Skip to main content

Nervuri neoexpresioniste

Exista o caracteristica dominanta a imaginarului poetic brailean si a felului in care acesta reactioneaza la contactul cu diferiti "agenti" estetici - determinata poate si de geometria urbana a orasului: filtrul suprarealist cu pronuntate accente daliene.
Poeta Diana Corcan valorifica intr-o maniera autentica, sub zodia unui nerv post-avangardist, aceasta stare de fapt imagistic in volumul sau de debut "Stapanul lupanarului", aparut anul acesta in conditii grafice excelente la Editura Brumar din Timisoara. Autoarea desi este, nu pare o debutanta. O anumita lejeritate prozodica si felul in care minuieste transtextualitatea o menajeaza de agasantele stingacii ale debutantului, iar aripa discursiva a actului poetic nu are nimic bombastic sau transrational. Poemele respira, au fluiditate si, desi pe unele poate fi zarita o "crusta" manierista, acestea nu sint "pudrate" retoric, ceea ce-i confera eului liric un spatiu de actiune destul de mare.
Filonul conceptual al volumului il constituie hibridarile urmuzian-daliene pe care Diana Corcan le executa in cheie totemica: "Drumurile se deschid/ numai noaptea in fata cailor rotii/ cu madularele tari/ lucesc rusinoase /secretele/ innodate in haturi/ despletit visul se lasa pe spate/ timpul-cal te satisface/ doar noaptea." (Timpul-cal) sau "Noaptea corabia isi intinde/ catargele/ si se prinde de maluri/ la ora cind trec misionarii/ se alearga pe pod/ pisici siderale” (Pisici siderale).
Lupanarul Dianei Corcan are o pluralitate semnificanta: este o galerie de arta pe ale carei simeze prind viata fiinte alienate cosmic, ready made, evadate dintr-o realitate anistorica; este un conglomerat de reminiscente picturale ordonate cu un simt nativ al haosului sau, aidoma Arcadiei lui Octavian Soviany, este un microcosmos in extazul insanitatii. Plamadit parca de mina unui alchimist rebel care jongleaza cu potiunile elementare, Lupanarul te transporta, cuprins de-un sevraj textual, ca o corabie a nebunilor, printr-o retea de tunele onirice autonome si printr-o aspatialitate virginala asternuta in urma unui Big-Bang sensual.
Titlurile poemelor par a apartine unor tablouri (ex. "Terapie cu pasari", "Substituire", "Predispozitie pentru monogamie" etc.). De fapt poeta chiar creeaza poeme-tablou, iar scheletul baroc al volumului este evidentiat de dialectica grotescului cu care opereaza aceasta: "ii priveam pe furis/ prin fereastra de sub frunte/- era un azil eram si eu-/se apropiau ca niste tilhari/ cu doua arcuri pe pulpa/ cu ochii sclipind ca o rana/ posedata de viermi" (Un arc si un om).
Senzorialul cu nervuri neoexpresioniste al Dianei Corcan pune monopol asupra materialitatii, monopol exprimat prin intermediul unui erotism cu alura viscerala pe linia Angelei Marinescu.
Nu cred ca se mai pune problema talentului. Diana Corcan are destul talent, cit sa-i ajunga si pentru zile negre. Aceasta da dovada de o imaginatie pur si simplu voluptoasa si de un cvasi-psihedelic simt al formei care-si gaseste ecoul in imaginile superbe, exotice, pe care poeta "mixeaza": "Nu scapai niciodata de voci/ picurau de pe lobi ca niste cercei de arsenic/ prea copti” (Terapie cu pasari), "ca-ntr-o magie se muta din odaie in/ odaie o fetita pusa-n rama/ vinovata ca o cantitate de uraniu" (Discurs existentialist).
Poemele "Autodafe" si "Neliniste" sint canale de transmisie a angoasei eului creator prins in chingi nevrotice: "Cind ramin singura/ se instaureaza tipatul/ ca o tacere" (Autodafe) si "Mi-e frica de oamenii care gauresc/ asfaltul/ ar putea iesi inima pamintului pe acolo/ vad picamarul o seringa ucigasa/ cum inteapa/ si astept sa zbiere mortii" (Neliniste).
Prin "Stapanul lupanarului", privit ca un preludiu conceptual, Diana Corcan poate deveni, daca nu se va lasa pe viitor momita de vreun trend stilistic, vocea lirica cea mai puternica a poeziei brailene in context milenarist.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati pe facebook.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

Comentarii

 
 

INFORMAŢII CONTACT

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro

 

Director general: Monica Paraschiv

Director: Silvia Preda

Şef departament publicitate: Sorin Preda

Redactor Şef: Florentin Coman

Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu