* 247 milioane de euro fără TVA, aceasta este suma care ar urma să fie atrasă de la Uniunea Europeană, prin Programul Operațional Infrastructură Mare * cu acești bani ar urma să fie, printre altele, reparată întreaga rețea veche de canalizare, ca să nu mai apară tasări ale carosabilului, așa cum s-a întâmplat recent pe Str. Ștefan cel Mare, unde doar ce se turnase un strat nou de asfalt * alte ținte ale proiectului finanțat prin POIM ar fi extinderea rețelei de apă și canalizare în tot județul și dotarea CUP “Dunărea” cu utilaje și instalații noi, printre care și o instalație ce va permite transformarea în peleți a nămolului rezultat în urma epurării apelor menajere * acest nămol este aruncat în prezent la groapa de gunoi, costurile de transport și depozitare fiind enorme
Strada Ștefan cel Mare a beneficiat recent de reparații, fiind astupate, prin plombări sau covoare asfaltice, toate gropile care le dădeau de furcă, de ani de zile, șoferilor ce tranzitau această zonă. În acest context, cine a avut drum, zilele trecute, pe strada respectivă, porțiunea dintre Str. Gral. Eremia Grigorescu și Str. 1 Decembrie 1918, a putut observa cu surprindere că o echipă de lucru a Companiei de Utilități Publice “Dunărea” Brăila a spart asfaltul proaspăt turnat pentru a săpa o ditamai groapa în carosabil. Evident, brăilenii care au dat peste scena respectivă au fost indignați de faptul că angajații CUP “Dunărea” s-au apucat să intervină asupra rețelei stradale la doar câteva zile după ce s-a pus noul asfalt. Conducerea companiei susține, însă, că nu este vorba despre o lucrare prost programată ci despre o intervenție necesară, făcută în urma unei avarii apărute la conducta de canalizare. “Așa cum se întâmplă frecvent pe străzile unde rețeaua de canalizare este veche de peste o sută de ani, apar infiltrații care provoacă tasări ale solului. Despre aceeași situație a fost vorba și pe strada Ștefan cel Mare, unde a trebuit să intervenim pentru repararea conductei de canalizare, chiar dacă asta a însemnat să spargem asfaltul recent turnat. Cu astfel de cazuri ne vom mai confrunta pe străzile municipiului, până când vom reuși să facem o reabilitare completă a rețelei vechi de canalizare”, ne-a declarat Silviu Mangiurea, directorul CUP “Dunărea” Brăila.
Vestea bună este că înlocuirea vechilor conducte de canalizare cu unele noi s-ar putea face într-un viitor destul de apropiat. Potrivit lui Mangiurea, CUP “Dunărea” încearcă în prezent să acceseze nu mai puțin de 247 milioane de euro, fără TVA, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Cu acești bani urmează să fie pus în practică un amplu proiect de investiții ce prevede, printre altele, reabilitarea întregii rețele de canalizare din municipiu, care pe anumite străzi din zona centrală are mai mult de 100 de ani. Proiectul prevede, totodată, acoperirea cu canalizare și rețea de alimentare cu apă a absolut tuturor străzilor din municipiu care în prezent nu beneficiază de astfel de facilități. Și nu numai municipiul Brăila va avea de câștigat ci întreg județul! Astfel, proiectul urmează să aducă rețele de alimentare cu apă potabilă în toate localitățile din județ cu peste 50 de locuitori și să extindă rețelele de canalizare în toate localitățile cu peste 2.500 de locuitori.
În cadrul aceluiași proiect, CUP “Dunărea” ar urma să se doteze cu o serie de utilaje noi - vidanje, aspiratoare, buldoexcavatoare, bascule etc. Nu în ultimul rând, ar urma să fie achiziționată o instalație de uscare a nămolului rezultat în procesul de epurare a apelor uzate din municipiu, care va fi astfel transformat în peleți, folosiți ulterior drept combustibil pentru alimentarea cu energie a Stației de Epurare.
“În prezent, acest nămol este transportat la Depozitul de Deșeuri de la Muchea. Este vorba despre circa 30 de tone pe zi, iar taxa pentru depozitarea unei tone este de 120 lei. Dacă vom reuși să transformăm nămolul în peleți, vom scăpa de costurile de transport și de depozitare, economiile rezultate de aici fiind considerabile”, ne-a declarat Silviu Mangiurea.
Potrivit directorului CUP “Dunărea”, implementarea acestui mega-proiect de investiții în valoare de 247 milioane de euro fără TVA se află într-un stadiu destul de avansat. “Avem deja studiul de fezabilitate depus la reprezentanța Comisiei Europene, iar din semnalele primite reiese că lucrurile sunt în regulă. Sperăm că anul acesta vom reuși să semnăm contractul de finanțare, astfel încât anul viitor să putem da drumul la licitație”, ne-a spus Mangiurea.