• şi la noua procedură de licitaţie deschisă de Primărie pentru contractarea unei firme care să se ocupe de astuparea gropilor din municipiu au fost depuse contestaţii • potrivit primarului, una dintre cele două firme care au contestat la procedura precedentă a “lovit” din nou • “Sunt contestatari de meserie, n-avem nicio şansă să scăpăm de ei!”, spune indignat primarul Dragomir • nici în cele mai fericite scenarii, repararea străzilor nu prea are cum începe până la sfârşitul anului în curs • citiţi mai jos cine sunt firmele contestatoare
Un joc stupid de-a şoarecele cu pisica, un dans macabru al orgoliilor şi intereselor economice, pe fondul unei permisivităţi excesive a legii, ne anulează complet orice speranţă că vom avea prea curând străzi reparate în municipiu. Procedura achiziţiei publice pentru lucrările de întreţinere a drumurilor din oraş, programată de Primărie pentru finele acestei săptămâni, a fost contestată la CNSC (Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor). Şi nu de către oricine, ci de „Lemacons”, una dintre cele două firme care s-au plâns şi în august CNSC-ului privind presupuse nereguli săvârşite de către autoritatea locală în încercarea de a găsi o firmă sau o asociere de firme care să se ocupe de întreţinerea şi reparaţia străzilor din oraş.
Practic, acest demers blochează cel puţin până la finele lunii în curs procedura achiziţiei, adică până când Consiliul dă o soluţie. Dar lucrurile nu se opresc aici, deoarece o viitoare decizie a CNSC privind speţa în discuţie poate fi atacată mai departe la Curtea de Apel Galaţi, instituţie care, pe procedură, este desemnată să tranşeze litigiile pe achiziţii publice din arealul său geografic de competenţă. Astfel, încă o lună şi jumătate va mai trece până când instanţa va da o soluţie, ceea ce înseamnă că ne va apuca sigur prima zăpadă fără ca vreo plombă să fie pusă peste craterele de pe străzile oraşului. Toate aceste amânări vin să pună o presiune extrem de mare pe municipalitate, care este pur şi simplu pusă la zid de către brăilenii exasperaţi de starea jalnică a drumurilor. Disperată, Primăria vrea să-şi facă propria firmă de asfaltări ca să scape de corvoada achiziţiilor publice contestate şi para-contestate.
Putem să ne luăm adio de la speranţa că anul acesta se va întâmpla minunea şi vor începe lucrările, atât de necesare, de reparaţie a gropilor din asfalt. De ce spunem asta? Simplu: zilele acestea s-a formulat o nouă contestaţie la procedura achiziţiei publice a lucrărilor de întreţinere şi reparaţie a străzilor din municipiul nostru. "Lemacons", una dintre cele două firme care au contestat şi în august procedura organizată de Primăria Brăila (este vorba despre gălăţenii de la „Lemacons” şi bucureştenii de la „Telor Invest”) s-au plâns din nou Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) acuzând presupuse nereguli. Pentru a putea face asta, cele două companii a trebuit să-şi retragă plângerile iniţiale formulate în august la CNSC. De altfel, Consiliul a emis o decizie în acest sens prin care ia act de renunţarea celor două firme la plângerile respective. Din păcate, faptul că CNSC nu a avut ocazia să se pronunţe asupra legitimităţii şi temeiniciei argumentelor invocate de firmele respective în plângerile iniţiale, a ţinut deschisă larg uşa noilor contestaţii, plângeri care, cel mai probabil, au rămas neschimbate. Ca o paranteză, mai trebuie adăugat faptul că legislaţia în domeniu interzice înscrierea la procedurile de achiziţii a firmelor care sunt în litigiu cu autoritatea contractantă, aceasta fiind şi explicaţia renunţării celor două firme la contestaţiile formulate în luna august. „Într-adevăr, cele două companii au renunţat la contestaţiile formulate în cursul lunii august în contradictoriu cu noi, municipalitatea, pe procedura achiziţiei lucrărilor de întreţinere şi reparaţii străzi în oraş. Ulterior, firma din Galați s-a înscris la noua procedură şi a contestat-o din nou, ceea ce înseamnă că achiziţia este blocată până când CNSC se va pronunţa cu o decizie în privinţa plângerilor respective, după care vor mai trece alte 40 de zile la o eventuală contestaţie la Curtea de Apel Galaţi. Vă daţi seama că în această eventualitate se împinge orizontul de aşteptare privind atribuirea contractului în discuţie spre începutul anului următor”, ne-a declarat primarul municipiului, Marian Dragomir, vizibil iritat şi, în egală măsură, dezamăgit de situaţia creată.
„La anul, vrem să avem propriul serviciu de reparaţii stradale!”
