Putin cunoscuta in Romania, dar cu traditie in America si tarile europene, profesia de mediator este implementata in sistemul juridic romanesc de Legea nr. 192/2006, care precizeaza atributiile si rolul specialistului in dezamorsarea conflictului. Dupa promovarea examenului de intrare in profesie, mediatorii autorizati vor fi inscrisi in tabloul mediatorilor, intocmit de catre Consiliul de mediere si publicat in Monitorul oficial al Romaniei.
Medierea reprezinta o alternativa la o hotarire data de o instanta, prin care o persoana neutra, mediatorul, impartiala si intr-un cadru de confidentialitate, ajuta partile sa ajunga la un rezultat, la o solutie, atunci cind ele se afla in disputa. Spre deosebire de un proces in fata instantei, cind verdictul dat de judecator nemultumeste de cele mai multe ori o parte, daca nu chiar ambele parti, in cadrul medierii, solutia este aleasa de parti. Se doreste astfel inlocuirea caii litigioase cu medierea, cea mai eficienta modalitate alternativa de solutionare a conflictelor. In acelasi context, se doreste degrevarea instantelor de multitudinea de cauze, ceea ce va imbunatati semnificativ actul de justitie.
"Medierea este o arta. Ea reprezinta o sansa ca oamenii sa se inteleaga mai bine, o oportunitate ca solutiile conflictelor sa vina de la oamenii care sint implicati", arata Elena Adina Nica.
Din mediere decurg o serie de avantaje, atit pentru publicul larg, cit si pentru statul de drept, pentru democratie in general. Medierea ofera un cadru confidential de rezolvare a conflictelor, solutii durabile propuse si acceptate de parti, o crestere a nivelului de conlucrare si educatie sociala. Mediatorul ajuta partile sa comunice intre ele, iar acestea isi restabilesc relatiile anterioare. "Legea medierii este printre putinele legi sociale, se adreseaza in special omului si nu drepturilor. De aici decurge o suma de avantaje, ca si solutionare a conflictului. Exista sansa ca disputa sa se termine mai repede, fiind un cistig de timp, dar si de costuri. In toate dosarele care se solutioneaza pe calea medierii, partile au dreptul de a beneficia de restituirea taxei de timbru. Sa mentionam si reducerea proceselor la instanta, respectiv costuri mai putine cu citatiile, dactilografierea etc. Raportat la judecatori, avantajul este sa intre cu 10 dosare in sedinta, in loc de 100, pe aceiasi bani", a adaugat Mugur Mitroi. "Alt avantaj care decurge din mediere este faptul ca pot fi rezolvate si situatii greu incadrabile juridic", completeaza Ilie Diaconu. De altfel, si persoanele juridice isi pot rezolva conflictele pe calea medierii. Mai precis, se pot solutiona pe calea medierii litigii ce tin de Dreptul familiei, partaje succesorale, cauze civile, cauze penale la plingerea prealabila, litigii comerciale sau de munca si multe altele.
"Este o chestiune de timp pina cind medierea va fi popularizata"
In Romania au fost create premisele unei activitati profesionale, dar si cadrul legal care reglementeaza medierea. Experienta celor cinci ani de activitate ai Centrului de Mediere Craiova, centru pilot de mediere pe linga Judecatoria Craiova si Tribunalul Dolj, infiintat prin ordin al ministrului Justitiei, a aratat ca exista un grad de satisfactie de peste 95% in rindul miilor de persoane care au fost la procedura de mediere. Acest procent arata ca majoritatea ar apela, intr-o situatie similara, la mediere inainte de a se adresa instantei. "Centrul de Mediere Craiova a fost un fel de laborator in care Ministerul Justitiei si Ambasada SUA au investit in resurse umane si materiale pentru a se crea premisele unei activitati profesionale si pentru a se vedea daca medierea poate reprezenta o solutie viabila de solutionare a disputelor, avind in vedere caracterul nostru tipic romanesc", a declarat Constantin-Adi Gavrila.
Cadrul de reglementare a medierii este Directiva Parlamentului European din 21 mai 2008, care prevede ca partile aflate in litigiu sint trimise de instanta la mediere atunci cind acest lucru este prevazut in legile nationale, ceea ce e si cazul Romaniei. Strategia privind reforma in justitia din Romania aprobata in 2004 are ca parte integranta conceptul multi door, cu referire la mediere. In salile de judecata din tarile in care functioneaza conceptul multi door, ajung numai 5 din 100 de cazuri inregistrate pe rolul instantei, restul fiind distribuit de catre judecator pe una din usile culoarului pe care sunt dirijate cauzele. O alta reglementare legala este O.G. nr. 51/2008, care prevede urmatoarele: "Daca cererea pentru a carei solutionare se solicita ajutor public judiciar (avocat din oficiu-n.a.) face parte din categoria celor care pot fi supuse medierii sau altor proceduri alternative de solutionare, cererea de ajutor public judiciar poate fi respinsa daca se dovedeste ca solicitantul cererii de ajutor public judiciar a refuzat anterior inceperii procesului sa urmeze o asemenea procedura". Totodata, proiectul noului cod de procedura civila, in forma din 5 septembrie 2008, prevede ca judecatorul va recomanda partilor solutionarea amiabila a litigiului prin mediere, potrivit legii speciale.
"Noi am tras o concluzie: Este o chestiune de timp pina cind aceasta modalitate va fi popularizata si va incepe sa fie folosita la nivelul macro socio-profesional. Ce facem noi acum nu este o activitate de apostolat, ci o activitate profesionala de formare mediatori", apreciaza Constantin-Adi Gavrila, presedintele Uniunii Centrelor de Mediere din Romania.