Secretarul general al organizatiei, profesorul Gheorghe Radulescu, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca la inceputul lunii a depus la cabinetul procurorului general adjunct plingerea penala inregistrata cu nr. 80/C3, "un dosar cu peste 150 de pagini cu probe si cu probleme punctuale".
El a precizat ca a avut de ales intre calea contenciosului administrativ si cea a plingerii penale, alegind-o pe aceasta din urma. "In contencios interveneau avocatii si prelungeau termenele mult timp de acum incolo", a spus secretarul AEACE.
Radulescu a enumerat mai multe motive pentru care a luat aceasta decizie. Acesta critica faptul ca nu s-a realizat analiza simularii tezelor unice din semestrul al II lea din anul scolar 2006-2007, care ar fi demonstrat dificultatile imense ridicate de obiectivitatea acestui sistem de evaluare, nu a existat un studiu de impact sau o nota de fundamentare si nu au fost consultati partenerii sociali in CES.
"Din surse confidentiale am aflat ca majoritatea inspectorilor generali s-au opus tezelor unice in sedinta de la Calimanesti din iulie 2007 si au adus argumente in acest sens. Am sa cer procurorului sa analizeze procesul-verbal al sedintei", a declarat Radulescu.
Acesta a adaugat ca au fost dificultati in plata profesorilor, pentru ca organizarea tezelor unice necesita costuri de patru ori mai mari decit organizarea testelor nationale, cheltuieli care nu au fost prevazute in bugetul ministerului. Tezele unice s-au sustinut in 8.800 de scoli, in comparatie cu testele nationale care s-au sustinut in 1.500 de centre. Toate acestea justifica, in opinia lui Radulescu, acuzatia de abuz in functie adusa lui Cristian Adomnitei.
Pe 2007 nu putea sa existe in bugetul de stat fila pe care sa scrie “Tezele Unice”. Ei banii i-au luat din alta parte. Daca a prins rectificarea bugetara, banii se justifica. Daca nu au prins, atunci i-au mutat dintr-o parte in alta", a spus Radulescu.
Alte argumente invocate de AEACE s-au referit la felul in care s-au desfasurat tezele.
"Principala si cea mai grava eroare este componenta comisiei de organizare, formata din directori si profesori ai scolii si, mai grav, profesorii supraveghetori erau profesori din scoala", a spus secretarul general, apreciind ca, de aceea, evaluarea nu a mai fost una obiectiva.
Rezolvarea contestatiilor se face la cinci zile dupa iesirea tezelor din spatiile securizate ale centrelor de evaluare, timp in care elevii si profesorii au acces la teze, pentru a le discuta. Nimic nu asigura ca in acest interval de timp nu se modifica continutul tezelor, arata Radulescu.
Problema de fond a metodologiei este, in opinia sa, faptul ca materia de invatat pentru tezele unice nu era aceeasi pentru toti elevii, pentru ca in scoli exista manuale alternative cu continut si grafic diferit de parcurgere a materiei, fapt ce a determinat alcatuirea unei programe de tip examen cu materie din anii anteriori.