Devenit deja o tradiţie, mitingul aerian denumit oarecum derutant "Borş de peşte la Vădeni" atrage din ce în ce mai multă lume. Ce are în comun aviaţia cu borşul de peşte? În cazul de faţă, masa de după eveniment, la care organizatorii îşi invită prietenii şi de la care nu lipseşte un delicios borş de peşte gătit cum numai gălăţenii şi brăilenii ştiu să o facă. Ediţia din acest an, a noua în cronologia evenimentului, s-a desfăşurat sâmbătă, 28 mai, şi a avut un adevărat record de spectatori. Potrivit organizatorilor, circa 7000 de oameni, gălăţeni şi brăileni deopotrivă, au venit să vadă demonstraţiile piloţilor de avioane utilitare, avioane uşoare şi ultrauşoare, motodeltaplane, motoparapante. Cozile de maşini se întindeau până hăt, departe, pe kilometri, atât pe drumul judeţean dinspre Brăila cât şi spre comuna Vădeni. Unii participanţi au avut de mers zeci de minute, aproape o oră, de la locul unde găsiseră loc de parcare până la aerodrom. Acest mic efort nu le-a afectat, însă, plăcerea de a asista la tradiţionalul miting aviatic organizat de "Aerial Club" Galaţi.
Paraşutiştii au avut şi ei un rol important în derularea spectacolului aviatic. De altfel, cel care a dat startul acţiunii a fost paraşutistul Eugen Botezatu, fost pilot militar pe MIG 21 şi actualmente instructor de zbor pe avioane ultrauşoare. Acesta s-a lansat de la înălţime, coborând fără nicio emoţie la punct fix, cu un drapel legat de picior, în mijlocul aerodromului împânzit de oameni. Aparatele de zbor, circa 40 la număr, au evoluat solo sau în formaţie, fiind aplaudate de fiecare dată, fie că era vorba despre avioane, motodeltaplane sau motoparapante. Precizia manevrelor, uşurinţa cu care piloţii evoluau la înălţime au fost pe placul publicului, ca şi la ediţiile precedente ale manifestării. Ce a fost nou de data aceasta a fost apariţia unui elicopter SMURD care, după ce a survolat aerodromul, a aterizat lângă celelalte aparate de zbor, oferind publicului posibilitatea de a discuta cu echipajul de la bord. Medicul, asistentul şi experimentatul pilot au răspuns zecilor de întrebări primite în special de la copii şi s-au pozat cu toţi cei care au solicitat acest lucru. Vizita elicopterului SMURD s-a încheiat brusc, în jurul orei 14.00, atunci când, în urma unui apel primit de la dispecerat, a trebuit să plece într-o misiune de salvare a unui pacient, aşa cum o face de fiecare dată când e nevoie.
La fel cum s-a mai întâmplat şi în alte ediţii, pe lângă aparatele de zbor ultrauşoare au evoluat la mitingul aerian şi două avioane de luptă MIG 21 Lancer, precum şi două avioane de antrenament IAR 99 Şoim. Acestea au survolat în formaţie câmpul de lângă Vădeni. Pentru o notă de spectaculozitate, MIG-urile au executat o manevră de postcombustie, alimentând forţat motoarele, aşa încât un jet de flăcări a ieşit din reactoare, iar avioanele au primit un impuls, mărindu-şi brusc viteza.
Un alt moment al spectacolului, devenit, de asemenea, o obişnuinţă, a fost demonstraţia făcută de un avion utilitar AN 2, care a arătat cât de eficient este la executarea tratamentelor aviochimice în agricultură. Acelaşi AN 2 a fost folosit de organizatori pentru lansarea paraşutiştilor. Unii dintre cei care au sărit de la înălţime au purtat cu ei fumigene colorate, care au impulsionat un pic spectacolul.
Cum s-a întâmplat la ediţia de anul trecut, şi de data aceasta spectatorii au putut vedea de aproape un avion militar de tip IAR 93 scos din uz. Noutatea a constat în faptul că, în ciuda vârstei sale venerabile, avionul respectiv arată acum ca nou, după ce a fost restaurat de Aerial Club, împreună cu Asociaţia Piloţilor şi Proprietarilor de Aeronave şi cu Muzeul Naţional al Aviaţiei Române. La mitingul aerian au mai fost prezenţi membrii Asociaţiei "Tradiţia Militară", care au prezentat câteva uniforme militare vechi, dar şi ai Asociaţiei "Dincolo de tăcere", pentru copiii cu autism. Cei prezenţi au putut vedea şi o expoziţie de fotografie de aviaţie şi paraşutism.
După ce demonstraţiile s-au încheiat, spectatorii s-au putut apropia de avioanele de la sol, pentru a le vedea de aproape şi pentru a discuta cu piloţii. Ulterior, cei interesaţi au putut face zboruri de agrement, contracost.
Incident grav după spectacolul aerian. Un motodeltaplan s-a răsturnat, iar pilotul a ajuns la spital
Din nefericire, deşi pe parcursul desfăşurării mitingului aerian propriu-zis totul a decurs bine, iar demonstraţiile tuturor aparatelor de zbor s-au derulat fără probleme, spre seară s-a produs un incident care umbreşte ediţia din acest an a evenimentului. Un motodeltaplan pilotat de un bucureştean de 54 de ani, membru al Clubului Aerian "Acvila" din capitală, a ratat aterizarea, răsturnându-se la marginea drumului judeţean de lângă aerodrom. Încă nu s-au stabilit exact circumstanţele accidentului. Martorii aflaţi la faţa locului au văzut cum motodeltaplanul care se apropia de aerodrom a coborât prea repede, atingând cu roţile şoseaua denivelată şi plină de făgaşe. În urma impactului, aparatul de zbor s-a răsturnat. Pilotul a suferit răni destul de grave, fiind preluat de o ambulanţă şi transportat la Secţia de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean Brăila, de unde a fost transferat, la miezul nopţii, la Spitalul "Bagdasar Arseni" Bucureşti. Aşa cum v-am informat în ediţia on-line a cotidianului nostru, pilotul a suferit leziuni destul de grave: fracturi la torace şi şolduri, traumatism cranian, şoc hemoragic.
Procuror Marcel Codiţă, purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, ne-a declarat că, în cazul accidentului de la Vădeni s-a dat startul unei anchete. În cauză s-a început cercetarea penală, din punct de vedere al faptei, fiind vorba despre infracţiunea de vătămare corporală din culpă. "S-au efectuat investigaţii la faţa locului imediat după producerea evenimentului, aceastea fiind continuate duminică dimineaţă, la lumina naturală. Incidentul aviatic nu s-a produs în cadrul evenimentelor organizate la Vădeni, ci a fost vorba despre un zbor în interes propriu. Evenimentul a avut loc după ora 20.00", a precizat procurorul.
După incident, poliţiştii şi jandarmii au asigurat protecţia zonei, până la sosirea procurorului. Urmează să se stabilească cu exactitate condiţiile în care s-a produs evenimentul aviatic. (Alina MIHAI)