• numeroşi brăileni şi gălăţeni s-au adunat, sâmbătă, pe câmpul de lângă comuna Vădeni unde se desfăşoară tradiţionalul spectacol aviatic organizat de Aerial Club Galaţi • pentru brăileni, drumul de acces (DJ 221B) s-a dovedit un adevărat coşmar • CJ promite, din nou, că în acest an această şosea ar putea intra în reparaţii • spectacolul în sine a fost cât se poate de reuşit, pe lângă aparatele de zbor ultrauşoare evoluând de această dată şi aeronave de luptă ale Forţelor Aeriene Române • două avioane supersonice F 16 Falcon au fost “vedetele” ediţiei din acest an a mitingului aviatic “Fly In” Vădeni
La fel cum s-a întâmplat de fiecare dată în ultimii câţiva ani, mitingul aviatic de la Vădeni a reuşit să adune laolaltă numeroşi brăileni şi gălăţeni, care s-au bucurat împreună de spectacolul oferit de aparatele de zbor civile şi militare. Sâmbătă, 26 mai, când s-a desfăşurat cea de-a 11-a ediţie a “Fly In”, micul aerodrom amenajat pe câmpul de lângă comuna brăileană Vădeni a făcut cu greu faţă mulţimii de oameni şi mai ales de maşini. Pentru că puţinele locuri de parcare de lângă aerodrom s-au umplut de la primele ore ale dimineţii, pe drumurile de acces s-au format literalmente şiruri kilometrice de autoturisme oprite pe acostament. Gălăţenii au venit pe DN 2B, apoi au trecut prin Vădeni, astfel că maşinile lor s-au înşirat pe drumul dintre comună şi aerodrom. Cei mai mulţi dintre brăileni au venit pe drumul judeţean 221B, o şosea care nu a mai fost reparată de zeci de ani şi care a devenit literlamente un real pericol pentru traficul auto, din cauza denivelărilor cauzate de cedarea fundaţiei. Pentru a ajunge la spectacolul aviatic de la Vădeni, brăilenii au avut de înfruntat, aşadar, o adevărată cursă cu obstacole. Din fericire, s-a circulat prudent, astfel că nu s-a consemnat niciun incident nedorit. Consiliul Judeţean promite de câţiva ani că va reabilita această porţiune de drum. Investiţia ar trebui făcută cu bani de la Guvern şi, după cum ne informa recent conducerea CJ, s-ar putea ca în această vară să se organizeze licitaţie pentru desemnarea unui constructor care să facă lucrarea. Astfel de informaţii s-au mai vehiculat, însă, şi în anii trecuţi, fără vreun rezultat palpabil, aşa că nu este exclus ca şi la ediţia următoare a mitingului aviatic de la Vădeni, brăilenii să fie obligaţi să circule pe aceeaşi şosea, ce se va degrada şi mai tare între timp.
La înălţime, spectacol pe cinste
În ceea ce priveşte spectacolul aerian, cei care au reuşit să depăşească obstacolele rutiere şi să ajungă în zona aerodromului nu au fost deloc dezamăgiţi. În jurul orei 10.00, au început demonstraţiile aparatelor de zbor de mici dimensiuni. Aşa cum au anunţat organizatorii, au putut fi admirate circa 30 de avioane de agrement, motoparapante, motodeltaplane sau girocoptere. Acestea au zburat în grup sau individual, piloţii civili arătându-le privitorilor cât de bine stăpânesc manşa propriilor aparate de zbor. Din fericire, vremea a ţinut cu aviatorii: chiar dacă s-a înnorat la un moment dat, ploaia a ocolit zona aerodromului, iar spectacolul a putut continua fără probleme.
Demonstraţiile aeronavelor militare au început după ora 12.00. Au zburat deasupra aerodromului, făcând manevre spectaculoase şi aplaudate de public, elicoptere IAR 316B şi IAR 330 Puma Socat, o formaţie de patru avioane de antrenament româneşti YAK 52, urmată de o altă formaţie, tot de patru avioane de luptă şi antrenament YAR 99 Şoim. În jurul orei 13.00, au zguduit aerodromul cu vuietul motoarelor supersonice, patru aeronave de luptă MIG 21 Lancer, care au executat câteva manevre perfect coordonate. Spectacolul a fost “închis” de două supersonice F 16 Falcon, la fel de zgomotoase ca şi MIG-urile dar cu un plus de manevrabilitate care le permite să facă viraje mult mai strânse, pe cât de spectaculoase, pe atât de importante într-o luptă reală.
Demonstraţia oferită de aeronavele militare a fost posibilă datorită colaborării Aerial Club Galaţi cu Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene Buzău, Baza 95 Aeriană Bacău, Baza 86 Aeriană Borcea şi Aerodromul Mihail Kogălniceanu Constanţa.
Odată demonstraţiile încheiate, spectatorii au putut intra în zona unde se aflau aparatele de zbor ultrauşoare, pentru a le admira de aproape. Câteva avioane au fost disponibile şi pentru zbor, doritorii putând să survoleze zona timp de câteva minute, contra unui tarif convenit cu pilotul fiecărui aparat. Seara, organizatorii şi-au invitat colaboratorii apropiaţi la tradiţionalul borş de peşte care încheie fiecare ediţie a mitingului aviatic.