetajate. Deocamdată ne aflăm în stadiul de realizare a unor studii prin care să se stabilească exact zonele unde este nevoie mai mare de astfel de facilităţi", ne-a declarat Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Programe Europene din cadrul Primăriei Brăila.