• Primăria dă semne că vrea să facă ordine în problema garajelor care ocupă domeniul public al municipiului • toate aceste construcţii provizorii vor fi trecute în “curtea” SUPAGL, care va semna cu fiecare proprietar în parte un contract pentru ocuparea spaţiului public • chiria lunară se stabileşte în funcţie de suprafaţa garajului, dar şi de zona unde este amplasat acesta • pentru zonele centrale se va plăti mai mult • cu toate că noile contracte ar fi trebuit semnate până la 15 ianuarie a.c., aproape jumătate dintre proprietari nu s-au prezentat la sediul SUPAGL cu actele necesare • Primăria a prelungit termenul până pe 31 martie, dată după care toate garajele aflate în neregulă ar urma să fie demolate • proprietarii se plâng că sunt puşi pe drumuri pentru o birocraţie inutilă care îi mai şi costă nişte bani • pe de altă parte, Primăria îi asigură pe cei care semnează contractele că, 5 ani de acum încolo, nu mai au de ce să îşi facă griji • în această perioadă, vor fi demolate doar garajele aflate pe terenuri care vor fi incluse în proiecte de sistematizare, în vederea amenajării de locuri de parcare
O serie de acţiuni din ultima perioadă dau de înţeles că Primăria încearcă să pună lucrurile în ordine, în privinţa garajelor de pe raza municipiului Brăila. Astfel, toţi brăilenii care deţin astfel de construcţii amplasate pe domeniul public au fost înştiinţaţi că trebuie să se prezinte la sediul Serviciului de Utilitate Publică, Administrare şi Gospodărire Locală pentru a încheia un nou contract de închiriere a spaţiului ocupat de acestea. Operaţiunea “Garajul” a început la sfârşitul lunii noiembrie 2017, iar termenul limită stabilit iniţial pentru semnarea noilor contracte a fost 15 ianuarie 2018. Doar aproximativ jumătate dintre brăilenii vizaţi s-au conformat, însă, până la jumătatea lunii ianuarie. Ceilalţi nu s-au prezentat nici până la această dată la sediul SUPAGL, iar dacă s-ar fi ţinut cont de avertismentele iniţiale, potrivit cărora cei care nu au până la data stabilită contract de închiriere pentru ocuparea domeniului public vor fi evacuaţi, la ora actuală ar fi trebuit să fie deja în derulare o amplă acţiune de demolare a garajelor “ilegale”. Primăria a decis, însă, să le mai dea o şansă întârziaţilor, mutând termenul limită până pe 31 martie. “Pentru cei care nu au reuşit să respecte termenul de 15 ianuarie prevăzut în noul regulament, s-a hotărât prelungirea posibilităţii de semnare a contractului cu SUPAGL până pe 31 martie, cu obligaţia plăţii retroactive a chiriei pentru lunile ianuarie şi februarie”, ne-a precizat viceprimarul Doiniţa Ciocan.
Aceasta a ţinut să sublinieze faptul că prin noul regulament Primăria intenţionează să pună lucrurile în ordine, nicidecum să caute motiv pentru demolarea garajelor. “Dorim ca toate terenurile închiriate cu destinaţia garaje să fie gestionate doar printr-o singură instituţie, SUPAGL. După cum se ştie, până la adoptarea, în toamna anului trecut, a noului regulament de către Consiliul Local Municipal, de garaje se ocupa atât SUPAGL, care elibera un permis de amplasare, cât şi Primăria, care încheia contracte de închiriere. Prin noul regulament s-a stipulat că această problemă trece exclusiv în sarcina SUPAGL, care va semna cu proprietarii garajelor contracte de închiriere a spaţiului ocupat de acestea pe domeniul public, pentru o perioadă de 5 ani. Tarifele de închiriere vor fi stabilite în funcţie de suprafaţa ocupată şi de zona în care se află garajul respectiv. Trebuie menţionat de la bun început că garajele sunt considerate construcţii provizorii, iar contractul de închiriere încetează din momentul în care terenul unde sunt amplasate acestea intră într-un proiect de sistematizare, pentru amenajarea unor locuri de parcare. În momentul de faţă avem două astfel de situaţii. Una este în apropierea viitorului Bazin Olimpic, unde este prevăzută amenajarea a 38 locuri de parcare. Din acest motiv, din cele 72 de garaje existente acolo, pentru 11 s-au emis deja decizii de evacuare de pe domeniul public. Restul vor putea rămâne pe poziţie până când va fi pus în practică un nou proiect pentru extinderea locurilor de parcare din zonă. O situaţie similară există în zona Nada Florilor, din spatele autogarei Aventin, unde s-a început deja amenajarea a 40 locuri de parcare, motiv pentru care două garaje existente în zonă vor fi demolate. Proprietarii garajelor respective vor avea prioritate la închirierea unor spaţii în parcarea nou înfiinţată”, ne-a precizat viceprimarul Ciocan.
Proprietarii garajelor, nemulţumiţi că sunt puşi pe drumuri
Potrivit datelor existente în evidenţele autorităţilor locale, la ora actuală există în municipiul Brăila 2.268 de garaje amplasate pe domeniul public, dintre care 137 se aflau în evidenţele Primăriei, iar restul la SUPAGL. Odată cu aplicarea noului regulament, toate vor trece la SUPAGL. Deocamdată, însă, doar pentru 1.254 dintre acestea s-au semnat noile contracte. Pentru celelalte, proprietarii au la dispoziţie termenul extins până la 31 martie, ca să intre în legalitate.
Procedura de înregistrare a garajelor este destul de stufoasă, deţinătorii fiind obligaţi să se prezinte cu o serie de acte, ce include, printre altele, certificatul de amplasare, numărul plăcuţei de identificare, copie după talonul maşinii, dovada valabilităţii Inspecţiei Tehnice Periodice şi, nu în ultimul rând, o declaraţie pe proprie răspundere autentificată de un notar, în care proprietarul garajului menţionează suprafaţa ocupată pe domeniul public.
Mulţi dintre brăilenii proprietari de garaj consideră “alergătura” pentru obţinerea noilor contracte ca fiind fără rost şi chiar abuzivă. “Din moment ce garajul meu se afla deja într-o evidenţă a Primăriei, în baza căreia am plătit până acum acea taxă anuală, nu înţeleg de ce a mai trebuit să mai pierd timpul pe la notar pentru o declaraţie care m-a costat 40 de lei. Nu înţeleg nici care este rostul acestei dovezi că am maşină cu ITP făcut la zi. Odată ce plătesc o chirie pentru acel spaţiu ocupat de garajul meu, ce rost mai are această dovadă de ITP?! E ca şi cum vreau să închei contract de închiriere pentru un apartament dar trebuie să fac dovada că am cu ce să-l mobilez. Una peste alta, după ce am semnat noul contract, am observat că trebuie să plătesc semnificativ mai mult decât anul trecut. La o chirie lunară de 1,98 lei per metru pătrat, pentru o suprafaţă de 15 mp, mă costă 356 lei pe an, în condiţiile în care până acum plăteam 250 lei pe an”, şi-a exprimat nemulţumirea Neagu J., posesorul unui garaj din zona Obor.
Viceprimarul Doiniţa Ciocan spune că este normal ca noile contracte de închiriere să fie încheiate doar dacă deţinătorul garajului face dovada că adăposteşte acolo o maşină pe care o foloseşte. “S-a introdus acea obligaţie a existenţei ITP-ului valabil pentru a se evita situaţiile în care garajul este folosit pe post de debara pentru depozitarea lucrurilor din casă. Garajul trebuie folosit pentru adăpostirea maşinii personale, în caz contrar nejustificându-se ocuparea domeniului public. În ceea ce priveşte valoarea chiriilor actualizate, acestea se stabiliesc în funcţie de zona unde se află garajul, pentru zonele centrale achitându-se mai mult”, ne-a declarat Doiniţa Ciocan. Aşa stând lucrurile, deţinerea unui garaj amplasat pe domeniul public pare a începe să fie percepută ca un lux pentru care trebuie plătit în consecinţă.
Garaje demolate sau în curs de demolare
În paralel cu demararea operaţiunii de reînnoire a contractelor de închiriere, autorităţile par a fi hotărâte să elimine de pe spaţiul public garajele pentru care există restanţe la plata chiriiilor sau care pur şi simplu sunt folosite pe post de magazii. Pe parcursul anului trecut, au fost demolate 7 garaje, iar anul acesta au intrat deja trei în vizorul autorităţilor, dintre care unul a fost demolat deja.
Garajele cu probleme sunt semnalate de către locatarii zonei, care reclamă faptul că un anumit proprietar de garaj îl foloseşte ca depozit de materiale, în timp ce maşina şi-o ţine tot pe domeniul public, în parcările superaglomerate din faţa blocului. Sunt situaţii când Poliţia Locală se autosesizează cu privire la astfel de probleme. De asemenea, au fost cazuri când SUPAGL a făcut demersuri pentru evacuarea unor garaje, din cauza restanţelor existente la plata chiriei.
Procedural, pentru garajele luate în vizor sunt emise somaţii, prin care proprietarilor li se dă un termen pentru a elibera domeniul public. Dacă aceştia nu se conformează, echipele de lucru ale SUPAGL, însoţite de agenţi ai Poliţiei Locale, procedează la demolarea construcţiilor respective. Aşa s-a întâmplat, la sfârşitul săptămânii trecute cu un garaj aflat în spatele blocului M1 din cartierul Hipodrom, zona Microhală. Acesta a fost demolat după ce autorităţile au constatat că era folosit pe post de magazie. Ieri, resturi ale respectivei construcţii încă se mai aflau pe domeniul public. “Ar fi trebuit ca proprietara garajului să fie obligată să elibereze complet terenul. În mod normal, toate garajele astea de aici ar trebui date la o parte, iar în locul lor să se facă o parcare, ca să aibă toată lumea unde să-şi ţină maşinile. Dacă s-ar face un control serios, s-ar vedea că aproape toate aceste garaje sunt folosite ca spaţii de depozitare de tarabagii din piaţa Microhală. Hai să fim serioşi: astea nu-s garaje pentru maşini, sunt depozite de mărfuri!”, ne-a spus un brăilean nemulţumit.
Deocamdată, însă, în vizorul autorităţilor se mai află doar două garaje. Potrivit directorului Poliţiei Locale Brăila, Georgică Tănase, unul dintre acestea se găseşte pe Str. Odessa, iar celălalt pe Str. Roşiori, în curtea interioară a blocurilor A36, A37, A38 şi A40. “Pentru aceste construcţii provizorii s-a emis somaţie de eliberare a domeniului public, însă proprietarii nu s-au conformat, motiv pentru care urmează să fie demarate operaţiunile de demolare”, ne-a precizat directorul Tănase.