Este de dorit ca jocul acesta al contestării şi anulării licitaţiilor să nu se perpetueze la nesfârşit, dat fiind faptul că multe zone din oraş arată ca după bombardament, iar nemulţumirea brăilenilor, cel puţin privind această problemă, a atins cote maxime. Toate acestea pe fundalul apropierii unor noi alegeri, de această dată pentru Parlament, programate în decembrie. Tocmai acestea sunt şi cărţile pe care mizează contestatarii (presiunea crescândă din partea comunităţii şi apropiatele alegeri) în încercarea de a determina municipalitatea să cedeze, iar apoi lucrurile să se aşeze în favoarea lor, culminând, de ce nu, cu atribuirea contractului către una dintre aceste firme pentru a-şi împărţi mai departe „prada de război” după bunul plac şi după cum le dictează interesele. Din păcate, o soluţie de ieşire nu se prea întrevede întrucât, după cum susţine Dragomir, Curtea Constituţională a stabilit recent faptul că sancţiunile, în forma în care au fost prevăzute de actuala legislaţie în domeniu, pentru contestatarii de meserie sunt neconstituţionale. Altfel spus, cercul vicios nu se închide prea curând. „În vechea legislaţie, exista posibilitatea de penalizare a celor care contestau o licitaţie, iar contestaţia se dovedea neîntemeiată. Recent, cam în primăvara acestui an, Curtea Constituţională a stabilit că nu e constituţional să penalizezi firmele contestatare, aşa că acestea pot face contestaţii de câte ori vor, fără să rişte nicio sancţiune”, ne-a declarat primarul Dragomir. Acesta spune că nu se mai poate anula procedura, aşa cum s-a întâmplat în august, aşa că vor fi urmaţi toţi paşii aferenţi soluţionării contestaţiei. “Depinde de CNSC şi de Curtea de Apel cât de repede se va ajunge la un verdict. Sperăm să nu ne prindă vacanţa judecătorească din decembrie cu problema nerezolvată”, ne-a mai spus primarul. În ceea ce priveşte contestaţiile depuse din nou, am încercat să obţinem un punct de vedere din partea societăţii gălăţene, însă la numerele de telefon menţionate în dreptul acestui agent economic la Registrul Comerţului nu ne-a răspuns nimeni.
Cum s-a ajuns în această situaţie
Reamintim pe scurt că, în momentul de faţă, nu se pot asfalta străzile din cauză că Primăria nu are încheiat un contract cu o firmă specializată în domeniu. În perioada 2011-2015, de reparaţiile de pe străzi s-a ocupat “Tancrad” Galaţi, în conformitate cu un contract multianual încheiat între firma respectivă şi Primăria Brăila. Contractul însă a expirat în toamna anului trecut, iar municipalitatea nu a reuşit să facă în timp util formalităţile pentru angajarea oficială a unei firme specializate în gestionarea acestui domeniu. Abia în ianuarie anul curent problema s-a rezolvat provizoriu prin semnarea unui angajament pe o perioadă limitată, de doar trei luni, tot cu firma “Tancrad”, urmând ca în acest răgaz să se urgenteze organizarea licitaţiei pentru încredinţarea contractului multianual, valabil pe o perioadă mai mare. Nu a fost să fie, însă. Nici la sfârşitul lunii martie, când a expirat contractul de trei luni, problema nu era rezolvată. Cum pe străzi încă se găseau mii de gropi neastupate şi se apropiau şi alegerile locale, Primăria a mai încheiat un contract pe trei luni, tot cu “Tancrad”. Nici atunci nu s-a reuşit rezolvarea problemei semnării contractului multianual. La vremea respectivă, cu puţin timp înainte de a-i expira mandatul, fostul primar Aurel Simionescu ne declara că documentaţia era pregătită, dar licitaţia nu se putea ţine, deoarece Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP) era blocat, de la 20 mai până pe 15 iunie, pe fondul intrării în vigoare a unor noi prevederi ale Legii Achiziţiilor Publice. Urma, aşadar, ca procedura să se reia după jumătatea lunii iunie, sub supravegherea noului primar, Marian Dragomir.
Procedura s-a reluat, într-adevăr, însă abia pe 12 august s-a publicat în SEAP anunţul privind achiziţia de “Lucrări de întreţinere, reparaţii şi intervenţii accidentale la străzi şi alte zone ce aparţin domeniului public al Municipiului Brăila”. După cum ne-a informat viceprimarul Alexandru Jantea, cel care a primit în atribuţii, printre altele, şi administrarea străzilor din municipiu, în timpul desfăşurării procedurii, s-au înregistrat o multitudine de solicitări de clarificări referitoare la specificaţiile tehnice. De asemenea, potenţialii participanţi la procedură au formulat mai întâi notificări prealabile privind documentaţia de natură tehnică şi, cu toate că s-au luat măsuri de remediere de către autoritatea contractantă, au fost formulate două contestaţii, de către SC Lemacons SRL din Galaţi şi SC Telor Invest SRL din Bucureşti. Având în vedere că soluţionarea acestor contestaţii s-ar fi putut întinde pe durata a câtorva luni, Primăria a decis anularea procedurii de licitaţie şi reluarea acesteia. Astfel, pe 19 septembrie s-a publicat pe SEAP un nou anunţ de participare simplificat, cu data limită de depunere a ofertelor pe 7 octombrie şi cu o documentaţie tehnică revizuită în urma clarificărilor primite la procedura anterioară. Iată că noua documentaţie nu satisface “Lemacons” şi “Telor Invest” care au formulat contestaţii. Au fost sau sunt întemeiate contestaţiile atunci, în august, sau acum în octombrie? Primăria zice că nu. Ce are de gând să facă mai departe în această privinţă? Marian Dragomir ne-a dezvăluit, în premieră, că Primăria intenţionează ca, de anul viitor, să înfiinţeze un serviciu de asfaltări, astfel încât să nu mai existe această dependenţă de contractele încheiate cu terţi. “În momentul de faţă nu avem posibilitatea legală de a face lucrări de reparaţii stradale. Niciun serviciu din subordinea Primăriei nu are prevăzute aceste atribuţii. Cel mai probabil, anul viitor va fi înfinţată o astfel de structură, fie în cadrul societăţii «Braicar», fie ca entitate nouă, de sine stătătoare”, ne-a informat edilul-şef.
