Mii de braileni nu si-au primit plicurile cu taloanele pentru analizele medicale gratuite din programul guvernamental de evaluare a starii de sanatate, asta dupa ce documentele in cauza au fost returnate de factorii postali Casei Judetene de Asigurari de Sanatate Braila (CJAS). Pina in prezent, peste 40.000 de plicuri au fost trimise inapoi, pe motiv ca destinatarii nu au fost gasiti la domiciliu de catre postasi. Pe multe dintre plicuri apare mentiunea "decedat" insa au fost cazuri cind s-a constatat ca, de fapt, persoanele in cauza traiesc bine mersi. "Au venit la noi cetateni, pentru a se interesa ce se intimpla cu taloanele lor. Dupa ce ne-au dat datele de identificare si li s-a verificat situatia, s-a constatat ca trimiterea postala destinata lor a fost returnata, cu mentiunea “decedat”", ne-a declarat Dumitru Sisu, seful Serviciului Administrativ din cadrul CJAS. Potrivit acestuia, de la debutul programului de verificare a starii de sanatate a populatiei, in judetul nostru au rezultat 347 de decedati, din rindul destinatarilor taloanelor eliberate de Guvern. "In momentul de fata, dupa ce ni s-au semnalat aceste cazuri, cu persoane ce figurau ca decedate dar erau in viata, derulam o actiune de verificare, pentru a vedea exact care este situatia", ne-a precizat Sisu.
Reprezentantul CJAS spune ca din cauza numarului mare de plicuri returnate, angajatii institutiei sint nevoiti sa desfasoare o munca in plus, redistribuind trimiterile care nu au ajuns la destinatie. "Asta se intimpla pentru ca unii factori postali prefera sa scrie pe plic “decedat”, in loc sa se deplaseze pina la adresa destinatarilor. De asemenea, foarte frecvent se motiveaza ca acestia nu au fost gasiti acasa. Plicurile sint recomandate, deci au regim special, trebuie predate destinatarului, cu semnatura. Daca acesta nu este acasa, trebuie instiintat sa se prezinte la oficiul postal, pentru a intra in posesia talonului. De multe ori, insa, oamenii se pling ca nu au primit talonul la domiciliu sau ca postasii nu le-au inminat personal, ci l-au aruncat peste poarta, motiv pentru care s-a deteriorat si nu a mai putut fi folosit. Asemenea cazuri ni s-au semnalat mai mult in mediul rural, in principal in satele din componenta unor comune unde, probabil, este mai dificil de ajuns. Din cauza acestei atitudini a factorilor postali noi trebuie sa facem o redistribuire a taloanelor, cu personalul si asa insuficient pe care il avem", a conchis Dumitru Sisu.
"Situatia nu e chiar atit de tragica"
Conducerea Oficiului Judetean de Posta (OJP) Braila nu considera situatia ca fiind chiar atit de grava pe cit o prezinta cei de la CJAS. "Noi nu am primit nici o reclamatie de la destinatarii taloanelor, ceea ce denota faptul ca factorii postali si-au facut datoria. Potrivit contractului incheiat cu Ministerul Sanatatii, in cazul in care destinatarul nu este gasit acasa, pentru a i se inmina, pe baza de semnatura, trimiterea recomandata cu talonul pentru analize, i se lasa o instiintare sa se prezinte la oficiul postal de care apartine, in termen de cel mult 48 de ore. Din cauza acestui termen, mai scurt decit cel de zece zile practicat in mod curent, au aparut, probabil, aceste retururi", ne-a declarat Liliana Petrica, seful OJP Braila. Si in ceea ce priveste "decedatii" vii, seful postasilor braileni se arata destul de sceptic in privinta situatiei alarmiste aratate de reprezentantul CJAS. "In urma sesizarii facute de dumnealor in presa, am trimis un angajat pentru a i se aduce la cunostinta cazurile concrete depistate, astfel incit sa putem face o ancheta interna si sa luam masurile care se impun. Deocamdata, ni s-au prezentat doua situatii: una la Stancuta, care s-a lamurit pe loc ca fiind o coincidenta de nume si una la Braila. Pe aceasta din urma o vom verifica, iar daca se demonstreza ca este vorba despre o neglijenta a factorului postal responsabil, acesta va suporta consecintele", a precizat Liliana Petrica.