• în urma unei propuneri a ministrului Ecaterina Andronescu, Informatica ar trebui să dispară din lista disciplinelor pentru care elevii pot opta la proba la alegere, astfel că liceenii de la profilul real nu ar mai avea de ales decât dintre chimie, fizică şi biologie • decizia a stârnit o reacţie dură din parte profesorilor de informatică de la cele mai mari universităţi din ţară
Mai mulţi profesori de informatică şi-au manifestat public îngrijorarea şi revolta, după ce au aflat că Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) ar intenţiona să scoată Informatica de la examenul de bacalaureat. Mai exact, înainte de Sărbătorile Pascale, în urma lansării viziunii pe Educaţie a ministrului Ecaterina Andronescu, Informatica dispare din lista disciplinelor la alegere la proba E) a Bacalaureatului, astfel că elevii de la profilul real nu ar mai avea de ales decât dintre chimie, fizică şi biologie. Subiectul a fost adus în discuţie de deputatul brăilean PRO România, Emilia Meiroşu, în cadrul unei conferinţe de presă recentă.
“Zilele acestea, pe site-ul Pro România, vin mesaje de la mulţi profesori care-şi manifestă supărarea şi indignarea că în urma promovării acelei viziuni a doamnei Ecaterina Andronescu şi a MEN, dispar o mulţime de discipline din evaluarea naţională sau din examenul de Bacalaureat. O mulţime de profesori de informatică ne-au făcut solicitări de a susţine demersul ca Informatica să nu fie scoasă din examenul de Bacalaureat. Informatica este scoasă de la evaluarea competenţelor, dar şi din evaluarea de la probele scrise profil real, respectiv matematică-informatică şi ştiinţele naturii. Lucru care pare absolut nefiresc. După demersul profesorilor de geografie, iată şi revolta profesorilor de informatică”, a declarat deputatul Emilia Meiroşu.
La scurt timp de la publicarea documentului “Educaţia ne uneşte – Viziune asupra viitorului Educaţiei în România” pe site-ul Ministerului Educaţiei, profesorii de informatică de la cele mai bune universităţi din ţară au reacţionat dur printr-o scrisoare deschisă transmisă ministrului Ecaterina Andronescu. Printre semnatari se numără Universitatea Bucureşti, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Academia de Studii Economice (ASE), Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iaşi şi Universitatea de Vest din Timişoara.
“Informaţiile prezentate de Ministerul Educaţiei Naţionale, privind modificările preconizate în structura examenului naţional de Bacalaureat, ne-au produs îngrijorare. Perspectiva ca Informatica să dispară ca probă la Bacalaureat a creat confuzie în comunitatea educaţională şi ne-a determinat să iniţiem acest demers şi să vă solicităm respectuos nu doar păstrarea Informaticii ca probă la Bacalaureat, alături de Fizică, Chimie şi Biologie, ci şi creşterea importanţei Informaticii ca materie de studiu în învăţământul de toate gradele şi la toate specializările. Informatica reprezintă unul dintre puţinele domenii în care România are un avans educaţional faţă de cele mai multe ţări din lume. (...) Dezvoltarea învăţământului de informatică a generat rezultate concrete, demonstrându-şi astfel viabilitatea. Este suficient să ne uităm la aportul pe care industria de IT a ajuns să îl aibă în economia românească, de 6% din PIB, transformând această industrie în cel mai dinamic sector, iar potenţialul este în continuare foarte mare. Putem să privim şi performanţele elevilor români la concursuri internaţionale: numai la Olimpiada Internaţională de Informatică, elevii români au obţinut, începând din anul 1990, 107 medalii, din care 30 de aur, clasându-se pe locul 6 în lume într-o ierarhie pe ţări a celor 30 de ediţii de până acum”, spun profesorii în scrisoare.
Un alt argument pe care profesorii universitari l-au expus în scrisoarea adresată Ministerului Educaţiei este cea mai recentă descoperire în fizica experimentală – imaginea unei găuri negre – care a fost obţinută pe calculator şi nu ar fi fost posibilă fără algoritmi sofisticaţi care să proceseze şi să sincronizeze informaţia colectată de sistemele de telescoape radio dispuse pe tot globul.
În urma reacţiilor apărute în spaţiul public, Ministerul Educaţiei a dorit să clarifice situaţia, însă, practic, nu a oferit nicio informaţie concretă cu privire la eliminarea sau păstrarea Informaticii la proba la alegere a bacalaureatului.
“Examenele naţionale, care sunt centrate pe evaluarea competenţelor dobândite de elev pe parcursul şcolarizării obligatorii, Evaluarea Naţională, precum şi la finalul acesteia - Bacalaureatul, vor evolua firesc către o creştere a ponderii evaluării competenţelor digitale, într-un mod care urmează a fi decis împreună cu specialişti din domeniul evaluării şi cu ceilalţi factori implicaţi”, precizează MEN într-un comunicat de presă.
Reamintim că luna trecută o altă materie urma să dispară din structura examenului de bacalaureat. Este vorba despre Geografie, însă, în urma reacţiilor negative stârnite, ministrul Ecaterina Andronescu pare să fi revenit asupra deciziei. Concret, pe site-ul www.edu.ro se precizează că “rolul disciplinei Geografie nu va fi diminuat”, disciplina fiind foarte utilă, astfel încât “va rămâne în mod sigur în aria ştiinţelor socio-umane”.
MEN a anunţat că decizia finală asupra disciplinelor care vor fi incluse ca probe separate şi opţionale la examenul de Bacalaureat se va lua în urma consultărilor publice, la care vor participa toţi actorii implicaţi în Educaţie, “ministerul vizând, cu prioritate, interesul elevului”.