„Lemacons” are ceva probleme la Galaţi
Despre firma „Lemacons”, presa gălăţeană a relatat faptul că se află în centrul unui scandal privind contractul de deszăpezire a drumurilor judeţene. Mai precis, cotidianul „Viaţa Liberă” a prezentat pe larg rezultatele unei anchete care a scos la lumină faptul că firma respectivă, împreună cu SC „Vega”, au solicitat spre decontare un alt produs în loc de nisip, ca material antiderapant folosit în iernile trecute. Diferenţa de bani generată de această manevră a fost calculată de o comisie specială constituită în cadrul autorităţii locale gălăţene. Aceasta a stabilit că firmele aflate în asociere au de restituit aproape 150.000 lei Consiliului Judeţean, lucru care s-a şi întâmplat în primăvara acestui an.
Cel mai recent scandal prezentat de presa gălăţeană vizând aceeaşi companie se leagă de concluziile auditului efectuat de Curtea de Conturi la Primăria Galaţi. Pe scurt, se face vorbire despre plata unor lucrări supraevaluate cu suma de circa 171.000 lei în cadrul contractului de modernizare a unui parc din oraşul vecin, în care adjudecatar este o asociere în frunte cu „Lemacons”. Decizia emisă de Curtea de Conturi Galaţi în această speţă a fost contestată de Primărie.
Potrivit Registrului Comerţului, societatea “Lemacons” SRL Galaţi, înfiinţată în 2009, îl are ca asociat unic pe Alin Constantinescu. Mai puţin cunoscut în mediul de afaceri brăilean, Alin Constantinescu este, potrivit presei gălăţene, nepotul afaceristului Corneliu Istrate, patronul firmei de construcţii “Vega 93”, intrată în insolvenţă în 2014.
În conformitate cu datele disponibile pe SEAP, compania şi-a trecut în palmares în ultimii ani 43 de contracte (fie unic adjudecatar, fie în asociere), niciunul în Brăila, în valoare totală 76,6 milioane euro, cele mai mari semnate cu CNADNR (Compania Naăională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România). În plus, apare adjudecatar şi în alte 31 de cumpărări directe cu o valoare totală de 0,77 milioane euro, majoritatea fiind lucrări tot pe parte de întreţinere şi reparaţii drumuri.
Cele mai recente date de bilanţ, aferente lui 2015, arată că firma gălăţeană a realizat, cu o echipă de 263 de angajaţi, o cifră de afaceri de 75,6 milioane lei, cu un profit net de 5,8 milioane lei.
În ce priveşte firma „Telor Invest”, firma care a depus contestație în august, cei de la „News.ro” au arătat o legătură directă între această companie şi „Tehnologica Radion”, aparţinând omului de afaceri Theodor Berna, trimis în judecată în noiembrie 2014, într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani şi cu un prejudiciu calculat de către anchetatori la 100 de milioane de euro, fără ca la acest moment să existe o hotărâre definitivă de condamnare. Potrivit jurnaliştilor de la publicaţia amintită, „Despre firma Telor, presa a relatat că aceasta a fost înfiinţată în februarie 2015 (...), având ca prim administrator un fost manager al Tehnologica Radion şi obţinând deja, tot anul trecut, un contract de 7,5 milioane de euro pentru întreţinerea drumurilor din judeţele Constanţa şi Brăila”.
Potrivit SEAP, în cele 21 de luni de la înfiinţare, compania a câştigat, singură sau în asociere, 4 contracte în valoare totală de aproape 12 milioane de euro: 3 semnate cu CNADNR, vizând întreţinerea drumurilor naţionale în judeţele Brăila (valoarea contractului 4,27 milioane euro), Constanţa (3,22 milioane euro) şi Ploieşti (2,9 milioane euro), plus un contract pentru lucrări de drumuri cu Primăria Giurgiu, în valoare de 1,4 milioane euro.
Datele de bilanţ aferente anului trecut arată că firma, având doar 19 salariaţi, a avut o cifră de afaceri de 5,5 milioane lei, cu un profit net de 0,5 milioane lei.