Defect de construcţie sau exploatare defectuoasă? La această întrebare apărută în urmă cu circa un an, la scurt timp după ce s-a reluat circulaţia tramvaielor pe bulevardul Dorobanţilor, nu există un răspuns nici la ora actuală. Reamintim că după derularea programului de reabilitare şi modernizare a bulevardului, în care s-au investit zeci de milioane de euro, circulaţia tramvaielor ar fi trebuit să fie super-silenţioasă, încât locatarii blocurilor din zonă să nu mai fie deranjaţi de trepidaţiile provocate de acestea, aşa cum se întâmpla înainte de modernizare, când şinele metalice erau fixate direct pe beton. Atât Primăria cât şi firmele angrenate în proiectul de reabilitare dădeau asigurări că noua tehnologie aplicată la construirea liniilor este infailibilă şi va asigura o rulare impecabilă. Numai că în luna mai a anului trecut, după ce a început să se încălzească vremea, de-a lungul liniilor de tramvai a început să se scurgă o substanţă neagră, consistentă, care s-a dovedit a fi masticul folosit ca izolaţie între şinele metalice şi fundaţia de beton. Problema era vizibilă pe şinele din partea stângă, din ambele direcţii de mers. Sub greutatea tramvaielor, masticul ce ar fi trebuit să acţioneze ca element antivibraţie, s-a lichefiat şi a fost expulzat. Din această cauză, calea de rulare a tramvaiului a început să genereze vibraţii şi zgomote supărătoare pentru locatarii blocurilor de pe bulevard. Aceştia se plângeau că trepidaţiile sunt chiar mai puternice decât cele provocate de vechile linii, care fuseseră amenajate în timpul regimului comunist, cu metode considerate a fi arhaice faţă de cele folosite în prezent de firmele care au câştigat contractul de execuţie a reabilitării bulevardului Dorobanţilor, respectiv consorţiul format din "Max Boegl" - "Swietelsky" - "Tancrad" - "Euroconstruct".
Acuzaţii reciproce şi 30.000 euro pentru lămurirea problemei
După apariţia problemei, constructorii, reprezentaţi de firma "Tancrad" şi operatorul de transport local "Braicar" SA s-au acuzat reciproc. "Tancrad" spunea că de vină ar fi unul dintre tramvaiele folosite de "Braicar", care ar fi avut un defect (ar fi mers cu roţile de pe partea stângă blocate - n.n.) provocând astfel expulzarea masticului dintre şină şi fundaţia de beton. La rândul său, "Braicar" a exclus din start această explicaţie, afirmând că tramvaiele sale sunt în regulă şi că problema a fost cauzată de un defect de construcţie. Primăria a promis, încă din mai 2015, că va identifica în cel mai scurt timp cauza exactă a defecţiunii şi că va lua măsuri pentru remedierea acesteia.
A durat, însă, până în toamna aceluiaşi an până când s-au făcut formalităţile pentru angajarea unui expert independent, care să facă o analiză pe teren şi să stabilească obiectiv cine a fost de vină pentru stricarea izolaţiei şinelor de tramvai. Potrivit consilierului local Ionel Alexandru, Consiliul Local Municipal Brăila a aprobat o hotărâre prin care aloca de la bugetul municipalităţii suma de 30.000 euro pentru efectuarea respectivei analize. "În luna noiembrie 2015 a fost încheiat un contract în acest sens cu firma Art Global SRL Galaţi, care a câştigat licitaţia pentru expertiză. Dar expertiza nu s-a mai făcut, pentru că firma în cauză s-a retras, la începutul acestui an şi încă nu a fost găsit alt expert care să îi ia locul", ne-a declarat Ionel Alexandru.
Firma care a câştigat contractul a rămas fără expert
Contractul cu firma gălăţeană a fost reziliat din cauza unei probleme interne a acesteia din urmă, susţine primăria. "Firma câştigătoare a contractului de servicii pentru realizarea expertizei cu privire la executarea lucrărilor de aşternere a masticului între calea de rulare şi carosabil a solicitat rezilierea, motivând că expertul tehnic care ar fi trebuit să efectueze expertiza nu a mai putut fi la dispoziţia sa, angajându-se în alte contracte", ne-a declarat Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Programe Europene din cadrul Primăriei Brăila. Cu alte cuvinte, firma "Art Global" SRL Galaţi a rămas fără specialistul atestat pentru efectuarea expertizei necesare pe bulevardul Dorobanţilor, motiv pentru care nu şi-a mai putut îndeplini obligaţiile asumate prin contract. "Municipiul Brăila va relua procedura de achiziţii pentru serviciul de expertiză tehnică aferentă proiectului de modernizare a bulevardului Dorobanţilor", ne-a declarat directorul Neagu, fără a preciza cât de repede se va întâmpla acest lucru.
Oricum, la ora actuală circulaţia tramvaielor este întreruptă pe bulevardul Dorobanţilor, din cauza lucrărilor de consolidare a vechiului canal colector al municipiului. Şi această operaţiune se derulează mult mai greu decât estimaseră autorităţile locale. În luna ianuarie, Primăria a anunţat că oprirea tramvaielor este necesară pentru o perioadă de o lună de zile, adică pe durata lunii februarie. Nici până la ora actuală, însă, nu s-au finalizat lucrările la vechiul colector, iar, mai nou, oficialii Primăriei au anunţat că din cauza complexităţii operaţiunilor, acestea nu vor fi gata nici până la 30 iunie a.c., data limită până la care se pot derula operaţiunile de modernizare a bulevardului Dorobanţilor. Din acest motiv, Primăria a început demersuri pentru includerea bulevardului în rândul proiectelor încă nefuncţionale, care beneficiază de o perioadă de graţie de doi ani de la termenul limită. Această măsură este necesară pentru ca Uniunea Europeană să nu ceară înapoi banii acordaţi pentru derularea întregii investiţii de reabilitare a bulevardului Dorobanţilor, situaţie în care Brăila ar trebui să plătească circa 101 milioane de lei de la bugetul local.